سورپرایز صداوسیما برای مخاطبانش

 نگاهی به فهرست اسامی سریال‌هایی می‌اندازیم که این روزها روی آنتن هستند یا در مرحله نگارش، پیش‌تولید، تولید، پس‌تولید یا در انتظار پخش قرار دارند.

«ناریا» برای ایران

یکی ازگونه‌های پرمخاطب سریال‌سازی گونه پلیسی است که در همه جای دنیا طرفداران بسیاری دارد. حال تصور کنید یک داستان عاشقانه هم به این تم پلیسی پیوست بخورد، قطعا نگاه مخاطبان بیشتری را به خود معطوف می‌کند.

جواد افشار که تجربه‌های موفقی در زمینه سریال‌سازی دارد، درجدیدترین فعالیتش مجموعه‌ای به نام«ناریا» را دردست تولید دارد؛ مجموعه‌ای از معاونت برون‌مرزی سازمان صداوسیما که هم تم پلیسی دارد و هم عاشقانه. در خلاصه داستان آن آمده است: «هوژان، دختر نخبه و دانشمند ایرانی در اوج شکوفایی علمی‌اش به‌دنبال اختراع پدیده‌ای می‌رود که قرار است ایران را به جایگاه منحصر‌به‌فردی برساند. در این میان گروهی از تبهکاران و گنگسترهای داخلی و خارجی دست به دست هم داده و وارد ماجرا می‌شوند.

در این مسیر یکی از تبهکاران عاشق او می‌شود و...»فیلمنامه سریال ناریا به نویسندگی حمید رسول‌پور و سمیه تاجیک در ۵۰ قسمت به نگارش درآمده است. جواد افشار، کارگردان سریال هم بیش از یک سال روی این فیلمنامه بازنویسی و پرداخت نهایی را انجام داده است. ناریا جزو آثاری است که از حضور چهره‌های بنام کنار بازیگران تازه‌کار بهره برده است. اتابک نادری، احمد پورخوش، آزیتا ترکاشوند، افسانه چهره‌آزاد، افشین سنگ‌چاپ، امیریل ارجمند، رامبد شکرآبی، حسن اسدی، حسن میرباقری، رز رضوی، سامان صفاری، سپند امیرسلیمانی، فریبا متخصص، کاظم بلوچی، کاوه سماک‌باشی، کمند امیرسلیمانی، نسیم ادبی، ویدا جوان، وحید شیخ‌زاده، هامون سیدی و...(به ترتیب حروف الفبا) ازاین جمله هستند. زارا نادری‌فر، محمدسعید فرازمند و دنیا فتحی هم جزو چهره‌های جدیدی هستند که در ناریا معرفی می‌شوند.


«بدل» قصه خانواده عطاران 

«بدل» نام سریال تازه علیرضا مسعودی است که خبر آمد در ده ونک تصویربرداری می‌‎شود. رضا نصیری، تهیه‌کنندگی را برعهده دارد و آنچنان که گفته می‌شود در۲۶قسمت ۴۵ دقیقه‌ای‌ مقابل دوربین خواهد رفت. این سریال محصول سیمافیلم، فضای کمدی دارد و درحال و هوای آثار قبلی مسعودی، کمدی‌اش هم بر کلام سوار است و هم بر موقعیت. به گفته دست‌اندرکاران، قصه حول محور یک خانواده و مناسبات آنها با هم‌محله‌ای‌های‌شان می‌گذرد

. تهیه‌کننده درباره سریال می‌گوید: داستان سریال مثل کارهای قبلی آقای مسعودی حول محور یک خانواده و محلی است که در آن زندگی می‌کنند. همچنین ماجراهایی که میان اهالی محل و این خانواده می‌گذرد را نیز در سریال خواهیم دید. وی درباره بازیگران هم توضیح می‌دهد: شهرام قائدی، پریسا مقتدی، داریوش سلیمی، محمد حاجی‌زاده، ساعد هدایتی، ابوالفضل رجبی، ماهان عبدی و... جزو بازیگران سریال هستند. محور قصه خانواده‌ای به نام عطاران است که شهرام قائدی نقش پدر خانواده(مسلم) و خانم مقتدی نقش مادر خانواده(عزت) را برعهده دارند.

