تجمع و اعتراض هنرمندان علیه جنایات رژیم صهیونیستی

مراسم گردهمایی هنرمندان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین عصر امروز شنبه ۲۹ مهر در موزه هنر‌های معاصر تهران برگزار شد.

در این مراسم تعداد زیادی از هنرمندان پیشکسوت و جوان موسیقی، تئاتر، سینما، ادبیات، نقاشی و مدیران فرهنگی حضور داشتند و با بازماندگان شهدای مظلوم غزه در حملات اخیر رژیم صهیونسیتی ابراز همدردی کردند.

هوشنگ توکلی، هادی مرزبان، فرزانه کابلی، محمد خزاعی، محمود سالاری، حسن احمدی، احمد احمدی، حمیدرضا نوربخش، چنگیز حبیبیان، محمد شیری، محمد گلریز، شهرام شکوهی، محسن ابراهیم‌زاده، غلامرضا صنعتگر، ابوالفضل همراه و... تعدادی از مشهورترین هنرمندان حاضر در این گردهمایی بودند.

این مراسم در ابتدا با یک دقیقه سکوت برای گرامیداشت شهدای غزه آغاز شد. علی خلیلی، جوان هنرمند فلسطینی به عنوان مجری، این مراسم را آغاز کرد و از ارزش هنر برای مبارزه با ظلم صهیونیست‌ها گفت.

سالاری: ضربه‌ای که اسرائیل خورد ترمیم‌پذیر نیست

محمود سالاری، معاون هنری وزیر ارشاد به عنوان نخستین سخنران در این رویداد پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونسیتی در غزه گفت: این ضربه‌ای که اسرائیل خورد ترمیم پذیر نیست. اسرائیل اگر همه غزه را با خاک آسیب کند همین مسئله که اسرائیل نمی‌تواند امنیت شهروندان خودش را تأمین کند فراموش شدنی نیست.

سالاری گفت: آمدن هنرمندان در این گردهمایی چند معنی دارد. یکی دفاع از مظلوم است و دیگری همان مسئله‌ای که مقام معظم رهبری فرمودند، اینکه خدشه به نام اسرائیل دیگر ترمیم‌پذیر نیست.

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی به نمایندگی از جامعه موسیقی به روی صحنه رفت و گفت: صحنه‌هایی که این روز‌ها همه با آن مواجهیم غمناک‌تر از چیزی است که بتوان راجع به آن‌ها سخن گفت. فکر نمی‌کنم انسانی در جهان باشد که فطرت انسانی داشته باشد و در برابر این فجایع بی‌تفاوت باشد. ما شاهدیم که همه مردم دنیا، هنرمندان، دانشجویان در شهر‌های مختلف دنیا به این اتفاق دردناک واکنش نشان دادند و این طبیعی است وقتی این جنایات را می‌بینیم و استاندارد‌های دوگانه‌ای که در عالم وجود دارد، قدرت‌ها از ظالم حمایت می‌کنند یا سکوت می‌کنند که این بسیار غم‌انگیز است.

وی افزود: معروف است که سنسور عواطف هنرمندان حساس‌تر است و ما نمی‌توانیم راجع به این فجایع سکوت کنیم. باید کاری کنیم که این نسل‌کشی متوقف شود. امروز این مردم مظلوم بی‌گناه در محاصره قرار دارند. ما خودمان روز‌های تلخ جنگ را گذراندیم و معنای موشک‌باران و بمباران را می‌دانیم. امیدوارم هرچه زودتر این اتفاق تلخ به پایان برسد.

سپس غلامرضا صنعتگر به روی سن رفت و قطعه «عمو زنجیرباف» را برای افراد حاضر در سالن اجرا کرد.

توکلی: امپراتوری بزرگ اسرائیل شکسته شد

هوشنگ توکلی به نمایندگی از هنرمندان پیشکسوت پشت تریبون قرار گرفت و درخصوص شکست اسرائیل گفت: استراتژی حماس که در پنهانی کامل به این موفقیت بزرگ دست پیدا کرد، بزرگی بودن پوشالی نام اسرائیل را از بین برد. اصل داستان همین مسئله است که نباید آن را فراموش کرد.

