تدارک رادیو برای هفته کتاب و کتابخوانی

با آغاز هفته کتاب و کتابخوانی شبکه‌های مختلف رادیویی با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین خانواده ها، با معرفی کتاب‌های حوزه‌های مختلف و تازه‌های نشر همراه مخاطبان خواهند بود.

رادیو معارف و «یار مهربان»

رادیو معارف در سه برنامه به موضوع کتاب و کتابخوانی می‌پردازد. «مهربان باشیم» که هر روز ساعت ۶:۵۰ تا ۸ صبح به طور ویژه به این موضوع می‌پردازد.

«یار مهربان» برنامه مسابقه‌ای ویژه کتابخوانی و معرفی کتاب که هر روز ساعت ۱۹ تا ۲۰ پخش می‌شود. در برنامه «شاخص» هم از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹:۴۵ به طور ویژه به موضوع کتاب و کتابخوانی پرداخته می‌شود.. همچنین برنامه‌های «یار مهربان» «روایت کتاب» که بصورت نمایشی است، هر روز بجز جمعه‌ها ساعت ۱۲:۳۰ به صورت روتین درباره کتاب و کتابخوانی پخش خواهد شد. «پرسمان انقلاب» که پنجشنبه‌ها ساعت ۱۶ شنیده می‌شود و «پرسمان قرآنی» که شنبه‌ها ساعت ۱۶ پخش می‌شود، آیتم معرفی کتاب دارند.

رادیو تهران در آغاز هفته کتاب و کتابخوانی

برنامه «شهر آفتاب» رادیو تهران وضعیت مطالعه و کتابخوانی در ایران و علت پایین بودن آن نسبت به سایر کشور‌ها را بررسی می‌کند و «خانواده تهرانی» که از شنبه تا چهارشنبه روی آنتن می‌رود با هدف ترویج کتابخوانی بین اعضای خانواده روی آنتن می‌رود.

برنامه «بازار تهران» رادیو تهران که از ساعت ۱۱ پخش می‌شود به ضرورت افزایش سهم کتاب در سبد زندگی مردم می‌پردازد. همچنین برنامه «گفتاورد» و برنامه «تهران من» نیز ویژه هفته کتاب و کتابخوانی از موج اف. ام ردیف ۹۴ مگاهرتز پخش می‌شوند.

رادیو نمایش در «زورق خیال»

برنامه‌های روتین کتاب و کتابخوانی «زورق خیال» با گویندگی ایوب آقاخانی، ساعت سی دقیقه بامداد هر شب از رادیو نمایش پخش می‌شود که به خوانش کتاب می‌پردازد. «راویان خیال» نیز با گویندگی پریسا جمالی وکارشناس زهرا بیابانی، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۳:۳۰ به معرفی نویسندگان و آثارشان می‌پردازد.

کتاب فرهنگ در رادیو فرهنگ دیدنی شد

برنامه «کتاب فرهنگ» با محوریت شعار هفته کتاب «آینده خواندنی است» تا۳۰ آبان رادیویی و تصویری از رادیو فرهنگ و پایگاه ایرانصدا پخش می‌شود.

برنامه «کتاب فرهنگ» نیز طبق محور این نامگذاری، برنامه‌های هفته کتاب را همراهی می‌کند. یکی از ماموریت‌های رادیو فرهنگ تولید محتوا، حمایت، ترغیب و ترویج فعالیت‌های رسانه‌ای موفق در زمینه کتاب و هر فعالیت رسانه‌ای است که بتواند به نحوی در خدمت کتاب، کتابخوانی و صنعت نشر کشور باشد؛ لذا در «کتاب فرهنگ» اطلاع رسانی از فعالیت‌ها و همراهی با سی‌ویکمین دوره هفته کتاب از اولویت‌های برنامه سازی قرار گرفته است. رادیو فرهنگ برنامه ریزی کرده که برنامه «کتاب فرهنگ» را به طور ویژه از استودیو ۱۷ معاونت صدا از طریق موج اف ام، ردیف ۱۰۶ مگاهرتز و‌ای ام ۵۸۵ کیلوهرتز پخش کند، این برنامه از طریق پایگاه اطلاع رسانی ایرانصدا و رادیو فرهنگ به شکل تصویری پخش می‌شود. برنامه کتاب فرهنگ از شنبه تا چهارشنبه هر روز با یک موضوع و تهیه کننده ساعت۱۸ به موضوعاتی با محور کتاب می‌پردازد.

