ما در طنز کلامی و شکر بودن ادبیات فارسی معروف هستیم

رادیو صبا برای ارتقای نشاط اجتماعی و نشاط انقلابی مردم دومین جشنواره طنز و رادیو به نام «زیر چتر لبخند» را با هدف رشد و اعتلای طنز صدا پایه در کشور و با همکاری شبکه اینترنتی کتاب برگزار می‌کند.

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تجربه سی سال حضور در رسانه به عنوان رئیس هیئت داوران اولین دوره این جشنواره «زیر چتر لبخند» گفت:جشنواره‌ها باید با هدف مشخص برگزار شوند، از آنجایی که ما در حوزه طنز تجربه کمی داریم، باید خیلی با دقت فاصله بین طنز و هجو را تشخیص دهیم و در انواع طنز دقت کنیم. 

جلالی ادامه داد: جشنواره «زیر چتر لبخند» به ما فرصتی برای یافتن مضامین جدید، ظرفیت‌های جدید می‌دهد، راه را هموار می‌کند برای اینکه رادیو بتواند به یک طنز کلامی جدید مبتنی بر ساختار برسد. 

این برنامه ساز عنوان کرد: ارزیابی آثار رسیده به جشنواره از سه وجه قابل بررسی است، ایجاد انگیزه برای نوآوری و خلاقیت، دلگرمی نیروی جوان برای دیده شدن نوآوری هایشان در یک ارزیابی کارشناسانه و از طرف دیگر خلق موقعیت‌های تازه و ایجاد زمینه برای تجربه‌های جدید. 

ما در طنز کلامی و شکر بودن ادبیات فارسی معروف هستیم

جلالی درباره کارکرد‌های جشنواره یادآور شد: جشنواره «زیر چتر لبخند» می‌تواند در زمینه ایجاد انگیزه سازی برای نیرو‌های انسانی، بسترسازی برای محتوا‌های جدید و زمینه‌سازی برای ورود ظرفیت‌ها و ساختار‌های تازه در زمینه طنز کارکرد داشته باشد. 

رئیس هیئت داوران اولین دوره جشنواره «زیر چتر لبخند» درباره نقاط قوت و ضعف جشنواره سال گذشته بیان کرد: ما باید از کلیشه‌های رایج فاصله بگیریم، سال گذشته در ارزیابی آثار رسیده به جشنواره ما زاویه دید‌های تازه‌ای در طنز پیدا کردیم، طنزپردازی دارای حوزه مشخصی است. وقتی شما می‌توانید قدمی فراتر بگذارید و با رویکرد تازه‌ای در طنز مواجه شوید یعنی هنوز آن ژانر پویا است و جای کارکردن دارد. مخصوصاً برای کشور ما که از حیث ادبیات فکاهی و ادبیات طنز غنی است. کلاً یکی از مزیت‌های فرهنگی و سرمایه‌های اجتماعی کشور ما در حوزه‌های طنز کلامی و شفاهی است. اگر دنیا غرب را به طنز موقعیت می‌شناسد، ما در طنز کلامی و ادبی و شکر بودن ادبیات فارسی معروف هستیم. 

وی در ادامه گفت: در طنز نیاز به زاویه دید‌های جدید، رویکرد‌های خلاقانه و استفاده از ساختار‌های تازه داریم، مثلاً در طنز به ساختار میزگرد کمتر روی می‌آوریم و بیشتر به سراغ جنگ می‌رویم در حالیکه در جشنواره سال گذشته شاهد آن بودیم که تلاش برنامه‌سازان به ساختار‌های تازه و جذاب خودش کمک کننده طنز است. 

جلالی درباره ساختار جشنواره اظهار کرد: جشنواره باید تکلیف خودش را مشخص کند، ساختار محور، موضوع محور و یا محتوا محور باشد. وقتی شما به سمت طبقه بندی موضوعی می‌روید، طنز را به صورت موضوعی طبقه بندی می‌کنید و گاهی مبتنی بر ساختار عمل می‌کنید مثل نمایش، مستند، گزارش و یا هر ساختار دیگری در برنامه سازی؛ به هر حال ارزیابی آثار هنری فوت و فن‌های مختلفی دارد، به ویژه در رادیو که با تجربه ژانر‌های جدیدی مثل فیچر، پادکست و ... روبه‌روست. به نظر من جشنواره باید با توجه به سیاست گذاری و هدف گذاری که دارد تخصصی‌تر شود. 

جلالی توجه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در طنز را از راه‌های موفقیت در این جشنواره دانست و گفت: شرکت کنندگان این جشنواره می‌تواند با به‌کارگیری اصالت و لهجه‌های که ما در کشور داریم در این جشنواره موفق باشد. 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پاسداشت و زبان فارسی می‌توان لبخند ماندگاری را بر لب مخاطبان نشاند. گاهی ممکن است با تولید یک برنامه طنز مخاطب شما خنده بر لب داشته باشد، ولی این لبخند در صورتی ماندگار می‌شود که به ادبیات و زبان فارسی توجه داشته باشیم.     

گفتنی است آیین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان دومین دوره جشنواره «زیر چتر لبخند» ۱۵ اسفند ماه برگزار خواهد شد.