کارگردانان زنی که فیلم کمدی موفق ساخته‌اند

مدتی است فیلم کمدی «آهنگ دونفره» به کارگردانی آرزو ارزانش در سینماهای سراسر کشور اکران شده است، پیش از او چند کارگردان زن هم در این ژانر فیلم ساخته‌اند از رخشان بنی اعتماد و تهمینه میلانی تا تینا پاکروان.

ژانر کمدی یکی از محبوب‌ترین ژانرهای سینمایی است که در ایران هم حسابی طرفدار دارد. اکثر آثار کمدی ساخته شده در این ژانر توسط کارگردانان مرد جلوی دوربین رفته اند، اما در این سال‌ها تعدادی از کارگردانان زن هم گریزی به این ژانر زده‌اند و آثاری خلق کرده‌اند که اتفاقا جز کارهای پرمخاطب کارنامه آن‌ها هست.

رخشان بنی اعتماد یکی از شاخص‌ترین کارگردانان زن سینمای ایران است که کارش را در عرصه کارگردانی با ساخت فیلم کمدی شروع کرد. او در سال 1366 فیلم «خارج از محدوده» را در این ژانر ساخت که در اکران سال 1367 توانست 11 میلیون تومان فروش کند و در رده دوازدهم جدول فروش سالانه قرار بگیرد. بنی‌اعتماد در ادامه بازهم در ژانر کمدی فیلم ساخت که ماحصل آن دو فیلم «زرد قناری» و «پول خارجی» بود. نکته مهم درباره آثار کمدی بنی اعتماد نگاه منتقدانه به معضلات اجتماعی بود که با زبان کمدی آن‌ها را مطرح می‌کرد. او بعد از فیلم «پول خارجی» تغییر ژانرداد.

کارگردانان زنی که فیلم کمدی موفق ساخته‌اند

 تینا پاکروان بعد از ساخت دو فیلم اجتماعی فیلم سومش با نام «لس آنجلس-تهران» را در ژانر کمدی ساخت.

تهمینه میلانی دیگر کارگردان مطرح زن سینمای ایران است که در کارنامه‌اش ساخت تعدادی فیلم کمدی به چشم می‌خورد. فیلم‌هایی که اتفاق جز کارهای پرمخاطب و پرفروش کارنامه او هم محسوب می‌شوند. او در سال 1370 و بعد از ساخت دو فیلم اجتماعی « بچه‌های طلاق » و «افسانه آه» سراغ ژانر کمدی آمد که ماحصل آن فیلم «دیگه چه خبر» بود. این فیلم در اکران سال 1371 با متوسط قیمت بلیت 35 تومانی توانست 99 میلیون 300 میلیون تومان فروش کند و پرفروش‌ترین فیلم سال شود.

با وجود موفقیت تجاری «دیگه چه خبر»، فیلم بعدی میلانی یک اثر کودکانه- فانتزی به نام «کاکادو» بود که توفیقی برای این کارگردان به همراه نداشت. میلانی در ادامه وارد سینمای اجتماعی شد و در نهایت در سال 1384 دومین فیلم کمدی‌اش با نام «آتش بس» را جلوی دوربین برد. او 14 سال بعد از موفقیت تجاری «دیگه چه‌خبر» توانست با کمدی جدیدش باردیگر گیشه‌ها را فتح کند. «آتش بس» تبدیل به اولین فیلم تاریخ سینمای ایران شد که توانست در گیشه بیش از 1 میلیارد تومان فروش کند. میلانی در سال 1392 قسمت دوم «آتش بس» را جلوی دوربین برد که این فیلم برخلاف قسمت اول نتوانست رکورد شکنی کند، اما با اینحال فروش خوبی در گیشه داشت. تهمینه میلانی سال گذشته پروانه ساخت قسمت سوم «آتش بس» را هم از سازمان سینمایی گرفت که فعلا برنامه‌ای برای ساخت آن ندارد.

 فیلم کمدی « آتش بس » به کارگردانی تهمیه میلانی نخستین فیلم 1 میلیاردی تاریخ سینمای ایران است.

فریال بهزاد هم به مانند رخشان بنی اعتماد و تهمینه میلانی درژانر کمدی فیلم ساخته است. او که بیشتر به عنوان کارگردان سینمای کودک شناخته می‌شد بعد از ساخت سه فیلم «دره شاپرک‌ها»، «کاکلی» و«مرد نامرئی»، سراغ ژانر کمدی آمد و در سال 1375 فیلم کمدی «روزی که خواستگار آمد» را جلوی دوربین برد. این کمدی خانوادگی توفیقی در گیشه نداشت و عملا  با 33 میلیون تومان فروش و قرار گرفتن در رده سی و هفتم جدول فروش سالانه شکست خورد. بهزاد بعد از این فیلم دیگر سراغ ژانر کمدی نرفت.

 تینا پاکروان بعد از ساخت دو فیلم اجتماعی فیلم سومش با نام «لس آنجلس-تهران» را در ژانر کمدی ساخت.

ازکارگردانان نسل جدید زن سینمای ایران که سراغ ژانر کمدی آمدند، باید به تینا پاکروان اشاره کرد. او تاکنون سه فیلم بلند سینمایی را جلوی دوربین برده است. پاکروان با سینمای اجتماعی کارگردانی شروع کرد و ادامه داد، اما بعد از ساخت دو فیلم در این عرصه راهش را به سمت سینمای کمدی کج کرد. او در سال 1396 فیلم «لس آنجلس- تهران» را ساخت. این فیلم در اکران سال 97 توانست با رسیدن به گیشه 717 میلیون تومان در رده دهم جدول فروش سالیانه قرار بگیرد.

 فیلم «اهنگ دونفره» تا به اینجا تازه‌ترین فیلم کمدی است که توسط یک کارگردان زن ساخته شده است

آرزو ارزانش ، با ساخت فیلم کمدی «آهنگ دونفره»، جدیدترین کارگردان زن سینما است که در این ژانر فیلمی را جلوی دوربین برده است. این فیلم اولین تجربه کارگردانی ارزانش هم محسوب می‌شود. او «آهنگ دونفره» را در دوران کرونا کارگردانی کرد. این فیلم حدود یکسال در نوبت اکران بود تا اینکه سرانجام به عنوان یکی از فیلم‌های اکران عید فطر از 29 فروردین امسال روی پرده رفت. «آهنگ دونفره» طی مدت زمانی که روی پرده بوده با در اختیار داشتن326 سالن و اکران در 4 هزار و 849 سانس توانسته گیشه خود را به مرز 5 میلیارد تومان برساند. تاکنون 108 هزار مخاطب به تماشای این فیلم نشسته‌اند.