رضا فیاضی: نه به طرح‌هایمان توجه می‌کنند نه حرف‌هایمان!

"آقای جمالی" تلویزیون بسیار غمگین و ناراحت است از طرح‌هایی که می‌برد و به هیچ‌جایی نمی‌رسد. حرف‌ها و دغدغه‌هایی که مطرح می‌کند و کارهایی که به دنبالش‌ می‌رود سرانجامی ندارد.

رضا فیاضی آن‌قدر حال خوبی ندارد که می‌گوید طرح‌های زیادی که نه به آنها توجهی می‌شود و نه حرف‌ها و دغدغه‌هایمان که می‌دانیم کودک چه چیزهایی می‌خواهد و به چه چیزهایی نیاز دارد.

وقتی در خیابان دیده می‌شود بچه‌ها دوستش دارند و از او می‌خواهند تُک‌زبانی حرف بزند؛ چون آنقدر باورپذیر نقشش را در "قصه‌های تا به تا" بازی کرد. رضا فیاضی در معرفی خودش می‌گوید «من کودکان را دوست دارم؛ به ایران و ایرانی احترام می‌گذارم و برای فرهنگ و هنر این مملکت تلاش کرده‌ام و در هر رشته‌ای، می‌کوشم قدمی بردارم.»

در مجموعه عروسکی "هادی و هدا" نویسندگی کرده است و در آرایشگاه زیبا "مرضیه برومند" بازی دیدنی را ارائه می‌دهد. در "پهلوانان نمی‌میرند" کنسول روس را بازی کرد. فیاضی هم مثل بسیاری از بازیگران کاربلد دیگر، کارنامه خاطرانگیزی از خود به جای گذاشته است با سریال‌هایی مثل "هتل"، "رانت‌خوار کوچک"، "روزگار قریب"، "نوشدارو"، "بچه‌های نسبتاً بد" و در سینما "روسری آبی"، "روز واقعه"،‌"گزارش مریم"، "خنده در باران"، "یوسف هور" و "کار کثیف".

بازیگر سینما و تلویزیون از این روزهای حوزه کودک می‌گوید که نوستالژی به یادگار نمی‌ماند کودکان امروز یادش کنند. فیاضی به خبرنگار تسنیم گفت: متأسفانه کودکان ما این روزها نوستالژی ندارند و بسیار دردناک است. کودکان دهه 1360 و 1370 نوستالژی داشتند و این عمه‌‌ها، عموها و خاله‌ها آنقدر تکرار شده‌اند که به سراغ شبکه‌ها و انواع دیگر انیمیشن و برنامه و سریال‌های کودکانه‌ای که فرهنگشان با ما غریبه‌ است،‌ می‌روند. این عمه‌ها، خاله‌ها و عموها تأثیرات درازمدت ندارند اما "زی‌زی‌گولو" همچنان هم نوستالژی بچه‌ها است.

رضا فیاضی: نه به طرح‌هایمان توجه می‌کنند نه حرف‌هایمان!

او با اشاره به اینکه بسیار ناراحت می‌شوم به من می‌گوید بروید اسپانسر بیاورید، افزود: به نظرمن بیشتر کارها شکل کاسب‌کارانه به خود گرفته و اینچنین شکل و شمایل کاری در ذهن‌ها نمی‌ماند. طرحی را به مجید قناد دادم که با هم کاری را برای شبکه دو سیما بسازیم. حوض نقاشی را تعریف کردم که کودک و خانواده را توأمان به نمایش درآورد. من درباره این طرح با دکتر روانشناس هم صحبت کرده بودم که از نظریات روانشناسی هم بهره برده باشم. در نهایت جوابی که به من دادند این بود: "بروید اسپانسر بیاورید".

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: به قول معروف اسپانسرم کجا بود؟ الان من چند سال است که کار نکرده‌ام. این طرح را چند سال پیش ارائه کردیم و آن جواب را به ما دادند. من قبلاً "هادی و هدی" را برای تلویزیون ساخته‌ام و آن شعر معروفی که هنوز هم این کار را با آن به یاد می‌آورند: بپر بپر زاغی جون/ خوب می‌پری زاغی جون/ تو آسمان آبی زیباتری زاغی جون/ بالا بالا بالاتر از ابر هم بالاتر/ هرچه بالاتر بهتر هرچه بهتر زیباتر؛ من قبلاً کار عروسکی و سریالی برای تلویزیون تولید کرده‌ام چرا الان باید این طور با من برخورد شود؟ ناگفته نماند این روزها در شبکه پویا برای بچه‌ها قصه‌های قرآنی می‌خوانم.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های زیادی ارائه دادم که هیچ‌کدام را تحویل نگرفتند، خاطرنشان کرد: من طرح‌های زیادی دارم و دغدغه‌هایم را مطرح می‌کنم اما کو گوش شنوا! واقعاً با خودم فکر می‌کنم می‌بینم ما می‌توانیم یک «کتاب باز» برای کودکان داشته باشیم که طرح این کار را دارم اگر بخواهند. در واقع کتاب‌ به کودکان و نوجوانان معرفی کنیم. «خوش‌برگ» را برای نوجوانان در شبکه امید داشتیم که متأسفانه ادامه پیدا نکرد و معلوم نشد چرا این اتفاق افتاد.

فیاضی در پایان از تهیه‌کنندگانی که متعهد نیستند گلایه کرد و افزود: من بارها شده با تهیه‌کنندگانی کار کردم متأسفانه شأن ما را حفظ نکردند؛ در اول راه یک دستمزدی را طی کردیم و در پایان راه دستمزد دیگری پرداخت کردند. یا به تعهدات‌شان عمل نکردند. این کارها حرفه‌ای نیست. ما در واقع داریم عادت می‌کنیم به نادیده گرفتن یکسری از اتفاقات و رفتارها که منجر به ناراحتی‌های هنرمندان پیشکسوت می‌شود.