این ۱۰ کارگردان به دنبال شکار سیمرغ‌

یکی از بخش هایی که سال های سال است جشنواره فیلم فجر را باطراوت و البته پرحاشیه می کند، حضور کارگردانانی است که نخستین تجربه فیلم بلند خود را ارائه می کنند. اینها، به فیلم اولی ها موسوم اند و پیش تر هم بخش مجزایی داشتند به نام «نگاه نو». البته چند سالی است که اینها به بخش اصلی سودای سیمرغ اضافه شده اند و همپای پیران و پیشکسوتان سینمای ایران، به رقابت می پردازند. با توجه به ادوار جشنواره، علاوه بر اینکه این کارگردانان، در اغلب اوقات خوش درخشیده اند، در دوره های بعد نیز جزو کارگردان صاحب سخن شده اند و فیلم های اثرگذاری نیز برای تاریخ سینما به جا گذاشته اند.

در چهل و یکمین دوره این جشنواره نیز، حضور آنان قابل توجه است. گرچه حضورشان به مراتب کمتر از کارگردانان صاحب تجربه است اما، نوید جشنواره ای را می دهد که با توجه به تفاوت ها در دیدگاه ها و سوژه ها، پر از حرف و حدیث و نکته خواهد بود. با این حال، بسیاری از این کارگردانان فیلم اولی، بعضا تجربه ای طولانی در عرصه سینما دارند که حضورشان در بخش های دیگری همچون بازیگری، نویسندگی، فیلمبرداری یا بخش های دیگری، چشمگیر بوده است. نگاهی گذرا به این ۱۰ فیلم اولی حاضر در جشنواره امسال خواهیم داشت اما به مرور نکته های زیادی درباره اش گفت و شنود خواهیم کرد.

آه سرد

ناهید عزیزی کارگردان این فیلم است که سیدرضا محقق، تهیه کنندگی اش را برعهده داشته است. تا لحظه انتشار این خبر، هیچ اطلاعاتی درباره موضوع یا عوامل اش به بیرون درز نکرده است.

عزیزی، پیش تر به عنوان نویسنده، بازیگردان، دستیار کارگردان، منشی صحنه و سمت های دیگر، در عرصه سینما فعالیت کرده است.

اتاقک گِلی

محمد عسگری به تهیه کنندگی داود صبوری فیلمی در مورد حواشی عملیات مرصاد کارگردانی کرده است. عوامل این فیلم نیز تا اکنون اعلام نشده اند. عسگری در پروژه های مختلف سینمایی، به عنوان بازیگر حضور داشته و در چند فیلم هم، دستیار کارگردان بوده است.

استاد

سید عماد حسینی، در این اثر سینمایی از همراهی بهروز افخمی از نام آشنایان سینمای ایران به عنوان تهیه کننده برخوردار بوده است. داستان اش در مورد یک موضوع اجتماعی سال های اخیر است که حسینی فیلمنامه اش را با کمک پیام لاریان نوشته. گفته می شود که استاد محمدرضا اصلانی از پیشکسوتان و محمدحسین مهدویان از پدیده های سال های اخیر سینمای ایران در این کار، به حسینی مشاوره می دهند. حسن معجونی هم از بازیگران اصلی اش معرفی شده است.

بعد از رفتن

رضا نجاتی با اینکه در اوایل دهه سی عمرش را می گذراند اما در سینما، برای خود پیشکسوت محسوب می شود. البته در بخش فیلم کوتاه. او فیلم های کوتاه زیادی کارگردانی کرده و جوایزی هم به خانه برده است. اما حالا با تهیه کنندگی محمود بابایی، نخستین تجربه فیلم بلندش را به جشنواره چهل و یکم آورده و حتما یکی از فیلم های پربحث را ارائه خواهد کرد. این فیلم درباره موضوع و عوامل اش، اطلاع رسانی نکرده است تاکنون.

