پوشاک بخش مهم فرهنگ هر سرزمینی است

جشنواره مد و لباس فجر امسال با رویکردی جدید آغاز به کار می‌کند و به همین دلیل، یکی از تفاوت‌هایی که قرار است جشنواره مد و لباس فجر امسال داشته باشد و به عنوان رویکرد قالب مطرح شده این است که به حوزه مد و لباس، نگاه تک نقشی نداشته باشد و با آن به صورت تک نقشی رفتار نشود و همچنین، تصمیم بر این است که در این حوزه، زنجیره تولید پوشاک مدنظر قرار بگیرد و صرفاً روی طراحی تمرکز نشود و این نویدی است برای این که بتوانیم در این حوزه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم و با ایجاد زنجیره ارزش و ارزش آفرینی به آن چه که در حوزه کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مدنظر سیاست گذار است، برسیم. 

آن چه که در حوزه مد و لباس مطرح می‌شود علاوه بر صنعت و تجارت و اقتصاد، مسائل بسیار حساس فرهنگی و تراز اجتماعی هستند که می‌توانند در حوزه‌های مختلف برای بانوان و آقایان موردنظر قرار بگیرند و درواقع، یکی از موضوع‌های حساس برانگیز سیاست گذار فرهنگی به شمار می‌آیند که باید به آن‌ها پرداخته شود و به همین دلیل، قرار است در جشنواره مد و لباس فجر امسال سه بخش وجود داشته باشد: صنعت مد و لباس، پوشاک و پوشش تراز اجتماعی بانوان و تبلیغات مد که هر یک از آن‌ها می‌توانند به نهاد‌های علمی کشور وابستگی خاصی داشته باشند و این نهاد‌ها می‌توانند در این رابطه، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند و در این میان، اگر این زنجیره بین حوزه اجرا و علم و دانشگاه متصل باشد می‌تواند منافع سرشاری را برای کشور به همراه داشته باشد؛ هم از نظر اجتماعی و هم از نظر سرمایه‌های اجتماعی و مسائل اقتصادی در سطح کلان کشور.

محمد عارف، استاد دانشگاه و پژوهشگر لباس اقوام درمورد دلیل توجه به لباس اقوام در صنعت مد و لباس کشوربیان کرد: با توجه به این که ایران کشوری است که هم از لحاظ ژرفی، ژرف و هم از نظر پهنایی، پهناست و از دوره هخامنشیان تاکنون، ۳۰ قوم بزرگ در آن زندگی می‌کنند و البته تعدادی از این اقوام ادغام شده و بخشی از آن‌ها به صورت قدرتمند جلو آمده اند و زبان‌ها و مذاهب متعدد و گوناگونی وجود دارند. همین موضوع باعث متمایز شدن ایران شده و ممکن است این سوال به وجود آید با توجه به این که کشور‌هایی مثل چین و هند و... دارای اقوام هستند آیا این مسئله در آن جا هم دارای اهمیت است؟ که باید گفت: خیر. چون در آن جا بخشی از اقوام رفته اند و ژن، زبان و فرهنگ به صورت همزمان نرفته اند، در حالی که در ایران، کوه و آسمان و همجواری با دیگر اقوام و نوع زندگی و ازدواج‌های درون گروهی و برون گروهی باعث شده است که نسبت به طبیعت و انسان، لباس هم، متمایز و شاخص و منحصر به یک قوم شود و جذابیت ایجاد کند. 

این استاد دانشگاه گفت: قوم لر با زندگی در کوهستان‌ها و طبیعت زاگرس و با پوشاک، جنس و رنگ، هم به صورت زنانه و هم مردانه و کودکانه و هم به صورت همگانی در موقعیت‌ها و ایام مختلف شاخص‌هایی را از طبیعت دریافت کرده است. بنابراین، در حوزه قوم شناسی مثلثی را درنظر می‌گیریم که یک ضلع آن طبیعت، ضلع دیگر فرهنگ و یک ضلع دیگرش انسان یا قوم است و باید در ایران ۳۰ مثلث این چنینی ایجاد شود تا متوجه شویم چرا لباس‌های آن متفاوت هستند. به همین دلیل، ایران کشوری پر از رنگ و جنس‌های مختلف پوشاک و آرزوها، اسطوره ها، افسانه ها، داستان ها، کهن الگو‌ها و زبان‌ها و مذاهب و فرهنگ است که به نظر بنده، ما در ایران خرده فرهنگ نداریم و همه اقوام هم فرهنگ هستند که همه این‌ها باعث تفاوت و جذابیت‌ها شده اند.