آنها سه فرزند دارند که قصه بیشتر حول پسر بزرگ‌شان رضا(بابازی عرفان آصفی) و اتفاقاتی که میان او و دوستش و بقیه اهالی محل می‌افتد، می‌گذرد. آوا‌ر زازان هم نقش رعنا، دختر خانواده عطاران را برعهده دارد. این تهیه‌کننده ادامه می‌دهد: حال‌وهوای کار، مانند کارهای طنزی است که آقای مسعودی پیش از این نوشته و کارگردانی کرده، مثل بزنگاه، سه در چهار و سه‌دونگ سه‌دونگ. نقش خانواده دراین سریال برجسته است. همچنین شاهد روابط میان همسایه‌ها و هم‌محله‌ای‌ها هستیم که این روزها کمی فراموش شده است. به‌واسطه پرداختن به همین روابط، بدل فضای گرم و شیرینی دارد.‌


روایت عیاری درعهد صفوی

تاریخ همواره با ماجراهای تلخ و شیرینی همراه بوده که در این میان قصه مردان و زنانی را هم روایت می‌کند که از صف شقاوت‌مندان به صف سعادتمندان پیوسته‌اند و زندگی‌شان دچار تحول شده است.ازجمله داستان سریال «مهیار عیار» که ماجرای راهزنی است که براساس یک اتفاق، مسیر زندگی‌اش تغییر می‌کند و هر بار درگیر داستانی می‌شود. به تعبیری داستان سریال شامل اتفاقاتی است که در دوران صفویه در شهر اصفهان می‌گذرد و مهیار با بازی کامران تفتی آنها را حل می‌کند. مهیار عیار به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی و تهیه‌کنندگی بهروز مفید در حال تولید برای پخش از شبکه دو است.

داستان در دوران صفویه می‌گذرد که می‌توان گفت دوران باشکوه تاریخ ایران است و از این نظر مخاطبان با بخشی از تمدن این دوره از تاریخ هم بیشتر آشنا خواهند شد. این سریال در۳۰ قسمت تولید می‌شود. در این مجموعه کامران تفتی، متین ستوده، بهنام تشکر، محمود جعفری، صفا آقاجانی، مهرداد ضیایی، پریا مردانیان، دانیال نوروش، بهراد خرازی، سامرند معروفی، بابک نوری و... ایفای نقش کرده‌اند.بهروز مفید، تهیه‌‌کننده سریال پیش از این گفته بود: دوران صفویه را برای این داستان انتخاب کردیم. به این خاطر که دوران شکوفایی فرهنگ و تمدن ما بوده است.


چرخ گردون ۲ رقیب

مجموعه «چرخ‌ گردون» طنز ۹۰ شبی است که به سفارش مرکز سیمرغ معاونت سیما تولید می‌شود و قرار است از شبکه دو پخش شود. مجموعه‌ای به کارگردانی جواد مزدآبادی و تهیه‌کنندگی سعید مرادی که داستان دو رقیب کاری با بازی علیرضا خمسه و حمید لولایی را روایت می‌کند که قرار است با ماجراهای کمدی که این دو نفر و خانواده‌های‌شان در داستان خلق می‌کنند، خاطرات شیرین طنزهای ۹۰ شبی دهه‌های گذشته را برای ما زنده کنند.

تصویربرداری این مجموعه در حال انجام است و گروه سازنده این مجموعه از تابستان امسال در پارک لاله مستقر است و سکانس‌های اصلی این کار را در این لوکیشن مقابل دوربین می‌برد. حمید لولایی، علیرضا خمسه، آیدا ابراهیمی، ماهک حسینی، سهیل میرزاآقایی، حمید حافظ‌شجری و... ازجمله بازیگران سریال هستند.


 «مادر سوجان» در گیلان

تاریخ وقتی در تاروپود درام تنیده می‌شود مخاطبان را برای پیگیری راغب‌تر و در خلق یک اثر مخاطب‌پسند جذابیت بیشتری ایجاد می‌کند. سریال تلویزیونی «مادر سوجان» سراغ همین فرمول رفته و قصه چند نسل را روایت می‌کند؛ نسل‌هایی که در خطه گیلان روزگار می‌گذرانند. البته این قصه به فضاهای دیگری همچون تهران قدیم پا می‌گذارد. آنچنان که در خبرها آمده است این سریال روایتگر زندگی در سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۵۷ است و با محوریت شخصیت مقاوم زن ایرانی و اهمیت نهاد خانواده ساخته می‌شود.

