برنامه‌های شب‌های قدر رادیو برای شب زنده‌داران

رادیو صبا همزمان با لیالی قدر ویژه برنامه‌های متنوعی را تهیه و تدارک دیده است که به اطلاع شنوندگان محترم می‌رساند. «سرگذشت علی»، «شهر بهشت»، «قدر آسمان»، «کیمیا»، «علی نامه»، «نواهنگ»، «دقتر عقیق» و «مهر تابان» عنوان برنامه‌هایی هستند که از روز ۲۰ فرودین از این شبکه پخش می‌شوند.

ویژه برنامه «شهر بهشت» در مناسبت‌های مذهبی (شهادت ائمه اطهار) متونی به انضمام بخش‌های ترانه، تصنیف، قطعات فیلم و ... تقدیم شنوندگان می‌شود. این برنامه به تهیه کنندگی آزاده شاهرخ مهر هر شب ساعت ۲۱ تقدیم مخاطبان می‌شود.

«قدر آسمان» در لیالی قدر هر شب ساعت ۲۲ به تهیه کنندگی امیر اکبری و گویندگی رضا خضرایی تقدیم شنوندگان می‌شود.

«سرگذشت حضرت علی (ع)» مستندی در جستجوی پاسخ به سوالاتی درباره زندگی و شهادت امیرالمومنین (ع) به تهیه کنندگی تهیه کننده انسیه شمس اللهی و گزارشگر لیلا علاقه‌مند که در این ایام هر روز در ۶ قسمت ساعت ۱۶ راهی آنتن می‌شود.

«کیمیا» مسابقه تلفنی بین زوج‌های با تجربه که با هدف بالا بردن سطح آگاهی مخاطبان از مباحث مذهبی و دینی در در این روز‌ها ساعت ۱۵ راهی آنتن صبا می‌شود.

ویژه برنامه «نواهنگ» کاری از گروه مسابقات و تفریحات رادیو صباست که شامل پخش سرود‌های ویژه شهادت علی (ع) و شب‌های قدر است. در این روز‌ها ساعت ۱۷ به تهیه کنندگی رضا عزتی و اجرای فریبا باقری راهی آنتن صبا می‌شود.

«ساده و صمیمی» عنوان یکی از برنامه‌ای که با محوریت پخش دلگویه‌های مردمی در گفتگو با امام خود حضرت علی (ع) به تهیه کنندگی امیر اکبری همراه مخاطبان می‌شود.

«دفتر عقیق» عنوان ویژه برنامۀ ادبی است که در ایام شهادت امیرالمومنین علیه السلام با روایت داستان و خوانش متون ادبی همراه مخاطبان می‌شود. این برنامه با اجرای دلنشین امیرحسین مدرس هر روز ساعت ۱۲:۳۰ راهی آنتن می‌شود.

برنامه‌های شب‌های قدر رادیو برای شب زنده‌داران

شب‌های قدر همراه با «ماهِ ماه» رادیو سلامت ویژه برنامه «ماه ماه» شبکه رادیویی سلامت، همزمان با شب‌های قدر از ساعت ۱۷:۳۰ به مدت ۱۲۰ از موج اف. ام ردیف ۱۰۲ مگاهرتز تقدیم شنونده‌های رادیو سلامت می‌کند. این برنامه دارای دو بخش است. یک بخش با محوریت برنامه‌های عصرگاهی که شاداب و پر انرژی اجرا می‌شود و بخش دوم با محوریت افطار و اذان پخش می‌شود، که در ایام شب القدر از روز یکشنبه ۲۰ فروردین تا پنجشنبه ۲۴ فروردین به طور ویژه به موضوعات «فکر می‌کنید چطور دعا به استجابت نزدیک می‌شود؟»، «بهترین نوع عیادت از بیمار چیست؟»، «چقدر پای قولتان به خدا هستید؟»، «چطور به شیوه مولا علی زندگی کنیم؟»، «دوست دارید در پرونده حیات سال بعدتان چه چیزی رقم بخورد؟» می‌پردازد.

ویژه برنامه «ماه ماه» به تهیه کنندگی «مسعود حسنی» و گویندگی «علی الله دانه» و «ندا خواجه نوری» هر شب از ساعت ۱۷:۳۰ به مدت ۱۲۰ دقیقه از موج اف. ام ردیف ۱۰۲ مگاهرتز تقدیم شنونده‌های صدای دانش، نشاط و آرامش می‌شود.

ویژه‌های رادیو فرهنگ در شب‌های قدر برنامه «سوره باران» در شب‌های قدر ساعت ۲۳ تا ۲:۳۰ بامداد به پخش مراسم دعای جوشن کبیر، سخنرانی و احیای شب‌های قدر اختصاص دارد که از دانشگاه امام صادق علیه السلام پخش می‌شود.

همچنین در برنامه «صبح به وقت فرهنگ» که ساعت ۶:۳۰ روی آنتن می‌رود موضوع دعا و حس خوب را سوژه برنامه قرار داده و صبحگاهی معنوی برای شنوندگان رادیو فرهنگ رقم می‎زند. برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» نیز به این مناسبت، هر روز ساعت ۱۲:۳۰ به بررسی ترانه‌ها و قطعاتی که درخصوص شهادت حضرت علی (ع) اجرا شده می‌پردازد.

علاقه‌مندان به نمایش‌های رادیویی نیز ساعت ۴:۳۰ نمایش‌هایی با محور زندگی امام علی (ع) و سیره عملی ایشان را از رادیو فرهنگ می‌شنوند.

«آینه بلاغت» با محوریت بلاغت در نهج البلاغه و کلام امیر المومنین از منظر فصاحت و شیوایی کلام توسط منصور پهلوان پژوهشگر دینی و استاد دانشگاه تهران بررسی می‌شود. این برنامه ساعت ۸:۳۰ روز چهار شنبه ۲۳ فروردین ماه در روز شهادت امام علی علیه السلام به تهیه کنندگی سید هادی موسوی نژاد نویسندگی ضیا‌الدین خالقی و گویندگی سکینه ارجمندی پخش می‌شود.

شب زنده‌داری شب‌های قدر با «سلام تا صبح» رادیو ورزش شبکه رادیویی ورزش همزمان با فرارسیدن شب‌های پرفضیلت قدر و ایام شهادت مولای متقیان حضرت امام علی (ع) با ویژه برنامه «سلام تا صبح» از ساعت ۱۲ الی ۳ بامداد تلاش می‌کند تا اوقاتی سرشار از معنویت را برای مخاطبان روزه‌دار و شب زنده‌دار خود رقم بزند. پخش دعای جوشن کبیر و مراسم لیالی قدر از اماکن مذهبی، دعای ورزشکاران و بخش به مدد او که دلگویه‌های ورزشکاران از نقش معنویت در پیروزی آنان است از قسمت‌های مهم و اصلی این برنامه به شمار می‌رود. ویژه برنامه «سلام تا صبح» به تهیه کنندگی حسین سلطانی و با اجرای بابک مینایی از شبکه رادیویی ورزش پخش می‌شود.