تهیه‌کننده "هوک": محرومیت‌های سیستان و بلوچستان، تولید فیلم را دشوار می‌کند

علی آشتیانی‌پور، تهیه‌کننده فیلم سینمایی هوک درباره ساخت این اثر بیان کرد:  اواخر سال گذشته موضوع این فیلم مطرح و برای ساخت آن از ما دعوت شد که پس از آشنایی با قصه به منطقه سفر کردیم. با دیدن محرومیت‌های استان سیستان و بلوچستان و موقعیت‌های ویژه آنجا احساس کردم باید برای مردم این منطقه کاری سینمایی کرد.

وی با اشاره به نارضایتی مردم از تصویر ارائه شده از این منطقه در اغلب آثار سینمایی، یادآور شد: تلاش کردیم در این فیلم به واقعیت زندگی مردم سیستان و بلوچستان نزدیک شویم. ما مردم این منطقه را بسیار مهربان و باشرف دیدیم و از این‌رو بر آن شدیم تا قصه هوک را که روایت درستی از آنان است به تولید سینمایی برسانیم.

این تهیه‌کننده سینما با اشاره به سختی تولید فیلم در مناطقی همچون سیستان و بلوچستان توضیح داد: امکانات، محدودیت‌ها و محرومیت‌های این منطقه، کار تولید فیلم را دشوار می‌کند. برای هر کار تولیدی باید ابزار مناسب داشته باشید. به عنوان نمونه برای هر پروژه تولیدی از جمله سینما نخستین قدم، تردد در منطقه برای انجام کار است؛ حداقل در منطقه چابهار و حواشی آن جاده‌های خطرناک و ناهموار دیدیم. در نگاه بعد هزینه‌های سوخت، بسیار بالا بود و گاه لیتری 15 هزار تومان بابت سوخت هزینه می‌کردیم. فارغ از محدودیت‌های مکانی و زمانی و اقتصادی، اغلب کسی خود را برای تولید اثر در شرایط سخت به مخاطره نمی‌اندازد که در جاده‌های پرخطر تردد کند.

تهیه‌کننده

آشتیانی‌پور درباره مدیران جوان در فضای کنونی سینمای ایران عنوان داد: این نظر شخصی من است که نزدیک به 40 سال در سینما در تولید و توزیع و گاه نمایش فعالیت کردم؛ اولین بار بود که توانستم با بنیاد سینمایی فارابی کاری انجام دهم و دوستان به دلیل تشخیص دشواری کار ساخت فیلم سینمایی هوک، به این نتیجه رسیده بودند که من می‌توانم از پس تولید این اثر بربیایم و از من برای تولید فیلم دعوت شد. کار کردن در آن منطقه هم برایم جذاب بود. بدون هیچ رابطه و سفارشی برای کار دعوت شدم، پذیرفتم و نهایت همکاری را هم با من داشتند. به رغم مشکلات و محدودیت‌ها کار دچار وقفه نشد. هم مدیران و هم ما تلاش کردیم اثر در شرایط منطقی و زمان مناسب پیش برود. دوستان تیم بازیگری و تولید نیز دست یاری دادند تا فیلم سینمایی هوک به سرانجام رسید.