انوش معظمی لباس حرّ بن یزید ریاحی بر تن کرد

روایت اول «جرس» به نام حرّ بن یزید ریاحی زده شد. حرّ یا باید ماموریتش به اتمام می‌رساند و تا ابد لکه ننگ ریختن خون حسین (ع) به پیشانی‌اش می‌زد، یا قید لشکر کفر را می‌زد و تف بر صورت عبیدالله بن زیاد و خواسته شرمگین او مینداخت.

انوش معظمی ، بازیگر نقش حرمله سریال « مختارنامه » لباس حرّ بن یزید ریاحی را بر تن کرده و در قامت یکی از فرماندهان کوفه ماجرای کربلا را به گونه‌ای دیگر رقم می‌زند. حرّ بعد از مواجهه با امام حسین (ع) تردید داشت، که آیا پا‌به پای لشکر کفرِ کوفه با جنگ با حضرت سیدالشهدا (ع) برخیزد، یا شمشیر را از سمت امام غلاف کند و پا‌به پای اصحاب حسین (ع) به جنگ با دشمنان اسلام برود.

سخنان عمربن سعد با حرّ بن یزید ریاحی بوی منفعت می‌دهد. وقتی حرّ در جوابِ عمربن سعد می‌گوید ریختن خون حسین مباح است؟ خودت میدانی که یک تارِ موی او به تمامی سرزمین‌های شام و حجاز می‌ارزد! عمر با قباحت تمام اعلام می‌کند به خدا با او می‌جنگم. چنان با حسین (ع) می‌جنگم، که آسان‌ترین اتفاقات بریدن سر و قطع دست‌ها باشد.

اشک حرّ سرازیر می‌شود. درونش منقلب می‌شود و با یک سخن او را ترک می‌کند: والله که خون این مرد وبال گردنتان می‌شود. همانجا حرّ عزمش جزم کرد، تا در راهی باشد، که نفرین رسول‌الله بدرقه راهش نباشد.

مجموعه نمایشی «جرس» روایت ۱۰ نفر از آدم‌هایی است، که به نوعی در واقعه عاشورا حضور داشتند و افتخار خدمت در رکاب اباعبدالله الحسین (ع) به نام خود ثبت کردند. هر شب یکی از اصحاب امام حسین (ع) روایت خود را در سه پرده بیان می‌کنند؛ از جمله قبل از رویارویی افراد با امام حسین (ع)، رویارویی آن‌ها با سید و سالار شهیدان و مبارزه و رجزخوانی برای لشکر یزیدیان. 

قرار است نافع بن هلال بجلی، عابس بن ابی شبیب شاکری، حبیب ابن مظاهر، جون بن حوی، دلهم همسر زهیر بن قین، حر بن یزید ریاحی، بریر بن خضیر همدانی، مسلم بن عوسجه، حریه همسر جناده بن حرث و مادر عمرو بن جناده، و وهب بن عبدالله بن حباب کلبی راوی ۱۰ شب باشند.

به گفته محسن فراهانی یکی از تهیه‌کنندگان این مجموعه، برای انتخاب یاران امام حسین (ع) دو ملاحظه داشتیم. اول اینکه ما نمی‌توانستیم از یاران بنی هاشم و خانواده امام حسین (ع) یعنی حضرت علی اکبر (ع)، حضرت عباس (ع) و حضرت قاسم (ع) استفاده کنیم؛ چون نمی‌توانستیم چهره آنان را نشان دهیم. 

انوش معظمی لباس حرّ بن یزید ریاحی بر تن کرد

فراهانی ادامه داد: از آنجایی که در این مجموعه مرحله گریم، طراحی لباس و ... نشان داده می‌شود، اگر ما می‌خواستیم چهره یکی از اعضای حضرت سیدالشهدا (ع) نشان ندهیم، از جذابیت کار کاسته می‌شد و پرداختن به آن سخت‌تر می‌شد. ملاحظه دیگرمان درام کار بود. اینکه شخصیت در موقعیتی قرار بگیرد، که حس بیشتری به او منتقل شود و بازی در آن نقش به چالش بازیگر تبدیل شود.

انوش معظمی، بازیگر نقش حرّ بن یزید ریاحی در پاسخ به این سوال که در زندگی شخصی‌تان هم تحولی مانند حرّ داشتید، گفت: خیر، ولی حرّ جزو شخصیتی‌هایی بوده که بهش فکر می‌کنم و از شخصیتش غبطه می‌خورم.

معظمی در پاسخ به این سوال که در نقش حرمله به امام حسین (ع) متوسل شدید، که نقش بهتری را بپذیرید، گفت: قطعاً همینطور بوده است. حتی یک لحظه توسلم از حضرت ابی‌عبدالله قطع نشده است و همواره به ایشان و فرزند با کرامتشان حضرت علی اصغر (ع) توسل کردم.

مجموعه «جرس» هر شب ساعت ۲۱:۱۰ دقیقه تا مراسم اربعین روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.