قصه بیشتر بر پایه زندگی سوجان، دختری گیلانی است که در همین دوران بخش‌های مهمی از تاریخ معاصر ایران و گیلان هم روایت می‌شود. مهدی کریمی، تهیه‌کننده سریال مادر سوجان که پیش از این آثاری نظیر سریال «جلال ۱» را تهیه کرده درباره قصه مادر سوجان گفته بود: سریال مادر سوجان نمایش یک دوره تاریخی از جغرافیای گیلان است که به نقش موثر زن در خانواده اشاره می‌کند و به سه نسل زن در خانواده (مادربزرگ، مادر و نوه) می‌پردازد. در این سریال جوانی مادرجان، جوانی سوجان و ماجراهای دیگر را می‌بینیم. ثریا قاسم، غزال اکرمی، علی مرادی، حمیدرضا نعیمی، حدیث نیکرو، مهران رجبی و ... از بازیگران این سریال هستند. 


غریبه‌ای در شهر

سریال دیگری که باید از آن نام ببریم غریبه است. «غریبه» به کارگردانی سروش محمدزاده این روزها با حضور بازیگرانی چون پژمان بازغی و حمید گودرزی در حال تصویربرداری است.سروش محمدزاده پیش از این چند سریال ساخته است که آخرین آنها مجموعه «سوران» بود که در حال و هوای تاریخ معاصر ساخته شد و به یکی از قهرمانان کرد کشور می‌پرداخت. او همچنین کارگردانی مجموعه‌های «نوار زرد» و «همبازی» در تلویزیون و «سیاوش» در شبکه نمایش خانگی را بر عهده داشته است.

«غریبه» این روزها در لوکیشن‌های مختلفی در حال ضبط و تصویربرداری است. پژمان بازغی، حمید گودرزی، اسماعیل محرابی از جمله بازیگران این مجموعه هستند. داستان این سریال درباره مصطفی نخبه داروسازی است که در آستانه ازدواج ناگهان براساس شواهدی احساس می‌کند همسر مرحومش که سه سال پیش در دریا غرق شده، زنده است. مصطفی در جست‌وجوی این راز با داستان‌های تو در تویی مواجه می‌شود.


«نون خ ۵» در راه است

نون خ

سریال نون خ به فصل پنجم رسیده است و بسیاری منتظر شنیدن خبرهای تازه از این اثر محبوب هستند. گفته می‌شود بخشی از این فصل از سریال در چابهار در حال تصویربرداری است. سعید آقاخانی و گروهش در فصل پنجم سفر طولانی را آغاز کرده و راهی شهرهای جنوب ایران شده است تا بتواند مردم را با دیگر مناطق جذاب ایران هم آشنا کند؛ از همین رو این بار قصه آقای نون خ متفاوت از فصل‌های قبلی است و حتی می‌توان گفت که این بار مخاطبان به واسطه قصه‌های این سریال بیشتر غافلگیر خواهند شد.

تهیه‌کنندگی این سریال از همان نقطه شروع به عهده مهدی فرجی بود و همچنان هست. او این روزها همراه با سعید آقاخانی مشغول تولید فصل پنجم از سریال است تا بتوانند باز هم با تعریف قصه‌های شیرین، مهمان خانه‌ها شوند. مسعود کریمی، مدیر گروه تولیدات طنز مرکز سیما فیلم چندی پیش درباره جزئیات تازه فصل پنجم سریال نون خ به جام‌جم گفت: گروه سازنده این سریال در تهران مشغول ضبط سریال بودند و بعد از تمام شدن این بخش راهی چابهار شدند.

گروه قرار است به مدت ۴۵روز در چابهار باشند و بعد از آن برای ادامه کار راهی مریوان شوند. درمجموع تا به امروز بیش از ۳۰درصد ازسریال تصویربرداری شده است.وی در پاسخ به این سؤال که ویژگی فصل پنجم از سریال نون خ در مقایسه با دیگر فصل‌های آن در چیست؟ هم بیان کرد: هر فصل از سریال نون‌خ سعی کرده با روایت قصه‌های شیرین، مخاطبان را سرگرم کند و این اتفاق هم در پنجمین فصل از این سریال رخ می‌دهد. برای این فصل از سریال تصمیم گرفته شد که مخاطبان بیشتر با اقوام مختلف ایران آشنا شوند. بنابراین قصه به گونه‌ای طراحی شد تا این اتفاق در سریال رخ بدهد و بینندگان با اقصی نقاط مختلف ایران بیشتر آشنا شوند. گرچه همین موضوع کار تولید را دشوار می‌کند اما هدف رضایت مخاطبان است.


