صدای خیانت از پشت «دیوار شیشه‌ای»

صحبت از خیانت یکی از زوجین است، که با ارتکاب آن پای ستون خانواده لرزانده است. «دیوار شیشه‌ای» نشانه‌ها و عواملی را واکاوی می‌کند، که منجر به شکستن ستون خانواده و بهم ریختن زندگی مشترک شده است. راوی زندگی ویران شده کسی است که یا خیانت دیده، یا دست به عمل خیانت زده است. 

در هر سری، پرونده زندگی یک نفر با کمک مصطفی فروتن، روانشناس و کارشناس مجری برنامه گشوده می‌شود، صحبت‌ها تقطیع شده و هر کجا که لازم باشد، فروتن به مخاطب نشانه‌ها و علل خیانت را گوشزد می‌کند. فایل‌های صدای افراد با درخواست خودشان برای عوامل برنامه «دیوار شیشه‌ای» فرستاده می‌شود. نکته‌ای که بیشتر به چشم می‌خورد، تغییر صدای اشخاص است، که به دلیل حفظ صیانت از آنان تغییر می‌کند.

ملیحه کاظمی، تهیه‌کننده برنامه «دیوار شیشه‌ای» رادیو سلامت درباره این برنامه که به ریشه‌یابی نشانه‌های خیانت در زوجین می‌پردازد، گفت: «دیوار شیشه‌ای» تنها برنامه‌ای است که از سوی معاونت صدا مجوز گرفته، تا درباره خیانت صحبت کند. چون خیانت جزو تابو‌هایی است، که ما نمی‌توانیم به‌طور مستقیم درباره‌اش صحبت کنیم.

کاظمی ادامه داد: این برنامه حدود ۳ سال روی آنتن رادیو سلامت است. اگرچه موضوع «دیوار شیشه‌ای» درباره خیانت است، اما با مهندسی معکوس می‌خواهد به افراد بگوید، تا به نشانه‌های خیانت دقت کنند، که این اتفاق در زندگی‌شان نیفتد. این برنامه می‌تواند به مجرد‌ها و زوج‌های جوان کمک کند.

تهیه‌کننده برنامه «دیوار شیشه‌ای» با بیان اینکه افرادی که خیانت کردند یا خیانت دیده‌اند، قصه زندگی‌شان را به‌طور مستند بیان می‌کنند، توضیح داد: ما به دلیل حفظ کرامت افراد تاحدودی صدای آنان را تغییر می‌دهیم. شاید این افراد نخواهند قصه زندگی‌شان را با اطرافیان در میان بگذارند. همچنین، اسمی از کسی در برنامه برده نمی‌شود.

صدای خیانت از پشت «دیوار شیشه‌ای»

به گفته وی، این برنامه مجری ندارد و دکتر مصطفی فروتن به عنوان کارشناس مجری برنامه درباره خیانت زوجین صحبت می‌کند. مستند زندگی افراد به‌طور تقطیع شده پخش می‌شود و در هر بخش دکتر فروتن به نشانه خیانت می‌پردازد. به عنوان مثال، تا چه میزان مولفه سن تاثیرگذار است و فرد ابتدا تا چه سنی خودش را می‌شناسد، که بعد بتواند انتخاب درستی داشته باشد. تا سن ۲۶ سالگی هیپوکامپ افراد کامل نشده و فرد می‌تواند در زندگی خطا داشته باشد. یعنی خود را به درستی نمی‌شناسد، چه برسد به اینکه بخواهد یک نفر دیگر را برای زندگی انتخاب کند.

آخرین قسمت پخش شده از این برنامه به صحبت‌های مرد ۴۴ ساله‌ اختصاص داشت، که به دلیل ماهیت شغلش مجبور به دور شدن از خانواده و همسرش بود. دوری که به قیمت از دست رفتن خانواده‌اش تمام شد و زمینه آشنایی با همکارش را که متاهل بود، فراهم کرد. برنامه «دیوار شیشه‌ای» روز‌های جمعه ساعت ۲۳:۰۵ دقیقه از موج رادیویی سلامت شنیده می‌شود.