سوگل طهماسبی: «آنجلو» اولین تجربه ام در ژانر کمدی است

سوگل طهماسبی بازیگر فیلم کوتاه «آنجلو» به کارگردانی علی کیان ارثی که به تازگی در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است، درباره سینمای کوتاه ایران و حضور بازیگران مطرح در فیلم‌های کوتاه اظهار کرد: به نظر من سینمای کوتاه در حال حاضر پیش‌روترین سینمای ما است چون نسلی جوانی که وارد این عرصه شده به قدری باسواد است که به نظر می‌رسد سال‌ها تجربه دارند و من در برخورد با نسل فیلمسازان جوان همین تجربه را دارم.

طهماسبی خاطرنشان کرد: تکنولوژی در دنیا با سرعت در حال پیشرفت است و این باعث می‌شود که فیلمسازان جوان ما هم بخواهند با دنیا رقابت داشته باشند و به همین دلیل تلاش می‌کنند در آثار کوتاهی که خلق می‌کنند خودشان را ثابت کنند تا بعدها برای ساخت فیلم بلند جذب سرمایه برایشان راحت‌تر باشد تا بتوانند کاری را که در سینمای بلند در نظر دارند به بهترین شکل بسازند. به همین دلیل به سینمای کوتاه کشورمان بسیار امیدوار هستم و کارهای کوتاه بسیار خوبی هم در این سال‌ها ساخته شده است.

این بازیگر درباره نگاه فیلمسازان به سینمای کوتاه گفت: به نظر من نسل جدید باعث شده تا نگرش به سینمای کوتاه جدی‌تر شود اما هنوز فیلم کوتاه به جایگاهی که باید نرسیده است و وقتی با اکثر فیلمسازان صحبت می‌کنید تأکید دارند که فعالیتشان در سینمای کوتاه برای این است که بتوانند پس از ساخت چند فیلم امکان ساخت فیلم بلند داشته باشند. به همین دلیل فکر می‌کنم همچنان نگاه غالب به سینمای کوتاه این است که از این طریق به سینمای بلند راه پیدا کنند و شاید برای جدی‌تر شدن این سینما فیلمسازان جوان ۵۰ درصد راه را آمده باشند و ۵۰ درصد راه باقی مانده است.

وی که بازیگر فیلم کوتاه «آنجلو» به کارگردانی علی کیان ارثی است که در فیلم نت در دسترس است درباره نگاه مخاطبان سینما به فیلم کوتاه گفت: به نظر من سینمای کوتاه هنوز از نگاه مخاطبان، چندان جدی گرفته نمی‌شود که برای رفع این مشکل در وهله اول فیلمسازان باید به آن سطح کامل برسند و تبلیغات مناسب برای فیلم کوتاه صورت بگیرد تا تماشاچی‌ها هم در این مسیر حرکت کنند. در واقع همچنان تماشاچی فیلم‌های کوتاه قشر خیلی خاصی هستند که به خانواده خودِ هنرمند فعال در این عرصه یا سینمادوستان و سینماگران علاقه‌مند به فیلم کوتاه محدود می‌شود. باید راهکارهایی برای رشد سینمای کوتاه پیدا کنیم و فکر می‌کنم فیلم «آنجلو» تا حدی از یک راهکار مناسب استفاده کرده و بازیگرانی در این فیلم ایفای نقش می‌کنند که تا حدی برای مردم شناخته‌شده‌تر هستند و همین مساله می‌تواند باعث برقراری ارتباط بهتر مخاطب عام با فیلم کوتاه شود. 

طهماسبی  افزود: اگر نگاهی به فیلم‌های کوتاه دنیا هم داشته باشید می‌توانید شاهد حضور بازیگران مطرح در این آثار باشید و حتی بازیگران و فیلمسازانی در این عرصه فعالیت می‌کنند که هیچ علاقه‌ای به ساخت یا حضور در فیلم بلند ندارند. من فکر می‌کنم این اتفاق در کشور ما هم رخ می‌دهد و بسیاری از بازیگران سینمای بلند هم علاقه دارند در فیلم کوتاه بازی کنند. من به عنوان یک بازیگر بازی در فیلم کوتاه برایم اتفاق جذابی است و اگر فیلمنامه‌هایی به من پیشنهاد شود که برایم جالب توجه باشند علاقه دارم که در این حیطه بیشتر حضور داشته باشم. اگر این ارتباط بین بازیگران شناخته‌شده‌تر و سینمای کوتاه شکل بگیرد مطمئناً ارتباط مخاطب با سینمای کوتاه بهتر می‌شود. البته باید بگویم در فیلم‌های کوتاه هم بازیگران بسیار خوبی نقش‌آفرینی می‌کنند که استعداد بالایی دارند ولی هنوز توانایی‌های آن‌ها به اندازه‌ای که باید دیده نشده است.این بازیگر درباره نقش پلتفرم‌ها در ارتباط بهتر مخاطب با فیلم کوتاه اظهار کرد: پلتفرم‌ها امروز مخاطبان بسیاری دارند و وقتی همین مخاطبان با رویکردی از سوی پلتفرم‌ها مواجه شوند که نشاندهنده اهمیت فیلم کوتاه از منظر پلتفرم‌ها باشد به صورت ناخودآگاه این نگرش در بیننده نیز ایجاد می‌شود که دقایقی را هم برای دیدن فیلم کوتاه صرف کند و حتی ممکن است یک مخاطب عام فرصت دیدن یک فیلم بلند نداشته باشد و از طریق همین پلتفرم‌ها فیلم کوتاه ببیند و از همین طریق به این سینما علاقه‌مند شود. وقتی این اتفاق رخ دهد به مرور ارتباط بین مخاطب و این سینما شکل می‌گیرد. اگر یک فیلم کوتاه بتواند پیامی که در نظر دارد را در همان زمان اندک به مخاطبش منتقل کند یا حتی فقط سرگرم‌کننده باشد توانسته فیلم موفق و تأثیرگذاری باشد.

