در قسمت سوم قهوه ترک چه گذشت؟

قسمت سوم سریال « قهوه ترک » چهارشنبه 17 خرداد 1402 منتشر شد. این قسمت با گرفتار شدن ترانه در مخمصه ناشی از ورود غیرقانونی به ترکیه آغاز شده و با ورود شخصیتی که حامد بهداد آن را بازی می‌کند به پایان می‌رسد. در ادامه نگاهی انداخته‌ایم به مسیری که در قسمت سوم «قهوه ترک» طی شد.

1)  در سومین قسمت «قهوه ترک» داستان پیشرفت طولی چندانی ندارد. آن‌چه در زمان حال داستان اتفاق می‌افتد عمدتا شامل خرده‌موقعیت‌ها و کشمکش‌هایی است که یا به‌سرعت به نتیجه می‌رسند یا کاشت‌هایی هستند که قرار است در قسمت‌های بعدی برداشت شوند. در عوض اشاره‌های بیشتری به گذشته شخصیت ترانه و ماجرای رخ‌داده در بیمارستان می‌شود. محمد رضایی‌راد ترجیح داده است که اطلاعات مربوط به گذشته را در طول داستان توزیع و به‌شکلی قطره‌چکانی به تماشاگر منتقل کند. بنابراین در مواردی که داستان چندان رو به جلو پیش نمی‌رود، بازگشت به اتفاقات گذشته این امکان را فراهم می‌کند که داستان از نفس نیفتد.

2)  قسمت سوم «قهوه ترک» در مجموع فضایی تیره‌تر از قسمت قبلی دارد. قسمت دوم تازه‌ترین ساخته علیرضا امینی با فضایی امیدوارانه شروع می‌شد و به تلخی می‌رسید. اما حال‌وهوای قسمت سوم غمبار و پر از اضطراب است. بنابراین عجیب نیست که امینی در فضاسازی هم کمتر به‌سراغ رنگ‌های گرم رفته و سعی کرده است تا فضایی هماهنگ با حال‌وهوای داستان ساخته و از نمایش توریستی ترکیه بپرهیزد.

3)  آن‌چه در مورد کارگردانی ذکر کردیم، در مورد بازیگری هم صادق است. سارا رسول‌زاده در قسمت دوم «قهوه ترک» گستره وسیعی از احساسات را در نقش ترانه نشان می‌داد. اما تقریبا در تمام طول قسمت سوم دختری نگران است که فاصله چندانی با فروپاشی ندارد. آن‌چه در این قسمت به بازی رسول‌زاده رنگ می‌زند، کماکان تفاوتی است که در نقش‌آفرینی او در دو نقش به چشم می‌خورد. این تفاوت‌ها به‌تدریج دارد بیشتر خودنمایی می‌کند و شاید در قسمت‌های بعدی شاهد تاکید بیشتر بر تفاوت‌های روحی ترانه و طنین (که طبعا دو جنس نقش‌آفرینی متفاوت را از سوی رسول‌زاده می‌طلبد) باشیم.

4)  در قسمت جدید «قهوه تلخ» از دو شخصیت مهم رونمایی شد. شخصیت اول اورهان با بازی امیر جعفری است. اورهان برادر فرزام (پیام احمدی‌نیا) است و پیش از این توصیفی دوگانه از او را از زبان فرزام شنیده بودیم. جعفری تنها در یک سکانس از قسمت سوم «قهوه تلخ» حضور دارد اما همین سکانس برای آشنایی اولیه ما با اورهان کافی به‌نظر می‌رسد. اما شخصیت دوم را حامد بهداد بازی می‌کند. او را تنها در سکانس پایانی مشاهده می‌کنیم. رمزوراز این شخصیت تازه‌وارد و کماکان ناشناس همان نکته‌ای است که قرار است کنجکاوی را تا زمان عرضه قسمت چهارم «قهوه تلخ» در تماشاگر حفظ کند.

نادر مسعودی