فعالیت صداپیشه‌های معروف در «ایران صدا»

ایران صدا بیش از 15 سال است که در معاونت صدا تشکیل شده است و در هفت سال اخیر با رویکرد جدید در ارائه سرویس و خدمت به مردم در 6 پایگاه موضوعی از جمله  کتاب گویا، سخنرانی ، مداحی و نغمه‌های آیینی، کودک، موسیقی و قرآن در حال فعالیت است.

میانگین سنی مخاطبان ایران صدا  پایین‌تر از سایر مخاطبان رادیو است و به دلیل نو بودن این فضا بیشتر از نوجوانان و جوانان تشکیل شده است به همین دلیل تولید محتوا را برای این گونه سنی در اولویت قرار داده‌ایم از این رو با بهترین نویسنده‌های این حوزه همکاری می‌کنیم.

مهدی شاملو مدیر «ایران صدا» درباره این شبکه رادیویی و موضوع کارکرد کتاب گویا و پادکست‌هایی که توجه بسیاری از مخاطبان را جلب کرده گفت: ایران صدا یک حرکت تحولی در رادیو رسانه ملی است به عنوان یک ابزار جدید گیرنده رادیو در بسترهای فناوری‌های نوین ظهور داشته و به عنوان یک رسانه مستقل هم در قالب‌های محتوایی صدا پایه مستقل از شبکه‌های خطی رادیویی محتوا تأمین، تولید و منتشر کرد.

فعالیت صداپیشه‌های معروف در «ایران صدا»

وی افزود: این دو بال یعنی امتداد حضور آنتن‌های سنتی رسانه ملی در بستر رسانه‌های نوین و از آن طرف هم تعریف رسانه‌های جدید در این بستر متناسب با سازوکارهای فناوری‌های نوین و رسانه‌های نوین باعث شده که مخاطبین جدیدی به رادیو اضافه بشود که تا قبل از این به سبب دسترسی نداشتن به ابزار دریافت کننده رادیو، آن را نمی‌شنیدند یا مخاطبینی به رادیو و صدای جمهوری اسلامی ایران اضافه شود.

شاملو با اشاره به اینکه مخاطبین جدیدی جذب شده‌اند، تأکید کرد: شاید مدل دریافت محتوای صوتی در قالب یک کانال یعنی محتوای خطی صوتی در سبک مصرف رسانه‌ای آنها خیلی جایی نداشته و محتوای درخواستی و AODبه اصطلاح برای محتوای صوتی می‌پسندند و نیاز داشتند. این دو دسته مخاطب جدید به مخاطبین رادیو اضافه شده و دلیلش ایران‌صدا هست.

مدیر ایران‌صدا گفت: با نوع رسانه جدیدی که تعریف شده بود از طرف دیگر تنوع محتوا در ایران صدا در 6 پایگاهی که در آنها تولید و پخش محتوا می‌کند، حضور چهره‌های شاخص و هنری، هنرمندان به نام کشور که در تولید این محتواها حضور داشتند. آثار بسیار متنوع و گسترده‌ای که در پایگاه‌های ایران صدا قرار داده شده باعث جذب مخاطب جدید و پاسخگویی به نیازهای مخاطبین گذشته بوده که آنها را بیش از پیش به استفاده از محتوای ایران صدا ترغیب کرده و به دایره مخاطبین رادیو افزوده است.

شاملو در پاسخ به این سؤال که «ایران صدا» در راستای تحول صداوسیما چه گام‌هایی برمی‌دارد، افزود: ایران صدا به عنوان یک حرکت تحولی در رادیو شروع به کار کرده و در دوره جدید هم به دلیل ذات تحولی آن بیش از پیش توسعه پیدا خواهد کرد. در موضوع امتداد پیام گسترده شدن ابزارها و خدماتی که شنوندگان رادیو در ایران صدا و شنوندگان شبکه‌های رادیویی در ایران صدا نیاز دارند در دستور کار است.

او با اشاره به یک اتفاق ویژه در دهه فجر، تصریح کرد: اولین اقدام راه‌اندازی آرشیو شبکه‌های استانی است که تا دهه فجر عملیاتی خواهد شد در حال حاضر فقط شبکه‌های سراسری به صورت آرشیو 24 ساعته برنامه‌های ایران‌صدا موجود است اما آرشیو شبکه‌های استانی هم اضافه‌ خواهد شد.

مدیر «ایران صدا» در خصوص استقبال دوبلورها و هنرمندان خوش‌صدای صداوسیما از این شبکه رادیویی و ساخت پادکست‌های جدید، گفت: با لطفی که هنرمندان بزرگ کشور داشتن چهره‌ها و صداپیشه‌ها به نام گویندگی و بازیگری در ایران صدا به خصوص پایگاه کتاب ایران صدا حضور جدّی و مؤثر داشتند و این حضور هم همچنان ادامه دارد و در حال تولید آثار جدید شاخص‌اند. در واقع ایران‌صدا به عنوان رسانه‌ای که برای قشر گسترده‌ای از مردم که بهترین و عالی‌ترین محتواهای فرهنگی کشور را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهد یک رسانه فعال بر در دسترس است.

شاملو با اشاره به نذر فرهنگی هنرمندان در «ایران صدا» خاطرنشان کرد: این شاید بزرگترین دلیل است که هنرمندان این بستر را برای خدمت‌رسانی فرهنگی و به اصطلاح نذر فرهنگی خود برای تمام اقشار مردم خصوصاً مردمی که در دوردست ترین نقاط کشور و حتی یک کتابفروشی در شهر و روستای خود بهره نبردن می‌توانند به کلیه این محتواها از طریق گوشی تلفن همراه‌شان دسترسی پیدا کنند و این خود انگیزه کمک و همکاری ما است که در واقع این خدمات فرهنگی را به همه مردم برسانیم.