قصه‌گویی ایرانی ثبت ملی شد

 این مراسم صبح روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ با حضور جمعی از معاونان و مدیران‌کل کانون پرورش فکری و فعالان حوزه قصه‌گویی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون با بیان خیرمقدم به حاضران گفت: از کسانی که از گذشته تا امروز برای برگزاری جشنواره قصه‌گویی تلاش کردند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: از مربیانی هم که برای ترویج قصه‌گویی زحمت کشیدند تا در آستانه جشنواره بیست‌وپنجم شاهد برکت‌ها و میوه‌های زحمات این عزیزان باشیم و بر سر سفره تلاش‌شان جمع شویم سپاس‌گزارم.

فلاح بیان کرد: ربع قرن جشنواره قصه‌گویی در کانون پرورش فکری اتفاق ساده‌ای نیست. به همین دلیل ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی انجام می‌شود؛ این قولی بود که در جشنواره بیست‌وچهارم قصه‌گویی داده شد و مدیرعامل بعد از آن بر ثبت جهانی قصه‌گویی هم تأکید داشتند.

معاون فرهنگی کانون گفت: اولین قصه‌ای که بچه‌ها می‌شنوند صدای ضربان قلب مادرشان است. قصه‌ی تولد شیرین‌ترین قصه‌ای است که انسان‌ها دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: قصه‌ها پایه تولید تمام فرآورده‌های فرهنگی هستند. پشتوانه فیلم، تئاتر، موسیقی، تابلو نقاشی و... قصه است.

فلاح اظهار کرد: همانطور که در ورزش، دو میدانی ورزش پایه محسوب می‌شود، قصه هم پایه همه هنرها و ادبیات است. قصه هنر بی‌هزینه‌ای است. بدون پرداخت هزینه قصه تعریف می‌کنیم. قصه یک هنر و میراث عمیق گرانبها و جهانی است؛ ضمن اینکه ماندگار و ماناست.

وی ادامه داد: اگر این خصوصیات را نداشت خداوند از آن استفاه نمی‌کرد. بیش از ۲۸۰ قصه برای هدایت انسان‌ها در معجزه بشریت استفاده شده است و شاید علت مانایی قصه همین کاربرد آن در کتاب‌های آسمانی باشد.

معاون فرهنگی کانون عنوان کرد: بزرگان ما در کانون پرورش فکری این فرهیختگی را داشتند و قصه را شکار و بهترین مکان را برای ارائه آن انتخاب کردند.

قصه‌گویی ایرانی ثبت ملی شد

فلاح با بیان اینکه جریان قصه‌گویی باید تبدیل به بذر باورهای الهام آفرین برای بچه‌ها شود به صحبت‌های رهبری با کارکنان کانون درباره قصه‌گویی اشاره داشت. ایشان در اینباره می‌گویند: «سعی کنید در این قصه‌گویی و در این کار هنری، اولین چیزی را که در کودک ایجاد می‌کنید، ایمان باشد. هیچ چیز، معادل ایمان نیست. شما از این بچه، هرچه بخواهید بسازید، باید در او ایمان به وجود آورید.... سعی کنید بچه‌ها را با ایمان کنید؛ ایمان به خدا، ایمان به حقیقت مطلق و ایمان به اسلام. اگر این بچه‌ها باایمان پرورش پیدا کردند و شما توانستید بذر ایمان را در دلشان بکارید، در آینده می‌شود از آنها هر شخصیت عظیمی ساخت و برای هر کاری مناسبند.»

در ادامه معاون فرهنگی کانون اظهار کرد: ثبت ملی قصه‌گویی اتفاق مهمی است؛ البته اقدام‌هایش به سال‌های قبل برمی‌گردد، اما بسیار خوشحال هستیم که در دوره کنونی برای ثبت قصه‌گویی توفیق پیدا کردیم.

فلاح تصریح کرد: در این آیین قصه‌گویی ایرانی به‌عنوان میراثی ماندگار به نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ثبت می‌شود و این مایه مباهات است.

وی افزود: امروز از ساعت ۹:۳۰ صبح زنگ قصه‌گویی در مراکز کانون سراسر کشور نواخته شده است و بچه‌ها در حال شنیدن قصه هستند.

وی بیان کرد: شکل‌گیری جشنواره قصه‌گویی یک جریان ماندگار و مانا بود. با برگزاری دوره بیست‌وپنجم فصل جدیدی را رقم خواهیم زد و وارد مرحله جدیدی خواهیم شد.

فلاح با اشاره به برگزاری دوره بیست‌وپنجم جشنواره قصه‌گویی ادامه داد: آنچه در جشنواره بیست‌وپنجم به سمتش خواهیم رفت عمومی‌سازی جریان قصه‌گویی است تا به‌عنوان یک ابزار فاخر و عمیق میان خانواده‌ها رسوخ پیدا کند.

