خبرگزاری‌های رسمی کشور کدامند؟

در دنیای امروز نقش وسایل ارتباط جمعی در همه شئون زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی فردی غیرقابل انکار است. با گسترش فناوری‌های نوین ارتباطی و اینـترنت، شـرایط حرفه‌ای فعالیت روزنامه نـگاری، تحولی چشمگیر یافته است. بر این اساس شاهد رشد بی سابقه روزنامه نگاری آنلاین هستیم. در این راستا فعالیت سـایت‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی تحت عناوین مختلفی از جمله خبرگزاری افزایش چشمگیری داشته است.

پایگاه‌های اطلاع رسانی وخبری فعال در فضای مجازی با توجه به ماهیتشان، با عناوین مختلفی همچون وبلاگ، سایت و روزنامه الکترونیکی و خبرگزاری فعالیت می‌کنند. در کشور ما، خبرگزاری‌ها و بنگاه‌های خبری نوینی شکل گرفته اند که بیش از هرچیز مدیون شکل گیری فضای مجازی هستند و نه کادر و سازمان خبری و تحریری. این خبرگزاری‌ها گاه در بستر سازمان‌های دولتی و گاه به نوعی مستقل از آن‌ها به فعالیت مشغول هستند.

هدف خبرگزاری‌ها اطلاع رسانی یا تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی کشور‌ها است، خبرگزاری به عنوان یک رسانه بخشی از ابزار دیپلماسی عمومی به شمار می‌رود. ابزار اصلی آن نیز انتشار متن، تصاویر، دادوستد فرهنگی، رسانه‌های همگانی و اینترنت است.

خبرگزاری‌های رسمی کشور

خبرگزاری‌ها ادغام می‌شوند

در روزهای پایانی سال قبل بود که اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تعدد خبرگزاری‌ها در ایران گفت: در حوزه رسانه‌ها مشکلاتی داریم که یکی از دلایل آن انبوه مجوز‌ها است، ۱۴ هزار مجوز رسانه در کشور وجود دارد، در کشور‌های توسعه یافته دنیا ۴ تا ۵ خبرگزاری وجود دارد، اما در کشور ما ۴۸ خبرگزاری فعالیت می‌کنند. همین حالا هرکس که ما را می‌بیند درخواست مجوز خبرگزاری دارد در حالی خبرگزاری یک تعریف و سازوکار مشخص دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما خودمان از دولت شروع کردیم، ۵-۶ خبرگزاری دولتی را در ایرنا ادغام می‌کنیم و نامه آن را به رئیس جمهور ارسال کرده‌ایم و پیگیر اجرای این کار هستیم و  خبرگزاری رضوی، شبستان و کتاب طبق همین سیاست در حال ادغام هستند.

این موضوع بهانه‌ای شد تا به سراغ معرفی خبرگزاری‌های فعال در کشور برویم. بر اساس آماری که در سامانه جامع رسانه‌های کشور وجود دارد تنها ۲۸ خبرگزاری رسمی و با مجوز در کشور فعالیت می‌کنند. آریا، آنا، اقتصاد ایران، اهل‌بیت، ایمنا، برنا، ایکنا، پانا، تسنیم، تقریب، ایرنا، حوزه، خانه ملت، خبرآنلاین، دانشجو، ایسنا، دفاع مقدس، رسا، سلامت، شبستان، فارس، قدس، ایلنا، ایبنا، کرد پرس، مهر، موج و میزان ۲۸ خبرگزاری‌ دارای مجوز و رسمی کشور هستند.

 

آریا

خبرگزارى آریا در تاریخ پانزدهم مردادماه سال هزار و سیصد و هشتاد و چهار به طور آزمایشی فعالیت خود را در عرصه رسانه اى کشور آغاز کرد؛ خبرگزاری آریا سپس در تاریخ ۱۴/۸/۸۵ رسما مجوز فعالیت را از هیات نظارت بر خبرگزاری‌های غیر دولتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد و ا امیر محبیان مدیر مسئولی آن را بر عهده دارد.

