همه چیز به آقای کاف بستگی دارد!

حسن حکمت‌روش به ارائه نقطه‌نظراتش درباره نسبتی پرداخت که دیدگاه یک کارگردان با لحن، سبک و رویکرد فیلم برقرار می‌کند.

همه چیز به آقای کاف بستگی دارد

او اظهار داشت: اینکه رویکرد ما در فیلم قرار است چه تاثیری بر روی مخاطب بگذارد به نظرم خیلی قابل پیش‌بینی نیست. تو تنها می‌توانی به عنوان یک فیلم‌ساز رویکردی را انتخاب کنی که بسیار شخصی و نزدیک به خود حقیقت است. سپس بعد از این انتخاب، امیدوار باشی که مخاطب نیز با این رویکرد همراه باشد.

حکمت‌روش گفت: اگر فیلمساز در مسیری که انتخاب کرده، در اولین قدم با خودش صادق باشد و سعی کند دیدگاه شخصی‌ خود را داشته باشد، مخاطبین بیشتری هم می‌توانند با اثرش همذات‌پنداری کنند.

وی پیرامون نسبت عجیب نام فیلم و روایت آن تصریح کرد: این موضوع برایم بسیار بامزه‌ است و چند نفری هم بعد از اکران فیلم با خنده این موضوع را با من مطرح کردند. حقیقتا این امر یک نوع از بازیگوشی بود که دوست داشتم در این اثر اعمال شود.

این کارگردان گفت: در واقع همه ما در زندگی‌مان یک آقای کاف داریم که دستیابی به رویاها و اهداف‌مان را منوط به آن می‌دانیم. حالا آن آقای کاف برای هر کدام از ما متفاوت است، می‌تواند یک موقعیت باشد. یا یک شخص یا هر چیز دیگری… مهم این است که بعدها که از آن عبور کردیم، وقتی به عقب نگاه می‌کنیم، ببینیم که آنقدرها هم ماجرا وابسته به آن اتفاق بیرونی نبوده و بخشی از آن هم درونی بوده است.

همه چیز به آقای کاف بستگی دارد

حکمت‌روش با اشاره به بحث مینی‌مالیسم، به فرم و سبک کاری خودش در ادامه راه پرداخت و گفت: خیلی زود است که بخواهم راجع به آینده فیلم‌سازی‌ام و نسبت آن با مینیمالیسم حرف بزنم. هیچ ایده‌ای برایش ندارم و نمی‌خواهم که داشته باشم.‌ خودم را در این مقطع محدود به این صحبت‌ها نمی‌کنم. تنها چیزی که اهمیت دارد این است که هر شخصی وقتی ایده به ایده که جلو می‌رود، می‌بیند ظرف هر کدام از این داستان‌ها و ایده‌هایی که در ذهنش شکل گرفته، باید با چه لحن و سبکی اثر خود را خلق کند. اقتضای «همه چیز به آقای کاف بستگی دارد»  برخورداری از چنین فضایی بود اما کار بعدی من با توجه به نیازش، ممکن است لحنی کاملا متفاوت به خودش بگیرد.

او در پایان به مسیر اکران فیلم کوتاه «همه چیز به آقای کاف بستگی دارد» در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: قرار است بعد از یکسری تغییرات جزئی که بر روی فیلم اعمال کردیم، شروع به پخش خارجی آن کنیم. هنوز معلوم نیست با چه جشنواره‌هایی کار را شروع خواهیم کرد و پیش از آن باید یک استراتژی برای پخش داشته باشیم. از جشنواره‌های داخلی هم بعد از جشنواره بین‌المللی فیلم نهال، فیلم را فعلا برای ایسفا فرستاده‌ایم.