تأثیرگذاری امروز مداحی و هیأت مدیون شعر است

اختتامیه جایزه ادبی حافظ که سابقاً با عنوان جشنواره شعر قرآنی شناخته می‌شد، روز ۲۵ فروردین‌ماه، همزمان با آخرین روز نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، با حضور غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان فارسی و دیگر مسئولین و برگزیدگان جشنواره شعر و ادب، در سالن اجلاس شبستان مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد. این جشنواره با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب برگزار شد.

معصومین شعر می‌سرودند

 معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای مراسم ضمن تشکر از عوامل اجرایی جشنواره شعر حافظ، با اشاره به آیه ۶۹ سوره یس گفت: این آیه که می‌گوید «ما به پیامبر شعر را یاد ندادیم و شایسته نیست او شعر بخواند» سال‌ها محل گفتگو بین مفسران بوده است. بعضی این عبارت را جهت تقلیل شعر و شاعری استفاده می‌کنند. در حالی که برخی دیگر آن را مختص به پیامبر (ص) و شرایط خاص ایشان نمی‌دانند. در حالی که امیرالمؤمنین (ع) و سایر معصومین (ع) شعر می‌سرودند، شعر می‌گفتند و شعر می‌خواندند. پس در میابیم که برای این که بلاهت و بلاغت قرآن آسیب نبیند پیامبر (ص) شعر نمی‌خواندند.

رهبر انقلاب بر شعر تأکید دارند

معاف ادامه داد: تأکیدی که رهبر انقلاب بر مقوله شعر دارند، یک تأکید راهبردی است. دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید این تأکید را در برنامه‌های تکوینی خود اجرایی کنند. این تأکیدی استراتژیک و راهبردی است و قوام غنا و قوت بسیاری از حوزه‌های فرهنگی هنری به شعر بستگی دارد دارد.

تأثیرگذاری امروز مداحی و هیأت مدیون شعر است

تأثیر شعر فاخر در هیأت‌های مذهبی

معاف به تغییرات مثبت هیأت‌های مذهبی طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: اگر امروز جریان مداحی‌ها و هیأت‌ها به جریانی موثر و صاحب سبک تبدیل شده، مدیون شاعران آیینی است که در این حوزه شعر‌های فخیم سراییده‌اند. رهبر معظم انقلاب نیز بر عنصر حکمت بر شعر تأکید ویژه‌ای کرده‌اند؛ پس باید در برنامه‌ریزی‌های ما لحاظ شود.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان مراسم ابراز امیدواری کرد اختتامیه این جشنواره در روز پایانی نمایشگاه قرآن، آغازی باشد بر اتفاقات خوبی که در حوزه ادبیات دینی و شعر آیینی خواهد افتاد.

یادآور می‌شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، روز جمعه، ۲۵ فروردین با شعار «می‌خوانمت» در مصلی امام خمینی (ره) تهران به کار خود پایان داد و زمان بازدید از این نمایشگاه در روز پایانی ساعت ۱۴ تا ٢۴  بود.