آنا

خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی با نام اختصاری خبرگزاری آنا، (به انگلیسی Azad News Agancy - ANA) از ابتدای اردیبهشت ۱۳۸۳ در راستای بسط تعامل فضای دانشگاهی کشور با سایر عرصه‌های فرهنگی-سیاسی-اقتصادی و اجتماعی و مطالبه خبری اقشار دانشگاهی کشور فعالیت خود را آغاز کرد. خبرگزاری آنا پس از چند تغییرات مدیریتی و در سال ۱۳۹۱، موفق به اخذ مجوز رسمی خبرگزاری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. تا پیش از دریافت مجوز رسمی، باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، به عنوان رسانه رسمی وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی شناخته می‌شد. و مدیر مسئول این خبرگزاری استعفا داده است.

ابنا

خبرگزاری اهل بیت (ع) با نام اختصاری ابنا (abna) وابسته به مجمع جهانی اهل‌بیت است که از سال ۱۳۸۳ش فعالیتش را آغاز کرده و اخبار مربوط به شیعیان را به زبان‌های مختلف منعکس می‌کند. این خبرگزاری به ۲۷ زبان فعالیت دارد و در سال ۱۳۹۱ش جایزه برترین خبرگزاری را در نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات در ایران دریافت کرد.

ایمنا 

خبرگزاری شهر و شهروندی ایران (ایمنا) از سال ۱۳۸۵ به عنوان یک پایگاه خبری فعالیت خود را در اصفهان آغاز کرد و ۱۸ مهرماه ۱۳۹۱ با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به صاحب امتیازی شهرداری اصفهان، تبدیل به خبرگزاری شد. ایمنا تنها خبرگزاری کشور است که مرکز آن در استان واقع شده و در حوزه تخصصی شهر و شهروندی فعالیت می‌کند؛ این رسانه پل ارتباطی میان شهروندان و مدیران شهری است و اقدامات و عملکرد شهرداری‌های کشور را به عنوان نهاد‌های عمومی به اطلاع شهروندان می‌رساند.

خبرگزاری‌های رسمی کشور

برنا

خبرگزاری برنا وابسته به وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران است. خط مشی ترسیم شده در خبرگزاری برنا چنین است: اخبار و مطالب برنا «دربارهٔ جوانان»، «از جوانان» و «موردعلاقه جوانان» است. خبرگزاری برنا به عنوان خبرگزاری سازمان ملی جوانان که در حال حاضر زیرمجموعهٔ وزارت ورزش و جوانان ایران شده‌است، فعالیت خود را آغاز کرد. مدیر مسئول این خبرگزاری محمد امین حسین میرزایی بنی است.

ایکنا

نخستین و بزرگ‌ترین خبرگزاری تخصصی قرآن‌ کریم در جهان اسلام با عنوان خبرگزاری قرآنی ایران که با عبارت اختصاری «IQNA» شناخته شده است، در بیستم آبان‌ماه ۱۳۸۲ مقارن با پانزدهم رمضان المبارک ۱۴۲۴ هـ.ق، با حضور رئیس جمهور وقت افتتاح شد.

پانا

خبرگزاری پانا اولین و تنها خبرگزاری دانش‌آموزی در جهان است که خرداد ۱۳۸۱ تاسیس شد و فعالیت خود را به طور رسمی در تابستان ۱۳۸۲ به صورت پایگاه اطلاع‌رسانی آغاز کرد. خبرگزاری پانا (PANA) مخفف عبارت Pupils Association News Agency به معنای «خبرگزاری کانون دانش آموزان» است که به صاحب امتیازی سازمان دانش آموزی وابسته به وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و با هدف فعالیت رسانه‌ای حرفه‌ای و همچنین آموزش و مشارکت دانش آموزان در فرایند خبر و امر اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کند. پانا در مهر ۱۳۹۱ مجوز خبرگزاری را از هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها دریافت کرد.