گروه جامعه و کتاب نیز برنامه «کتاب بان» را یکشنبه‌ها ساعت ۱۰:۳۰ با محوریت معرفی مروجان کتاب و راه‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه روانه آنتن می‌کند، «چاپخانه» نیز در این روز ساعت ۲۱:۳۰ به معرفی دوکتاب از تازه‌های نشر اختصاص دارد.

بازار کتاب و گردش مالی حاصل از خرید و فروش در رادیو اقتصاد

رادیو اقتصاد در برنامه «گذر بازار» در هفته کتاب و کتاب خوانی به مقوله کتاب می‌پردازد. برنامه «گذر بازار» یک جنگ عصرگاهی مفرح است که ضمن ایجاد فضایی سرگرم کننده، به طرح موضوع‌های اجتماعی و اقتصادی نیز می‌پردازد. این برنامه در آیتم بازار فرهنگ همزمان با هفته کتابخوانی با حضور صاحبنظران حوزه کتاب مباحث بازار کتاب و گردش مالی حاصل از خرید و فروش و مطالعه کتاب را مورد بررسی قرار می‌دهد، این برنامه شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۶ پخش می‌شود.

«عشق کتاب» روی آنتن رادیو سلامت

برنامه «عشق کتاب» برای دوستداران کتاب و با هدف معرفی کتاب‌های حوزه روانشناسی و گپ و گفت با نویسندگان، مترجمان و اهل کتاب و قلم با هدف ترویج کتابخوانی از رادیو سلامت پخش می‌شود. این برنامه شامل بخش‌های متنوع است که بخش "کتاب امروز" به معرفی کتاب‌های حوزه روانشناسی اختصاص دارد و همچنین بخش "کتاب تازه"هم در قالب گفتگو با مروجان کتابخوانی و کتابخوان‌ها پخش می‌شود. این برنامه را روز‌های یکشنبه ساعت ۱۶:۳۰ از رادیو سلامت بشنوید.

تدارک رادیو برای هفته کتاب و کتابخوانی

رادیو جوان در «کافه رادیو»

در «کافه رادیو» رادیو جوان بخشی به ادبیات جهان اختصاص دارد که هر روز کتاب‌های مختلفی را معرفی و آثار ادبی مشهور را بررسی می‌کند. این بخش فرصتی برای شناخت نویسندگان برجسته و آثارشان در سطح جهانی فراهم می‌کند و به علاقه‌مندان به ادبیات، اطلاعات ارزشمندی ارائه می‌دهد. همچنین، این برنامه فرهنگ خواندن و خلاقیت ادبی را در جامعه ترویج می‌دهد و فرصتی مناسب برای تبادل نظر و بحث درباره ادبیات جهانی فراهم می‌کند. این برنامه از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۵ تقدیم شنوندگان رادیو جوان می‌شود.

برنامه «کتاب دوست» رادیو جوان نیز به معرفی کتاب‌هایی که برای نوجوانان نوشته شده، می‌پردازد. این برنامه، با هدف ترویج فرهنگ خواندن در بین جوانان و تشویق آن‌ها به خواندن، آثار متنوع و جذابی را معرفی می‌کند و بخشی از کتاب‌ها را به صورت خوانش عمومی به اشتراک می‌گذارد. این برنامه سعی می‌کند تا جوانان را به دنیای جذاب و الهام‌بخش کتاب‌ها هدایت کند و به عنوان راهنمایی کامل در مسیر خواندن عمل کند. این برنامه پنجشنبه و جمعه‌ها ساعت ۱۴:۱۵ از موج اف. ام ردیف ۸۸ مگاهرتز تقدیم شنوندگان می‌شود. همچنین برنامه «جوان ایرانی سلام»، «جوونی مجاز» و «جورواجور» نیز به مناسبت کتاب و کتابخوانی به معرفی کتاب می‌پردازند.

امیرحسین مدرس کتاب‌های جالب و خواندنی را معرفی می‌کند

این شبکه رادیویی در استقبال هفته کتاب و کتابخوانی برنامه ادبی «مشتاق دیدار» را با موضوع کتاب راهی آنتن می‌کند. در این برنامه امیرحسین مدرس به مخاطبان کتاب‌های جالب و خواندنی را معرفی می‌کند. این برنامه شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۳:۳۰ مخاطبان می‌شود.

«صد و یک راه برای کتاب نخواندن» عنوان برنامه دیگری است که به صورت ویژه هفته کتاب و کتابخوانی را گرامی می‌دارد. این برنامه تا ۳۰ آبان با صد و یک راه به معرفی کتاب می‌پردازد، ساعت ۲۲:۳۰ با رادیو صبا همراه شوید.