سوگل طهماسبی: «آنجلو» اولین تجربه ام در ژانر کمدی است

طهماسبی درباره دلیل حضورش در فیلم کوتاه «آنجلو» گفت: من در سالیان اخیر چند فیلم کوتاه خیلی خوب بازی کردم که برایم باعث افتخار بودند. یکی از چالش‌های حضور در فیلم کوتاه این است که شما باید در چند سکانس معدود شخصیتی که ایفا می‌کنید را معرفی کنید، دغدغه‌هایش را بدانید و در نهایت کاری کنید که بیننده با آن شخصیت ارتباط برقرار کند. هرچقدر زمان فیلم کوتاه‌تر باشد این چالش سخت‌تر می‌شود و به عنوان بازیگر ورق زدن لایه‌های زیرین کاراکتر برای شما سخت‌تر می‌شود. فیلمسازان فیلم کوتاه معمولاً وسواس‌های خاصی دارند که کاملاً منطقی است و این وسواس‌ها در کنار چالشی که برای بازیگر در جهت نزدیک شدن به شخصیت ایجاد می‌شود در کنار هم نتیجه کار را به حد مطلوبی می‌رساند و من بابت همین مسئله از همه تجربه‌هایی که در فیلم کوتاه داشتم بسیار راضی و خوشحال هستم.

وی افزود: پیش از حضور در فیلم «آنجلو»‌ با مریم بحرالعلومی در فیلم سینمایی «قطع فوری» همکاری داشتم و همین شناخت باعث شد که زمینه همکاری در این فیلم فراهم شود. وقتی فیلمنامه را برای من فرستادند و من آن را مطالعه کردم متوجه شدم که فیلم در ژانر کمدی است و من پیش‌تر تنها در یک تله‌فیلم تجربه حضور در چنین فیلمی را داشتم که البته آن تله‌فیلم هم یک اثر کمدی نبود و فقط لحظه‌هایی طنز موقعیت داشت و به همین دلیل «آنجلو» اولین تجربه من در ژانر کمدی محسوب می‌شود. من همین موضوع را با آقای کیان ارثی و خانم بحرالعلومی مطرح کردم و واقعاً نمی‌دانستم نتیجه کار چه خواهد شد اما دوستان به من گفتند که ما تو را از نزدیک می‌شناسیم و فکر می‌کنیم که تو می‌توانی این نقش را ایفا کنی. من دوباره فیلمنامه را خواندم و متوجه شدم که واقعاً نقشم در «آنجلو»  نقش متفاوتی است و در نهایت با گریم خیلی خاص برای ایفای نقشی جلوی دوربین قرار گرفتم که از خودم خیلی فاصله داشت. شخصیت من در این فیلم یک شخصیت کاملاً فانتزی بود که در ذهن نویسنده و کارگردان شکل گرفته بود و از همین رو رسیدن به شخصیتی کاملاً ذهنی از جهاتی بسیار سخت و از جهاتی بسیار آسان بود چرا که این شخصیت ما به ازای بیرونی ندارد و شما باید آن را کامل خلق کنید و اینکه پس از خلق آن شخصیت مشابهی وجود ندارد که شما را با آن مقایسه کنند. در تعاملی که با هم داشتیم ویژگی‌هایی از این شخصیت را کشف و خلق کردیم و در نهایت وقتی فیلم را روی پرده دیدم با توجه به اینکه فیلم کوتاه همواره با بودجه‌ای محدود در زمانی محدود ساخته می‌شود و فیلمسازان از امکانات سینمای بلند بهره‌مند نیستند، از نتیجه کار بسیار راضی بودم و خوشبختانه در اکران فیلم شاهد بودم که مخاطبان با «آنجلو» به خوبی ارتباط برقرار کرده‌اند.

طهماسبی در پایان گفت: در ساخت «آنجلو» یک گروه دوستانه صمیمی داشتیم که همکاری با آن‌ها و نتیجه کار برایم لذتبخش بود و در آخر از دوست عزیزم مریم بحرالعلومی و گروه دوست داشتنی این فیلم تشکر می‌کنم.

فیلم کوتاه «آنجلو» ساخته علی کیان ارثی با بازی یوسف تیموری، سوگل طهماسبی، ندا کوهی در مدت زمان ۱۶ دقیقه در ژانر کمدی است.