نسخه مرمت‌شده اولین فیلم عاشورایی سینمای ایران به نمایش درمی‌آید

عاشورا همواره برای فیلمسازان و حتی محققان ایرانی از ارزش بالایی برخوردار بوده است، در همین راستا سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی تاکنون تلاش‌های بسیاری را جهت ادای دین به این واقعه انجام داده است، تلاش‌هایی که سینمایی « سفیر » اولین آن بود.

نسخه مرمت شده فیلم «سفیر» به کارگردانی زنده‌یاد فریبرز صالح، روز یکشنبه 19 شهریور جاری، ساعت 15 در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می‌آید. 

سفیر

 «سفیر» محصول سال 1361 ، نخستین فیلم‌ ایرانی است که به واقعه عاشورا می‌پردازد. در این فیلم که در اولین دوره از جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، بازیگرانی چون فرامرز قریبیان، عزت‌الله مقبلی، جلال پیشوایان و کاظم افرندنیا به ایفای نقش می‌پردازند. 

فیلمنامه «سفیر»، نوشته مرحوم فریبرز صالح و کیهان رهگذر است و موسیقی آن توسط کامبیز روشن‌روان ساخته شده است. 

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «قیس بن مُسهر با نامه‌ای از سوی حسین بن علی(ع) برای سلیمان بن صرد خزاعی راهی کوفه می‌شود که در راه توسط ماموران ابن‌زیاد والی کوفه دستگیر می‌شود و به زندان می‌افتد. در زندان به او گفته می‌شود که در صورت سخنرانی علیه حسین بن علی(ع) از زندان آزاد خواهد شد. او با پذیرفتن این شرط، روی منبر رفته اما علیه یزید سخنرانی می‌کند. پس از این سخنرانی قیس به دستور ابن‌زیاد کشته می‌شود». 

سفیر

حسن جلایر تهیه‌کننده این فیلم درباره انتخاب فرامرز قریبیان گفته است:« از ابتدا انتخاب اولمان برای نقش قیس، فرامرز قریبیان بود و به نظرم اصلح‌ترین انتخاب بود.»

تهیه‌کننده سفیر درباره دستمزد بازیگران فیلم نیز خاطرنشان کرد: «قرار بود فیلمبرداری ظرف مدت زمان سه ماه تمام شود و فرامرز قریبیان 80 هزار تومان دستمزد گرفت اما به دلیل طولانی شدن زمان فیلمبرداری گروه بازیگران سه بار دستمزد گرفتند؛ یعتی فرامرز قریبیان برای سفیر 240 هزار تومان دستمزد گرفت.»

وی با اشاره به جوانان فیلمساز مبنی بر اینکه در کارشان هیچ وقت خدا را نادیده نگیرند، گفت: «در نظر داشته باشید که خدا همه چیز را می‌بیند بنابراین خودتان باشید و برای خودتان کار کنید. برای چیزی که مهم است کار کنید اما تصور نکنید فقط آنچه که شما فکر می‌کنید درست است. شما باید نزد خداوند متعال راز و نیاز کنید و از او بخواهید که «خدایا کاری کن که من جز برای تو نگویم، جز برای تو ننویسم و جز برای تو کاری انجام ندهم». شخصیتی که خدا به شما داده است را خرج یک سری آدم‌های سطح پایین نکنید و بدانید هنر بزرگتر از آن است که با آن بازی شود و توجه جدی داشته باشید که هنرفروش هنرمند نیست با هنر بازی و داد و ستد نکنید، هنر را ببینید با هنر بیاندیشید و با هنر کار انجام دهید تا به هدف اصلی‌تان برسید.»

بازیگرانی همچون: فرامرز قریبیان، عزت‌الله مقبلی، جلال پیشواییان، کاظم افرندنیا، محمدتقی کهنمویی و ... در این فیلم نقش آفرینی کرده‌اند.

علاقه‌مندان برای تماشای فیلم سینمایی «سفیر» می‌توانند به نشانی خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله، سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران، مراجعه کنند.