درخواست هنرمندان برای اعزام به غزه برای ثبت وقایع 

در ادامه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: امروز ابراز همدردی با مردم غزه و جنایت‌هایی که در این منطقه شکل می‌گیرد باعث شده دور هم باشم و با مردم غزه همدردی کنیم. ما باید بدانیم که در کجای تاریخ ایستادیم. شما ببینید که در واقعه کربلا کار‌هایی که یزید انجام می‌داد و دروغ‌هایی که می‌گفت خیلی‌ها را از امام دور کرد. در آن زمان سه دسته افراد بودند دسته اول یاران یزید که با پول و وعده و چیز‌های مختلف در لشکر شر بودند، دسته دوم افرادی که بی‌تفاوت بودند و بعد از شهادت امام تواب شدند و دسته سوم کسانی که در صف یاران امام بودند. ما امروز سمت درست تاریخ را می‌شناسیم و امروز باید بدانیم که در کدام سمت این وقایع می‌ایستیم. کسانی که امروز از این جنایات می‌گذرند، در آینده راجع به آن‌ها قضاوت خواهد شد. هر اثر هنری که امروز به این اتفاق می‌پردازد، برای ثبت این فاجعه انسانی است تا در دل تاریخ گم نشود.

وی افزود: امروز هنرمندان زیادی درخواست دادند که برای ثبت وقایع به مناطق عملیاتی بروند. در حوزه سینما بیش از ۸۰۰ هنرمند سرشناس این اتفاق را محکوم کردند. نسل کشی امروز غزه یادآور جریان هولوکاست است. شاید در زمان کربلا رسانه‌ها و جریان‌ها از پیروزی یزید خبر دادند، اما با گذشت زمان امروز ما می‌دانیم پیروز آن نبرد کیست. اگر در جریانات اخیر هم امپراطوری‌های رسانه‌ای تلاش می‌کنند واقعیت را وارونه جلوه دهند، مقاومت مسیر خود را همواره پیدا می‌کند و هنرمندان نیز در این مسیر حضور دارند.

دژاکام: از خودم خجالت می‌کشم در جهانی زندگی می‌کنم که فرزندان خودش را آتش می‌زند

امیر دژاکام که در ابتدا اعلام شد به نمایندگی از هنرمندان هنر‌های نمایشی به روی سن می‌آید گفت: من به نمایندگی از هنرمندان هنر‌های نمایشی نیستم، به خاطر انسانیت و به نمایندگی از خودم اینجا هستم. سپس بخش‌هایی از کتابش را خواند، کتابی که قصه مادری را روایت می‌کرد که پیکر خونین فرزندش را در دست دارد.

دژاکام پس از خواندن بخش‌هایی از این کتاب عنوان کرد: تصاویری که این روز‌ها دیدم جانم را آتش می‌زند و از خودم خجالت می‌کشم در جهانی زندگی می‌کنم که فرزندان خودش را آتش می‌زند.

در حاشیه این مراسم بیانیه هنرمندان در واکنش به بمباران بیمارستان المعمدانی غزه و محکومیت جنایات رژیم صهیونسیتی امضا شد.

محمد مهدی تدین مدیر مسئول آموزشگاه‌های آزاد هنری نیز در ادامه مراسم به ایراد سخنانی پرداخت.

در این بخش از مراسم ارتباط صوتی با یکی از خبرنگاران حاضر در غزه برقرار شد.

چگونه می‌توانیم آرام بگیریم در حالی که گریه مادران و پدران را در فراق فرزند و خانواده می‌بینیم

سپس علی‌اشرف صندوق‌آبادی به عنوان نماینده هنرمندان تجسمی به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: امروز حال همه آدم‌هایی که با ظالمان مخالف و موافق مظلومان هستند، خوش نیست. چگونه می‌توانیم آرام بگیریم در حالی که گریه مادران و پدران را در فراق فرزند و خانواده می‌بینیم. امروز قلب همه هنرمندان آزاده غمگین است.

تجلیل از فرزند فرمانده شهید غزه

در ادامه با حضور معاون هنری وزیر ارشاد، محمد هاشمی قائم مقام وزیر ارشاد و مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد از فرزند شهید «حاج نافذ صالح» از فرماندهانی که اخیرا در غزه به شهادت رسید، تجلیل شد.

این فرزند شهید گفت: امروز جای ظالم و مظلوم، گناهکار و بی‌گناه مشخص شد و هیچ کسی نمی‌تواند توجیهی بیاورد.

تجمع و اعتراض هنرمندان علیه جنایات رژیم صهیونیستی

وی تاکید کرد: امروز نبرد در فلسطین ملی و بر سر زمین نیست بلکه نبردی اسلامی است و هدفش هم قدس شریف و اسلامی است.

وی خواستار شد تا هنرمندان روایت‌های درست را با آثار و فعالیت‌های خود در مقابل روایت‌های نادرست صهیونیستی، به دنیا منعکس کنند.

گفتنی است که این گردهمایی با هماهنگی اداره کل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موزه هنر‌های معاصر تهران، در حمایت از مردم فلسطین و به‌خصوص پس از وقوع جنایت اخیر در بیمارستان المعمدانی غزه برپا شد.