چرا محل دفن تنها دختر پیامبر اکرم (ص) مشخص نیست؟

حسن رحیم‌پور ازغدی ، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه «ثریا» شبکه یک سیما در پاسخ به این سوال که نگرانی اصلی حضرت زهرا (س) بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) چه چیزی است، که منجر به قیام حضرت زهرا و شهادت ایشان شد، گفت: در بعضی از روایات آمده اینکه شب قدر به هزار شب می‌ارزد و مهمترین راز‌های هستی در شب قدر که شب نزول قرآن است نازل می‌شود، سرّ آن حضرت زهراست. ایشان در قامت انسان کامل و زن با معنویت رابطه صد درصدی دارد.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: اما شب قدر چه ارتباطی با شخصیت یک خانم جوان دارد؟ خانمی که بنا به روایت مشهور در سن ۱۸ سالگی و یا در سن ۲۸ سالگی به شهادت می‌رسد. ایشان آنقدر به لحاظ معنوی صحیح تربیت شده بود، که از حضرت زهرا به عنوان هسته شب قدر نام می‌برند. یعنی شخصیتش با معنویت هستی گره خورده است. تنها کسی که از پیش از تولد تا در زمانی که پیامبر در قید حیات بود مستقیم تربیت شده، فاطمه (س) است. علی (ع) بین مردان شاگرد اول و فاطمه (س) بین زنان شاگرد اول مکتب پیامبر اکرم (ص) است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به یکی از روایات اشاره کرد مبنی بر اینکه رسول اکرم (ص) قبل از تولد حضرت فاطمه، با اشاره جبرئیل و اشارات آسمانی مراقب تربیت و شخصیت ایشان بودند. به گفته وی، فاطمه (س) یک زن و انسان معمولی نیست؛ اما برای همه انسان‌های معمولی اعم از مردان و زنان بخصوص زنان درس‌های گفتنی زیاد دارد. به طور کلی، ذکر مصائب حضرت فاطمه (س) و اهل بیت (ع) خیلی بیشتر از ذکر معارفشان است. 

چرا محل دفن تنها دختر پیامبر اکرم (ص) مشخص نیست؟

رحیم‌پور ازغدی در پاسخ به علت نگرانی حضرت فاطمه توضیح داد: اگرچه ما هرچه شنیدیم مربوط به بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) است، ولی باز همان مطالب را درست توضیح ندادیم. اتفاقاً مهمترین مسائل بعد از رحلت رسول خدا (ص) اتفاق افتاد و حضرت فاطمه (س) هم زندگی و هم محل دفن‌شان سانسور شد. این مشخصه‌ها نشان می‌دهد حضرت علاوه‌بر شخصیت معنوی دارای شخصیت سیاسی هم هست. چون آدم سیاسی که با قدرت، جبه‌بندی‌های عدالت، حقوق مردم، عدالت اجتماعی و توحید عملی ارتباط دارد، کشته می‌شود! وگرنه کسی که خطری برای جامعه نداشته باشد، کشته نمی‌شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کسی که درد دین و مردم دارد، کشته می‌شود، افزود:، اما چرا باید محل دفن تنها دختر پیامبر اکرم (ص) نامعلوم باشد؟ این شیوه محل دفن توصیه حضرت فاطمه (س) بود. حضرت فاطمه خواست تا ابد علامت نمادین باشد، که نشان دهد ما امت پیامبر (ص) حرف برای گفتن داریم. مصائب حضرت فاطمه (س) شخصی نیست. 

وی در پاسخ به کسانی که مصائب حضرت فاطمه (س) شخصی می‌بینند، گفت: من گاهی در منبر‌ها و نوحه‌ها می‌بینم عزاداری و گریه و زاری می‌کنند بابت اینکه چرا حضرت فاطمه (س) حرم ندارد، تا ما به زیارتشان برویم. چرا زمینی که پیامبر به ایشان داده بود گرفتند؟ چرا قدرت را از دست آن‌ها گرفتند؟ همه مسائل را شخصی می‌بینند. اگر نگرانی حضرت فاطمه (س) این‌ها بود، ایشان با ما فرقی نداشت؛ چون ما هم بابت همین چیز‌ها غصه می‌خوریم. حضرت فاطمه نگران توحید و عدالت است. نگران حاکمیت اسلامی بعد از پیامبر تا امروز است. نگران دستکاری شدن و تحریف حکومت اسلامی است.