عارف با اشاره به دلیل اهمیت پرداختن به فرهنگ و لباس اقوام تصریح کرد: نه تنها قصد نیست که اقوام در هم ادغام شده و یکدست شوند و یکسان سازی صورت بگیرد بلکه هدف، قوی سازی خود اقوام است. چون مثل چند گلدان است که گل‌های متفاوتی دارد و خداوند متعال فرموده اند که ما شما را متفاوت خلق کرده ایم با زبان‌ها و فرهنگ‌ها و آرزو‌ها و آمال متفاوت تا از دیدن هم لذت ببرید و به یکدیگر کمک کنید و برای هم پرسش ایجاد کنید و دنبال پاسخ بگردید تا زندگی شما از لحاظ فرهنگی و اجتماعی جذاب شود. بنابراین، پرداختن به پوشاک مثل پرداختن به نیاکان است و در نئوکلاسیسم، یک مانیفستی وجود دارد که می‌گوید باید بر تکیه بر گذشتگان، نیاکان و اجداد و نگاهی به آینده و دورنما اکنون خود را بسازی. یعنی نمی‌توانیم گذشته را فراموش کنیم و بدنبال آینده باشیم و در مقابل، هر روز که بیدار می‌شویم باید برای فردای خود برنامه ریزی کنیم. به همین خاطر، فردا‌های اقوام هم برایشان بسیار مهم است.

پوشاک بخش مهم فرهنگ هر سرزمینی است

این پژوهشگر لباس اقوام مطرح کرد: ما معتقد هستیم فرهنگ ساختنی نیست بلکه فرهنگ خودش را مشهور می‌کند و پوشاک هم، بخشی از فرهنگ است و در حوزه انسان شناسی می‌گوییم زادروز، ازدواج و مرگ سه گزار اساسی هستند که در زندگی انسان رخ می‌دهند و بر این باوریم که نباید بین پوشاک اقوام مقایسه کرد و شاید نتیجه بخش نباشد. چون نمی‌توان مثلاً گل مریم را با گل رز مقایسه کرد و به همین خاطر، اقوام خرده فرهنگ نیستند بلکه فرهنگ هستند و اقلیت هم وجود ندارد و به نظر بنده، همه کامل هستند و در مجموع، وقتی کنار هم قرار می‌گیرند ملیت اقوام ایران را تشکیل می‌دهند که ایرانی است و ریشه شان به هم پیوند خورده است. 

عارف افزود: باید تا حدی متوجه گارد قبایل و اقوام و عشایر نسبت به تغییرات باشیم. چون با فرهنگی که به آن‌ها دستور دهد مقابله می‌کنند. بنابراین، پوشاک باید مثل موسیقی و خوردنی و افسانه‌ها خودش را مشهور کند و اقوام از آن استقبال کنند و به نظر بنده، مثل همه عناصر فولکلور که بیش از ۴۰ عنصر هستند باید اجازه دهیم که دریچه باز شود و اقوام به سمت آن بیایند و هیچ زمانی نمی‌توان به آن‌ها باید گفت؛ چه در رنگ و فرم و چه در جنس و این ۴۰ عنصر خیلی به یکدیگر مربوط هستند و متأسفانه وقتی ما به سمت صنعت رفتیم طبیعت را فراموش کردیم و همین موضوع باعث شده است که فرهنگ، خود به خود آسیب ببیند؛ به طوری که پوشاک، زیورآلات و کلمات و حتی چهره افراد هم در حال تغییر هستند و به نظر بنده، این اتفاق خوبی نیست و امیدوارم یک گردهمایی ۴۰ عنصر فولکلوریک برپا شود.