«مرد عینکی» کارگردان ندارد؟

کریم امینی که با فیلم « فسیل » عنوان کارگردان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما و پر مخاطب‌ترین فیلم کمدی بعد از انقلاب از آن خودش کرده است ، از خرداد ماه سال جاری همکاری مشترکی را با ابراهیم عامریان در مقام تهیه‌کننده و بهرام افشاری به عنوان بازیگر تحت عنوان فیلمی با نام « جلبک » آغاز کرد.

این فیلم با حضور سه ضلع اصلی «فسیل» از خرداد ماه امسال وارد مرحله فیلم‌برداری شد و طبق روال همیشگی پروژه‌هایی که عامریان تهیه و تولید آن را برعهده دارد، مراحل پیش تولید و فیلمبرداری آن در سکوت خبری انجام شد. با اینحال برخی رسانه‌ها ، اخبار آن را به شکل غیررسمی منتشر کردند.

در همان ایام و در روز هفتم خرداد ماه روابط عمومی سازمان سینمایی خبر صدور پروانه ساخت فیلم «جلبک» را به تهیه‌کندگی ابراهیم عامریان و کارگردانی کریم امینی منتشر کرد که برخی رسانه‌ها با تیتر «سازندگان فسیل به سراغ جلبک می روند.» آن را پوشش دادند.

«مرد عینکی» کارگردان ندارد؟

با پایان مرحله فیلمبرداری و آغاز پروسه پس‌تولید و در حالیکه این پروژه مراحل فنی خود را برای اکران پشت سرمی‌گذاشت به شکل رسمی خبر تولید آن رسانه‌ای شد.

در این خبر دو نکته بیش از هر چیز جلب توجه می‌کرد، نخست تغییر نام فیلم از «جلبک» به «مردعینکی» و دیگری نبود نام فردی به عنوان کارگردان. در متن این خبر هیچ رد و نشانی از اسم کارگردان و اینکه چه کسی آن را ساخته است دیده نمی‌شد.

در متن خبری که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته آمده است :«فیلم سینمایی مرد عینکی جدیدترین محصول عامریان فیلم در حال سپری کردن مراحل فنی است تا برای اکران آماده شود. در این فیلم سینمایی بهرام افشاری به ایفای نقش می‌پردازد.این فیلم با نام «جلبک» پروانه ساخت گرفته بود و به تازگی تغییر نام داده است. مرد عینکی که یک کمدی – اکشن است سومین همکاری ابراهیم عامریان و بهرام افشاری پس از فیلم‌های «کارگر ساده نیازمندیم» و«فسیل» است. سید ابراهیم عامریان پیش از این تهیه‌کنندگی فیلم‌های فسیل، تگزاس 2، دینامیت و انفرادی را بر عهده داشت که همگی در جذب مخاطب و فروش گیشه موفق بوده‌اند.»

حذف نام کریم امینی از اولین خبر رسمی فیلم «مرد عینکی» در حالی انجام شده، که نام او در حال حاضر برای یک پروژه سینمایی بار تبلیغاتی دارد ، از همین رو نمی‌توان از حذف نام او به همین سادگی گذشت. حالا باید منتظر ماند و دید کریم امینی به این ماجرا چه واکنشی نشان می‌دهد.

در دهه هفتاد در دوپروژه سینمایی که سید محسن وزیری تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشت این اتفاق تکرار شده است. یکی از این دو پروژه «حالا چه شود» نام داشت که وزیری به دلیل اختلاف شدیدی که با محمد جعفری پیدا کرد نام این کارگردان را از تیتراژ و مواد تبلیغی فیلم حذف کرد. در خصوص فیلم «ازدواج غیابی» هم این ماجرا به شکل دیگری تکرار شد و در آنجا نام «کاظم معصومی» به عنوان کارگردان از پروژه حذف شد.