آخرین وضعیت اکران «سینما متروپل»

در جشنواره فجر سال گذشته، ۲۵ فیلم در بخش سودای سیمرغ بودند که تعداد قابل توجهی از آن‌ها یا اکران شدند یا برای هفته‌های آینده در تدارک اکران هستند ولی چند فیلم باقی‌مانده‌اند که مشخص نیست تکلیف نمایش آن‌ها چه می‌شود.

یکی از این فیلم‌ها « سینما متروپل » ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر است که داستان آن، هم در فضای جنگ می‌گذرد و هم نوعی ادای احترام به سینما معرفی شده است.

این فیلم با بازی مجتبی پیرزاده، نوشین مسعودیان، هومن برق‌نورد ، پریوش نظریه، حسین باشه آهنگر، رضا کیانیان و مهتاب نصیرپور در جشنواره فجر در ۱۳ رشته نامزد دریافت سیمرغ شد که در نهایت جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری را گرفت اما پیگیری‌های ایسنا از برخی دست‌اندرکاران «سینما متروپل» حاکی از این است که با وجود این موفقیت‌ها و داشتن مجوز نمایش در جشنواره، فیلم در شورای پروانه نمایش دچار ممیزی‌هایی شده که فعلا صدور مجوز آن را متوقف کرده و حتی در مقطعی با احتمال توقیف هم روبرو بوده است.

سینما متروپل

برای آن دسته از مخاطبانی که فیلم را در جشنواره فجر تماشا کرده‌اند، احتمالا یکی از دلایل بروز مشکل برای صدور پروانه نمایش، به بخشی از قصه فیلم برگردد که اشاره‌ای به ممیزی و سانسور در سینما داشت؛ این در حالی است که باشه‌آهنگر پیش‌تر تاکید کرده بود ایده فیلمش مربوط به ۴۰ سال قبل است.

کارگردان «سینما متروپل» در نشست خبری فیلمش در جشنواره فجر گفته بود: سال ۱۳۵۹ که آبادان در محاصره افتاد، آنچه مقاومت مردم را برجسته می کرد، فرهنگ و هنر بود که در سینما متروپل متجلی می‌شد. من بچه همان محله سینما متروپل هستم که در زمان جنگ با بچه‌های محله تصمیم گرفتیم سینما را راه بیندازیم.  

وی همچنین بیان کرد، «فیلم هنوز کامل نشده و هر چه اصرار کردیم که در زمان بهتری به نمایش در بیاید، دوستان مصلحت‌اندیشی کردند که فیلم در جشنواره اکران شود.» 

در ان نشست حامد حسینی - تهیه‌کننده- درباره گمانه‌زنی‌های حدود ۳۰ میلیارد تومانی که برای ساخت فیلم عنوان می‌شد، گفته بود:‌ چنین رقمی درست نیست ولی نکته این است که در زمینه مساله برآورد در فیلم‌های دفاع مقدس، اطمینان می‌دهم هر چه در این زمینه از خزانه کل برداشت می‌شود، دو برابر آن برمی‌گردد. سازوکاری که برای هزینه‌کرد این فیلم‌ها در نظر گرفته شده، مانند فوتبال است و چون تضمین‌کننده است، دولت هم برای آن سرمایه گذاری می‌کند.

حال با توجه به اینکه سازندگان «سینما متروپل» مدت‌هاست نسخه نهایی فیلم را آماده کرده‌اند، احتمالا باید در همین یکی دو ماه آینده و تا پیش از شروع جشنواره فجر چهل و دوم آن را به اکران برسانند. در این زمینه ایسنا پیگیر گفت‌وگو با تهیه‌کننده و نیز مسئولان سازمان سینمایی برای اطلاع از وضعیت مجوز این فیلم است.