تسنیم

خبرگزاری تسنیم یک خبرگزاری خصوصی و وابسته به سپاه پاسداران در ایران است. این خبرگزاری در ۲۲ آبان ۱۳۹۱ با حضور علی‌اکبر ولایتی تأسیس شد و هدف از راه‌اندازی آن پوشش بهار عربی اعلام شد. صاحب امتیاز خبرگزاری تسنیم «مؤسسهٔ آتی‌سازان فرهنگ تسنیم» و مدیرعامل آن از زمان افتتاح تا کنون سید مجید قلی‌زاده‌است. تمامی محتوای این خبرگزاری با پروانه کرییتیو کامنز مجاز است.

تقریب

خبرگزاری تقریب، در محدوده اخبار جهان اسلام و موضوعات تقریبی فعالیت دارد.این خبرگزاری مؤسسه‌ای است فرهنگی و اسلامی که از سال ۱۳۸۵ به صورت پایگاه خبری شروع به فعالیت و از سال ۱۳۸۸ با اخذ مجوز رسمی از وزارت ارشاد اسلامی به عنوان خبرگزاری به ثبت رسیده و به پنج زبان فارسی، عربی، انگلیسی، اردو و فرانسه به تهیه و نشر اخبار و اطلاعات روز ایفای نقش می‌کند. 

ایرنا

سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، خبرگزاری رسمی و اولین نهاد حرفه‌­ای گردآوری و انتشار خبر و عکس و تولید محصولات رسانه ­ای – خبری در تاریخ ایران است. پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، خبرگزاری در راستای اهداف نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران به بازتعریف رسالت خبری خود پرداخت و برپایه­ اهدافی، چون انعکاس دستاورد‌های انقلاب اسلامی و مخابره واقعیت­‌های ایران و جهان به ویژه کشور‌های اسلامی فعالیت خود را ادامه و گسترش داد.

خانه ملت

خبرگزاری خانه ملت یا ایکانا (به انگلیسی:ICANA مخفف: Islamic Consultative Assembly News Agency) یک خبرگزاری دولتی در ایران است که در سال ۱۳۷۷ تأسیس شد. هدف آن پوشش انواع موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی به‌همراه دیگر زمینه‌ها است. 

 خبر آنلاین 

خبرآنلاین که کار خود را از سال ۱۳۸۷ شروع کرده است تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز ایران و جهان را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. و مدیر مسئول این خبرگزاری حسن لاسجردی است.

دانشجو

خبرگزاری دانشجو (Student News Network) در سال ۱۳۸۲ و با عنوان شبکه خبر دانشجو فعالیت حرفه‌ای خود را شروع نموده است. این رسانه در سال ۱۳۹۲ با اخذ مجوز خبرگزاری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را ادامه داده است. در حال حاضر خبرگزاری دانشجو در تمامی استان‌های کشور دفتر نمایندگی و خبرنگار فعال دارد و در تمامی دانشگاه‌های کشور نیز رابطین خبری به صورت شهروندخبرنگار و افتخاری با این رسانه همکاری می‌نمایند. این رسانه وابسته به هیچ حزب، گروه و فردی نمی‌باشد و همواره منطق خود را دنبال کردن آرمان‌های انقلاب اسلامی و مسائل اساسی نظام از مسئولین و دستگاه‌ها می‌داند.

ایسنا

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌ تنها خبرگزاری با هویت دانشجویی و نخستین خبرگزاری غیردولتی ایران پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی محسوب می شود که امتیاز آن در تاریخ ۱۳۷۸/۴/۲ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار جهاددانشگاهی قرار گرفت. خبرگزاری دانشجویان ایران با بهره‌گیری از سرمایه‌ی اندیشه، صداقت و با تکیه بر توان، خلاقیت، نوآوری جوانان دانشجو در ۱۳ آبان ۱۳۷۸ با اظهار لطف مقام معظم رهبری خطاب به ایسنا که فرمودند: "اخبار خوب، مفید و امیدبخش مخابره کنید."  با هدف اطلاع رسانی صحیح، بهنگام و همه جانبه به صورت آزمایشی و در ۱۶ آذر همان سال مصادف با روز دانشجو به صورت رسمی به عرصه اطلاع‌رسانی گام نهاد. مدیرعامل این خبرگزاری هم‌اکنون مهدی عرفاتی است.