وی افزود: در جشنواره بیست‌وپنجم قصد داریم از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم تا بستری فراهم شود که خانواده‌ها قصه‌ها را در خانه‌هایشان بشنوند. از طرفی از ظرفیت قصه‌گویی برای افزایش تولید و حوزه کسب و کار استفاده خواهیم کرد. درواقع ابزارهای قصه‌گویی به کمک ما خواهند آمد.

معاون فرهنگی کانون اظهار کرد: همچنین ثبت نماد کلی جشنواره قصه‌گویی را داشتیم؛ همین کلاغی که با نام «آقار» به‌عنوان یکی از نمادهای بازارپردازی به ثبت ملی رسیده است. در آینده از «آقار» قصه‌های بیشتری خواهید شنید و امیدواریم به شخصیت جذاب بچه‌ها تبدیل شود.

فرهاد فلاح در پایان با بیان اینکه تولید محصولات فرهنگی گوناگون به بازارپردازی فرهنگی در کشور خواهد رسید گفت: از همه کسانی که در این مسیر زحمت کشیدند تشکر می‌کنم و قصه‌گویی ایرانی را مایه هدایت نسل آینده کشور می‌دانم.

 

در بخش دیگری از این مراسم علیرضا تابش، مشاور معاون میراث‌ فرهنگی بیان کرد: رویداد امروز که به همت کانون پرورش فکری رقم خورد برای همه‌ی ما تذکری در باب اهمیت و جایگاه مهم قصه‌گویی است.

تابش ادامه داد: فرهنگ و هنر برآمده از ذات یک ملت است نه کوشش و سلیقه‌ی مسئولان. بنابراین لوحی که امروز امضا می‌شود ارج‌گذاری بر تلاش چندین‌ ساله‌ی مربیان کانون پرورش فکری است.

وی افزود: قصه و ادبیات ایرانی این ظرفیت را دارد که مرزهای جهانی را بپیماید، امید همه‌ی ما به نسل نو است که ادبیات و قصه‌های ایرانی را با روزآمدرسانی به نسل آینده منتقل کنند.

پیشنهاد راه‌اندازی آکادمی قصه‌گویی

تجلیل از مصطفی رحماندوست بخش دیگری از مراسم ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی بود. در این بخش مصطفی رحماندوست از طراحان و برنامه‌ریزان توسعه‌ی قصه‌گویی بیان کرد: بیست‌وپنج سال پیش که جشنواره قصه‌گویی را پایه‌گذاری کردیم نه صحبتی از ثبت ملی بود، نه جهانی شدن قصه‌گویی، با این وجود این مسیر را با همدلی طی کردیم. قابل توجه است بسیاری از شیوه‌های قصه‌گویی نیز باید در کانون ثبت و آرشیو شود.

رحماندوست ادامه داد: آرزو دارم علاوه بر جشنواره‌ی خوب قصه‌گویی، آکادمی قصه‌گویی نیز ایجاد شود.

همچنین علی خانجانی نویسنده و پژوهشگر حوزه قصه‌گویی دیگر مهمان این برنامه بود که تجلیل شد.

علی خانجانی طراح و برنامه‌ریز توسعه‌ی قصه‌گویی خاطرنشان کرد: فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم تا به اینجا برسیم، از ثبت روز قصه‌گویی در تقویم گرفته تا امروز.‌ به تأکید بر حرف آقای رحماندوست امیدوارم روزی شاهد رشته‌ی قصه‌گویی در دانشگاه‌های کشور باشیم.

خانجانی افزود: در قرآن کریم خداوند بارها و بارها خود را قصه‌گو معرفی کرده است. قصه در ایران پشتوانه فرهنگی، دینی دارد.

در پایان این مراسم از لوح ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی رونمایی شد و در ادامه سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه مدیرعامل به نمایندگی از حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری حکم ریاست فرهاد فلاح برای بیست‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌الملل قصه‌گویی را خوانش و هادی یوسف‌زاده معاون توسعه و مدیریت منابع کانون حکم را اهدا کرد.

سپس کیک تولد بیست‌وپنجمین دوره از جشنواره بین‎المللی قصه‌گویی برش داده شد و در ادامه حاضران عکس یادگاری گرفتند.

شایان ذکر است در این برنامه بخش‌هایی از مراسم ثبت ملی قصه‌گویی در استان‌های کرمان، یزد، گیلان، کرمانشاه و خراسان رضوی به‌صورت زنده پخش شد.

آئین ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی در سالن شهید بهنام محمدی کانون با حضور معاونان، مدیران‌کل و کارشناسان و مربیان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پیشکسوتان قصه‌گویی و جمعی از مدیران سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.