علت توقیف ۳ ساله فیلم‌ «مصلحت»

حال و هوای فیلم سینمایی  «مصلحت» به اوایل دهه ۶۰ برمی‌گردد. «مصلحت» رسیدگی به یک پرونده‌ مشکوکی را هدف قرار داده است که مصلحت سیاسی نظام، روند رسیدگی به پرونده را با فراز و فرود‌هایی همراه کرده است. در این پرونده پسر یکی از مقامات عالی‌رتبه کشور دست به قتل زده است. حال قرار است پیوند خانوادگی و مصلحت سیاسی کشور این پرونده را با چالش همراه کند.

با وجود اینکه  فیلم سینمایی «مصلحت» به لیست اکران فیلم‌های سی و نهم جشنواره فیلم فجر پیوسته بود، ولی بختش یار نبود و ۳ سال توقیف او را از صحنه اکران کنار زد.  «مصلحت»  به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه است که با همکاری مشترک سازمان سینمایی سوره و سازمان هنری رسانه‌ای اوج تولید شده است.

مصلحت

حسین دارابی در گفت‌وگو با برنامه «سینماچی» رادیو جوان درباره توقیف ۳ ساله اثر گفت: اگر می‌دانستم روزی فیلمم توقیف می‌شود، شاید «مصلحت» را نمی‌ساختم. به‌هرحال کارگردان تلاشش را می‌کند، تا فیلم به اکران برسد و مردم اثر را ببینند. جالب‌تر اینکه فیلم دومم زودتر اکران شد و بازخورد‌های فیلم را دریافت کردم.

دارابی در پاسخ به این سوال که باوجود اینکه این فیلم سینمایی محصول مشترک دو نهاد حاکمیتی است، اما چرا توقیف می‌شود، افزود: باوجود اینکه فیلم «مصلحت» محصول مشترک سازمان سینمایی سوره و سازمان اوج بوده و این دو ارگان تمام تلاش خود را برای اکران فیلم کردند، ولی به مدت ۳ سال به اکران نرسید.

علت توقیف ۳ ساله فیلم‌ «مصلحت»

کارگردان فیلم سینمایی «مصلحت» با بیان اینکه به شدت اختلاف نظر درباره فیلم وجود دارد، گفت: شاید کسانی که نکاتی درباره فیلم داشتند، فکر می‌کنند ممکن است موضوعات فیلم اثرات دیگری داشته باشد. درحالی که گفتن این موضوعات هیچ اشکالی ندارد و فضای گفتگو را باز می‌کند.

وی در پایان درباره ممیزی‌های سکانس‌های فیلم گفت: سکانسی از فیلم حذف نشد و بر سر موضوعات جزئی برای ممیزی به توافق رسیدیم.