خبرگزاری‌های رسمی کشور

دفاع‌ مقدس

«خبرگزاری دفاع مقدس» با عنوان انگلیسی Defapress.ir، موسسه‌ای است فرهنگی هنری که وابسته به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس می باشد.

رسا

سال ۱۳۸۲، جمعی دانش‌پژوه و محقق حوزوی در حوزه علمیه قم با هدف ایجاد ارتباط رسانه‌ای بهتر میان جامعه و حوزه  های علمیه، پایگاهی خبری تأسیس کردند. در سال ۱۳۸۶، با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عنوان «پایگاه خبری» جای خود را به «خبرگزاری» داد. از آن سال تا امروز، «خبرگزاری رسا» توانسته است در عرصه اطلاع رسانی از حوزه‌های علمیه، علما و اندیشمندان جهان تشیع، نقشی پیشرو داشته باشد. محمد مهدی محققی مدیر مسئول این خبرگزاری است.

سلامت

خبرگزاری سلامت با عنوان اختصاری (طبنا) به پوشش اخبار مربوط به بهداشت و درمان می‌پردازد.

شبستان

خبرگزاری شبستان در آذرماه ۱۳۸۶ با دریافت مجوز خبرگزاری از معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی[۳][۴] فعالیت خود را در فضای مجازی به صورت رسمی آغاز کرد. پیش از این؛ در سال ۸۳ به صورت آزمایشی و در قالبوبگاه به انعکاس رویدادهای مساجد می‌پرداخت.

فارس

نخستین خبرگزاری مستقل ایران است که در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۱ همزمان با فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی راه‌‌اندازی شد.

قدس

خبرگزاری قدس نخستین تجربه جمهوری اسلامی ایران در ایجاد خبرگزاری های تخصصی و دومین تجربه خبرگزاری غیر دولتی در ایران است که در آبان ماه سال ۱۳۸۰ در سالروز مبعث پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) پیامبر مهربانی ها راه اندازی و با حوزه ماموریت مشخص مشغول به فعالیت شد. به رغم این اما مجوز رسمی فعالیت خود را در سال ۱۳۸۴ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

ایلنا

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در ۵ اسفند ماه ۱۳۸۱ خورشیدی به عنوان بنگاه خبررسانی بخش خصوصی و در دوران دولت جناب آقایسید محمد خاتمی با برگزاری یک مراسم رسمی در خیابان طالقانی افتتاح شد. ایلنا درحقیقت بخش اطلاع‌رسانی موسسه اطلاع‌رسانیکار ایران بود که پیش‌تر توسط علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر بنیان‌گذاری شده بود و اینک به عنوان یک تجربه جدید در بخشرسانه‌ای کشور فعالیت خود را آغاز کرده بود.

ایبنا

خبرگزاری کتاب ایران، اولین و تنها خبرگزاری تخصصی کتاب است که فعالیت خود را به‌طور رسمی از ۲۴ آبان‌ماه ۱۳۸۵ آغاز کرده است. این خبرگزاری، زیر نظر «خانه‌کتاب و ادبیات ایران» که نهادی غیردولتی و غیرانتفاعی است، فعالیت می‌کند. هدف از این فعالیت، اطلاع‌رسانی خبری در حوزه کتاب و کتابخوانی و سایر موضوعات مرتبط نظیر چاپ، نشر و گرافیک است.

مهر

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. 

کرد پرس

کرد نخستین خبرگزاری کرد زبان در ایران است. کردپرس فعالیت خود را در شهریور ۱۳۸۹ آغاز کرد. این خبرگزاری رویدادهایخبری دنیا را با اولویت بر اخبار ایران، عراق، ترکیه به سه زبان کوردی سورانی، فارسی و انگلیسی انتشار می‌دهد.کردپرس برترینخبرگزاری ششمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های غرب کشور در سال ۱۳۹۱ اعلام شد.قرار است زبان‌های ترکی و عربی بهزبان‌های این خبرگزاری اضافه بشوند.

