ماجرای جنجالی مرد قماربازی که به همسرش مشکوک شد

سریال « حیثیت گمشده » دومین تجربه کارگردانی سجاد پهلوان‌زاده یکی از آن دست پروژه‌های نمایشی است که متکی بر رفتار و کنش مخاطب است. پهلوان‌زاده در اولین تجربه کارگردانی‌اش یعنی سریال سقوط هم کنش‌مندی را بخشی از ذات درام می‌دانست و همین نکته باعث شد نبض رفتار مخاطب در هر قسمت در دستانش باشد. حالا در سریال حیثیت گمشده با داستانی پر فراز و نشیب روبرو هستیم که معماهای حل نشده آن در همان قسمت اول با میزان بخشی از درام‌های سریال‌های ایرانی برابری می‌کرد! قهرمان و ضد قهرمان در این سریال تمامی تار و پود شخصیت‌ها خودش را نشان داده و تکلیف مخاطب برای ادامه دادن داستان در قسمت‌های آینده نیز روشن است. ظاهرا حیثیت گمشده، الگوی رفتاری خودش را بر مبنای قضاوت شکل داده است و فیلمنامه نویس و کارگردان سعی دارند چگونگی به انفجار رسیدن یک زندگی را با عناصر کاملا ساده بیان کنند.  

حیثیت گمشده

علاوه بر این درام های پایین شهر نیز چند سالی است مورد توجه کارگردانان قرار گرفته است و پوست شیر و شنای پروانه هم از جمله موارد موفق این سبک کارها بوده است که با استقبال غیرقابل وصفی همراه بود و اساسا شکل گیری هر گونه بزهکاری در طبقه فرودست و کم برخوردار جامعه ریشه در نابرابری اقتصادی و اجتماعی دارد و هر گونه رفتار خطا نتیجه یک بی توجهی ذاتی در جامعه است که به صورت دومینو وار به سقوط رفتارهای فردی و اجتماعی می‌انجامد.

در داستان این سریال هم فقر ، عنصری مهم است شخصیت امیر با بازی مهدی حسینی‌نیا نماینده بخشی از جامعه است که فقدان و کمبود رفاه در زندگی خود را بر گردن جامعه می‌اندازد و می‌خواهد با راه‌های میان‌بر از جمله قمار کردن در قهوه‌خانه به زندگی‌اش سر و سامان بدهد. داستان حیثیت گمشده با یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی به نقطه اوج خود می‌رسد و به اصطلاح امروزی در همان قسمت اول چک اول را به مخاطب زد و مخاطب را برای تماشای قسمت‌های بعدی هوشیارتر کرد و مهدی حسینی‌نیا که این اواخر، به یکی از بازیگران موفق سریال‌های شبکه نمایش خانگی تبدیل شده و بازی او در سریال‌هایی مثل «سیاوش»، «می‌خواهم زنده بمانم»، «یاغی»، «میدان سرخ» و «رهایم کن» بسیار مورد توجه قرار گرفت و حالا در «حیثیت گمشده»، با نقشی متفاوت به میدان آمده است.

حیثیت گمشده

در سکانس اول از قسمت ابتدایی سریال «حیثیت گمشده»، مهدی حسینی‌نیا به عنوان مردی تلخ و جدی که احساسات همسرش را نادیده می‌گیرد و به خاطر نداشتن فرزند، زندگی‌اش را برباد رفته می‌بیند، معرفی می‌شود. در سکانس بعدی که متعلق به شش سال بعد است، باز هم او را در قهوه‌خانه‌ای سر میز قمار درحال پرخاش می‌بینیم و اینجاست که حس می‌کنیم قرار است باز هم با نقشی به نسبت منفی از این بازیگر روبه‌رو باشیم.

با تصادف هاجر و قرار گرفتن امیر در موقعیتی کاملا بحرانی، تازه وارد مرحله جدیدی از بازی‌اش می‌شویم. امیر به عنوان مردی که تا پیش از این گمان می‌کرده همسرش را کاملا می‌شناسد و زندگی‌اش روی مدار عادی پیش می‌رود، یک‌مرتبه با موقعیت‌هایی روبه‌رو می‌شود که توانایی هضم هیچ‌یک را ندارد. مهدی حسینی‌نیا به درستی توانسته است از پس ایفای نقش مردی تهیدست و نگران را که از یک سو با خبر تصادف همسرش مواجه شده و از طرف دیگر به خاطر فاش شدن دروغ‌ها و خبر بارداری‌اش به او مظنون است، بربیاید و با این سریال نشان داد که می‌توان روی او به عنوان کاراکتر اصلی هم حساب کرد.

حیثیت گمشده

دیگر بازیگران این سریال؛ بهاره افشاری، الناز حبیبی، امیر نوروزی، بهزاد خلج، مهدی زمین‌پرداز و ستاره پسیانی هستند. با هنرمندی رحمان باقریان، با حضور نادر فلاح و آرش فلاحت‌پیشه و بازیگر خردسال هم آرشیدا درستکار است. در این سریال محمدحسین مهدویان نیز به عنوان طراح پروژه و مشاور کارگردان در کنار تیم تولید حضور دارد. سریال حیثیت مراحل پایانی فیلمبرداری خود را طی می‌کند.