ساخت «صبح اعدام» افخمی به تعویق افتاد

اوایل بهمن‌ماه امسال بهروز افخمی از برنامه‌ریزی برای ساخت جدیدترین فیلمش با نام «صبح اعدام» خبر داد و تاکید کرد که با توجه به زمان روایت داستان، فیلمبرداری باید حتما در زمستان انجام شود. اما او در روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر مشغول اجرای برنامه تلویزیونی هفت شد و به نظر می‌رسید پس از پایان جشنواره مقدمات برای کلید زدن فیلم مهیا می‌شود تا اینکه روز گذشته در نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت نام بهروز افخمی به عنوان رییس هیأت داوران بخش اصلی جشنواره اعلام شد.

افخمی در پاسخ به اینکه با توجه به حضورش در این جشنواره و سپری شدن فصل زمستان تکلیف ساخت «صبح اعدام» چه می‌شود؟ به ایسنا گفت: فیلمبرداری «صبح اعدام» پس از پایان ماه رمضان شروع می‌شود. برای فیلم بجز فضاهای سرپوشیده یک میدان تیر داریم که برای کار در آن‌جا بر فصل زمستان تاکید داشتیم ولی الان درختی در آن دیده نخواهد شد و فیلمبرداری را اوایل اردیبهشت آغاز می‌کنیم.

ساخت «صبح اعدام» افخمی به تعویق افتاد

این فیلمساز درباره ماجرای «صبح اعدام» به ایسنا گفته بود: فیلم به دو ساعت زندگی «طیب رضایی» پیش از اعدام برمی‌گردد.  من ۲۰ سال پیش اولین بار گزارشی از تیرباران و اعدام طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی را در روزنامه کیهان خواندم که ۱۱ آبان ۱۳۴۲ اتفاق افتاده بود. خیلی تعجب کردم که خبرنگار چطور جرأت کرده جزئیات را بنویسد و اصلا چطور چاپ شده است. برایم جای سوال داشت که روزنامه کیهان چطور این کار را انجام داده؟ سردبیرش چه کسی بوده؟ این گزارش را الان در آرشیو روزنامه و جاهایی مثل کتابخانه مجلس هم می‌توان خواند. گزارش اعدام تا جایی که سانسور می‌توانسته تحمل کند هوادار تیرباران شوندگان است و آن‌ها را بخاطر وضعیتی که در آن قرار گرفته‌اند تحسین می‌کند.

افخمی یک ماه قبل درباره بازیگران این فیلم هم گفته بود:سعی کردم از بازیگران تئاتر بیشتر استفاده کنم و تا موقعی که صدای آن‌ها به صورت نمایش رادیویی از ابتدا تا انتها ضبط و ماکت صدا تولید نشود با قطعیت نمی‌توانم بگویم از کدام بازیگر استفاده می‌کنم ابتدا باید صدای بازیگرها قطعی شود. اما  نقش «طیب» را مسعود شریف بازی می‌کند و تعداد دیالوگ‌های این شخصیت کم است و مجموعاً به ۲۰ خط هم نمی‌رسد؛ بنابراین کسی نیست که به‌خاطر صدا یا نحوه اجرا احتمال تغییر داشته باشد، همین که فیزیک و قد و بالا و چهره و سابقه‌ای به عنوان بازیگر از او در اختیار داریم کفایت می‌کند که بگوییم مسعود شریف قطعاً نقش طیب را بازی می‌کند اما در مورد دیگران هنوز مطمئن نیستم. مثلا خبرنگار کیهان که در صحنه حضور داشته، روایت را انجام می‌دهد و به همین جهت در مورد او صدا خیلی مهم‌تر از چهره است.

وی بیان کرد بود: مسئله ما دو تا آدم است که در حال اعدام هستند و به تدریج متوجه شویم که در این ساعت‌های آخر با همدیگر چه حرف‌هایی می‌زنند یا با دادستان و سرهنگ چه حرف‌هایی دارند، مثل یک جور نمایشنامه است که در فضای محدودی اجرا می‌شود و کل ماجرا در پادگان حشمتیه، در یک راهرو، اتاق تشریفات پیش از اعدام، یک جاده به سوی میدان تیر و خود میدان تیر اتفاق افتاده است.

این فیلم قرار است به شکلی تقریبا اقتباسی و بر اساس گزارش منتشر شده در روزنامه کیهان از ساعت اعدام و نیز به شکل سیاه و سفید ساخته شود.

آخرین فیلم افخمی «فرزند صبح» است که روایتی از کودکی امام خمینی (ره) است و هنوز به نمایش عمومی درنیامده است. افخمی حدود یک سال قبل که به بهانه صدور پروانه نمایش همین فیلم انجام شد، «فرزند صبح» را بهترین فیلم خود عنوان کرد. این فیلم احتمالا خردادماه ۱۴۰۲ اکران خواهد شد.