میزان

خبرگزاری «میزان» از ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ به صاحب امتیازی «مرکز رسانه قوه قضاییه» فعالیت خود را با هدف اطلاع‌رسانی درخصوص آخرین رویدادها و تحولات ایران و جهان با تاکید بر پوشش خبرهای «حقوقی و قضایی» آغاز کرد.

خبرگزاری‌های رسمی کشور

برخی خبرگزاری‌ها کنشگری لازم را ندارند

فرشاد مهدی پور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره ادغام خبرگزاری‌ها اظهار کرد: درحال حاضر تعدادی خبرگزاری داریم که اصلا کنشگری خبرگزاری را ندارند و به دنبال آن هستیم که یک ساماندهی انجام شود.

به گفته معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد، اگر خبرگزاری‌های قوی و بزرگ با نیروی کار بسیار داشته باشیم که دفاتر خارجی متعدد داشته باشند و بتوانند با رسانه‌های جریان اصلی دنیا رقابت کنند و نقش آفرینی کنند به نفع کشور است.

وی با بیان اینکه ادغام و ساماندهی خبرگزاری‌ها یک کار مثبت است افزود: در مواردی هم که ادغام اتفاق می‌افتد نیروهای انسانی خبرگزاری‌ها را از دست نمی‌دهیم و آن‌ها را جابه‌جا می‌کنیم تا تکلیفشان را انجام دهند.

در دنیا از خبر مکتوب به خبر تصویری مهاجرت کردیم

حسن عابدینی، کارشناس رسانه گفت: آسوشیتد پرس که یکی از بزرگترین خبرگزاری‌های دنیاست و به زبان‌های مختلف و در کشور‌های متعددی دارای دفتر است، در حال حاضر بخش عمده‌ای از درآمدش از بخش تصویری خبرگزاری است. یا رویترز که خبرگزاری بریتانیاست و بسیاری از اوقات در زمره برجسته‌ترین خبرگزاری‌ها به ویژه در اقتصاد دنیاست و حتی یک خبرش می‌تواند بازار بورس دنیا را تکان دهد، اکنون به سمت یک خبرگزاری تصویری پیش رفته است. حتی خبرگزاری فرانسه که مدت‌های مدید در زمره خبرگزاری‌هایی بود که خبر‌های اجتماعی و بعضاً سیاسی را زودتر از دیگران در اختیار مخاطبانش قرار می‌داد به سمت و سویی رفته است که تصویر را در درجه اول اهمیت خبری قرار داده است. چراکه در دهه سوم قرن بیست و یکم مردم تصاویر زودتر از متن مکتوب محتوا و خبر را به اطلاع مخاطبان می‌رسانند.

او با استفاده از واژه «رسانه‌های خبری» به جای خبرگزاری بیان کرد: بعضی از رسانه‌های خبری پیشرو هستند و دستور کار مخاطبان بین الملل را ترسیم می‌کنند که این سه خبرگزاری که نام بردم از این رسانه‌ها هستند و هشتاد درصد تصاویر دنیا که در شبکه‌های تلویزیونی دنیا پخش می‌شود از یکی از این سه خبرگزاری گرفته می‌شود.

عابدینی با اشاره به رشد تکنولوژی و دگرگونی فناوری اظهار کرد: ما باید همگام با فناوری پیش برویم و خبرگزاری‌هایمان را چه در ایران و چه در هرجای دنیا به سمتی که مخاطبمان می‌خواهد پیش ببریم و خبرگزاری‌های ما باید به سمت خبرگزاری‌های مالتی مدیا بروند. برای رسانه دو اتفاق طی ۲۰ سال گذشته افتاده است، ما زمانی خبرنگاری کوله پشتی یا خبرنگاری خوداتکا را تبلیغ می‌کردیم که خود فرد تصویر دهد و نریشن بخواند و اکنون روزنامه نگاری موبایلی در دستور کار رسانه‌ها قرار دارد.

 

ساختار مدیریت علمی و فکری در خبرگزاری‌ها بسیار مهم است

علیرضا عبداللهی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به عدم توانایی رسانه‌ای ما در پوشش اخبار اظهار کرد: ما نتوانستیم حتی در پوشش اخبار تاثیر گذاری و جریان سازی لازم را داشته باشیم و مخاطب ایرانی بعضا بیشتر نگاهش به سمت رسانه‌های بین المللی است.