جنگل پرتغال

آرمان خوانساریان یکی از کارگردانان جوانی است که اعتبار رسول صدرعاملی را در مقام تهیه‌کنندگی با خود دارد. از آنجا که سرمایه گذاری این فیلم را هم صدرعاملی پذیرفته، نشانه هایی از موفقیت را می شود برایش متصور بود. «شنای پروانه» کار قبلی این پیشکسوت سینما موفقیت های زیادی را کسب کرد. خوانساریان اما یک درام اجتماعی را با حضور بازیگرانی همچون سارا بهرامی و میرسعید مولویان جلوی دوربین است. او با تجربه های موفقی که در حوزه فیلم های کوتاه داشته، احتمالا فیلمی قابل اعتنایی را به علاقه مندان سینما تقدیم خواهد کرد.

درآغوش درخت

بابک خواجه پاشا از هنرمندان خوش قریحه دیار آذربایجان است. با تجربه هایی که او در عرصه کارگردانی و بازیگری در سریال ها و تله فیلم های آذری زبان داشته، نخستین فیلم بلند سینمایی اش را می باید که با دقت دید و شاید انتظار داشت حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. تهیه‌کنندگی این فیلم برعهده محمدرضا مصباح است و در همان اقلیم آذربایجان غربی تولید شده. از آنجا که یک پای سرمایه گذاری فیلم، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، موضوع اش هم درباره مسائل مرتبط با نوجوانان خواهد بود که جای چنین سوژه هایی در جشنواره فیلم فجر معمولا خالی بوده است.

سرهنگ ثریا

لیلی عاج، بانوی دیگری است که با موضوع جنگی در عرصه سینما، ظهور کرده است. او که در حوزه تئاتر بارها مورد تحسین قرار گرفته، حالا یکی از سوژه ها و دغدغه هایش ر به عرصه سینما آورده و با کمک جلیل شعبانی، به عنوان نخستین فیلم سینمایی بلندش، آماده نمایش کرده است. گر چه او در عرصه فیلم کوتاه و تلویزیون نیز فعالیت کرده و دوربین و دکوپاژ را خوب می شناسد. این فیلم درباره حضور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پادگان اشرف است و ژاله صامتی و سعید چنگیزیان از بازیگران اصلی هستند. یک جمله از متن این فیلم بیرون آمده: «این راه با گریه باز نمیشه!».

کت چرمی

حسین میرزامحمدی در نخستین فیلم بلندش، با جواد عزتی و صابر ابر وارد عرصه شده است؛ فرصتی که می باید بسیار مغتنم شمرده شود. البته با توجه به کارنامه این دو بازیگر، سینمادوستان باید آماده دیدن فیلمی قابل توجه باشند. کامران حجازی به عنوان تهیه کننده نیز در این فرصت سازی، نقش مهمی داشته. از داستان ماجرا، هیچ اطلاعاتی بیرون درز نکرده و این موضوع، شاید هیجان دیدن اش را برای مخاطبان بیشتر کند. میرزامحمدی هم از جرگه فیلم کوتاه سازان است که خوش درخشیده است.

های پاور

هادی محمدپور بعد از سیامک سرمدی، دومین نفری است که درباره شهید ستاری یک فیلم سینمایی می سازد. سرمدی همچون محمدپور، فیلم اولی بود اما در نخستین تجربه اش، بسیار مورد توجه قرار گرفت. امیدواریم محمدپور هم از این مرحله نیز سربلند بیرون بیاید. مهدی عظیمی و اباذر جوکار تهیه کنندگان این هستند و نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم پشتیبان کار. اتابک نادری و سپیده خداوردی از بازیگران این فیلم هستند و بخش هایی از عملیات والفجر هشت را به نمایش می گذارند.

هفت بهار نارنج

فرشاد گل‌سفیدی اما نام قابل اعتنایی در عرصه سینماست؛ البته در حوزه فیلمبرداری. او فیلم های پرشماری را به زیبایی، تصویر کرده و کارنامه قابل احترامی را از خود به جا گذاشته است. او این بار با تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور، از بازیگران توانمندی همچون استاد علی نصیریان، بابک کریمی، فرهاد آییش و لادن مستوفی بهره مند شده و در مقام کارگردان، در عرصه سینما حضور یافته است. تجربه، نشان داده که مدیران فیلمبرداری در مقام کارگردانی هم می توانند حرف هایی برای گفتن داشته باشند.

چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ به دبیری مجتبی امینی در ۳۱ استان کشور به صورت همزمان برگزار می‌شود.