او ادامه داد: یک تعریف مرجع و جامع از خبرگزاری را باید برای فهم بین الاذهانی تحت نظر قرار داد. بررسی‌های من نشان می‌دهد که خیلی از افرادی که در این حوزه مدیریت خبرگزاری‌ها را به عهده دارند، حتی سیاست گذاری می‌کنند تعریف خبرگزاری را به معنای دقیق جامع و پذیرفته شده در مجامع علمی و در حوزه‌های حرفه‌ای نمی‌دانند.

او در تعریف از خبرگزاری آن را یک سازمان رسانه‌ای دانست و بیان کرد: سازمان رسانه‌ای واسطه است و قرار است که افکار و مطالب مختلف را در قالب‌ها و ژانر‌های مختلف گرد آوری کند و در اختیار رسانه‌ها و نهاد‌های حرفه‌ای قرار دهد در تعریف جدید این یک مقدار تغییر می‌کند و می‌گوییم خبرگزاری یک سازمان رسانه‌ای است که با استفاده از شبکه پوشش وسیع خودش در نقطه تماس مستقیم با رویداد قرار می‌گیرد و اطلاعات و اخبار مرتبط با رویداد‌ها را گردآوری می‌کند و در قالب‌ها، ژانر‌ها و سبک‌های مختلف را از طریق خروجی‌های متنوع منطبق و متعدد خود در اختیار مخاطبان یا مشتریان قرار می‌دهد.

عبداللهی نژاد افزود: وقتی به این تعریف‌ها به عنوان یک تعریف مرجع مراجعه می‌کنیم، میبینیم حتی در سطح خبرگزاری‌های ملی دنیا هم دچار مشکل هستیم. زمانی هم در کمسیون فرهنگی دولت و هم در وزارت ارشاد بحث می‌شد که چرا تعداد خبرگزاری‌هایی که در کشور ما شناسنامه داشتند و مجوز گرفته بودند به نزدیک ۸۰ تا ۸۵ خبرگزاری رسیده بود و این تعداد، دوبرابر تعداد خبرگزاری در قاره اروپا است. ایالات متحده سال‌ها خبرگزاری‌های پیشرو داشت که جزو خبرگزاری‌های مرجع بود و سال ۲۰۰۰/۲۰۰۱ از صحنه خارج شدن و اکنون آسوشیتد پرس به عنوان یکی از سه خبرگزاری مهم و بزرگ بین المللی دنیا فعالیت می‌کند. یا بریتانیا سال‌هاست فقط از رویترز که به عنوان یک خبرگزاری آوانگارد فعالیت می‌کند برای پوشش اخبار داخلی و خارجی اش استفاده می‌کند.

او توجه به ساختار حرفه‌ای و مدیریت علمی در رسانه‌ها را از جمله مواردی عنوان کرد که رسانه‌ها باید در عرصه بین المللی از منظر پوشش اخبار به آن توجه داشته باشند و گفت: ما یک دوره طلایی در خبرگزاری ایرنا داشتیم که از نیرو‌های حرفه‌ای بهره برده بود و حتی در برخی اخبار جریان ساز در عرصه بین المللی بود. حتی در غرب هم مخاطبان بین المللی به ایرانا مراجعه می‌کردند. خبر‌هایی از جمله خبر دستگیری صدام جزو این جریان سازی‌ها بود. یا زمانی شبکه پرس تی وی یا العالم در بدو راه اندازی خوب درخشیدند و تاثیرگذاری خوبی داشتند، اما چه اتفاقی افتاد که این جریان، جریان مستمری نبود؟ ساختار مدیریت علمی و فکری بسیار مهم است. فردی که نسبت به این حوزه بیگانه است چطور انتظار دارید مدیریت آن را برعهده بگیرد. اما رویترز ۴۰ درصد درآمدی که دارد برای سیاست گذاری بهتر و اصول در صحنه‌هایی که باید حضور داشته باشد، صرف می‌کند.