عاشقانه‌های طوبی

نام سریال بعدی که باید در چرخه تولید سیما ازآن نام برد، طوبی است. سیدحسین امیرجهانی فیلمنامه «طوبی» را نوشته است که سابقه نگارش «نجلا» را در کارنامه خود دارد، سریالی که اولین بار ماجرای اربعین سرخ را به شبکه سه آورد. سعید سلطانی یکی از کارگردانان پرکار تلویزیون در دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ که بیشتر با سریال‌های «پس از باران» و اثر چند فصلی «ستایش» شناخته می‌شود، کارگردانی را بر عهده دارد. طبق خبرها او این سریال را در شهرک غزالی جلوی دوربین برده است. از بازیگران سریال فعلا نام داریوش ارجمند، امین زندگانی و فریبا متخصص شنیده شده است. سیدحامد حسینی هم در مقام تهیه‌کننده این سریال حضور دارد. مضمون این سریال با پیاده‌روی اربعین پیوند خورده است. 


ماجرای یک ترور نافرجام

ترور یک مینی سریال هشت قسمتی به کارگردانی خیرا... تقیانی‌پور و تهیه کنندگی مجتبی امینی است که به سفارش مرکز سیمافیلم و با مشارکت موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی، مراحل تولید خود را پشت سر می‌گذارد. ازجمله بازیگران این مجموعه می‌توان به فرهاد قائمیان، انوش معظمی، جعفر دهقان، رامین راستاد، مهدی سلوکی، افشین سنگ چاپ، یدا... شادمانی، حضور محمدحسین لطیفی، با هنرمندی هدایت هاشمی و شهرام ابراهیمی در نقش سبحان و نانت تومه اشاره کرد.


«فراری» به فصل دوم رسید

سریال فراری که از آثار تولیدشده تازه تلویزیون است، به فصل دوم رسید. امیرمهدی پوروزیری، تهیه‌کننده سریال فراری با اعلام شروع ساخت فصل دوم این مجموعه تلویزیونی به این نکته اشاره کرد: فصل اول سریال فراری در ۲۰ قسمت فیلمبرداری شد؛ بعد از وقفه‌ای برای پیش‌تولید و بازنویسی فیلمنامه فصل دوم، به تازگی فیلمبرداری این فاز شروع شده است. داستان این فصل در دهه ۸۰ اتفاق می‌افتد برای همین تمهیدات خاصی در حوزه طراحی صحنه و لباس متناسب با آن دهه اندیشیده شده است تا به بازسازی دقیق‌تر آن فضا نزدیک شویم. تعدادی از بازیگران فصل اول در فصل دوم هم بازی خواهند کرد اما بازیگران جدیدی هم در این فاز ایفای نقش خواهند کرد که به مرور زمان انتخاب و معرفی خواهند شد.

دراین سریال هدایت هاشمی، نسرین بابایی، شهرام قائدی، حسین رفیعی، بهنام شرفی، بهار نوحیان، شهین تسلیمی، جواد خواجوی، عطا عمرانی، مجید پتکی، شهروز آقایی‌پور، افشین آقایی، حسین اوجاقلو و زین‌العابدین تقی‌پور به ایفای نقش می‌پردازند. به گفته تهیه‌کننده، در این قسمت‌ها زمان سریال تغییر می‌کند و کاراکتر اصلی داستان دیگر نوجوان ۱۳، ۱۴ ساله نیست و به یک جوان تقریبا ۲۱ ساله‌ای تبدیل شده است.


رستگاری در عالم ماورا

رستگاری

سریال تلویزیونی «رستگاری» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی  که تصویر‌برداری‌اش تمام شده  روایتگر عالم برزخ باشد. این سریال قرار است از زاویه‌ای تازه به مبحث عالم برزخ و در قالب یک قصه شنیدنی و پر از گره بپردازند.

ضمن این که اعلام شده قصه این مجموعه متفاوت‌تر از دیگر سریال‌های ماورایی بوده که تا امروز تولید و از شبکه‌های تلویزیون پخش شده است. ده‌نمکی غیر از کارگردانی، تهیه‌کنندگی سریال رستگاری را هم به عهده دارد. علاوه بر آن، پیگیری‌های ما نشان می‌دهد ژانر این سریال، وحشت نیست و می‌توان گفت معنوی است.

مضمون اصلی قصه، حق‌الناس و عالم برزخ است که به موضوعاتی همچون مرگ و احتضار پرداخته می‌شود. گروه سازنده سریال رستگاری در قالب قصه به موضوعاتی همچون احترام به خانواده به ویژه والدین می‌پردازند.

در این سریال، بیش از ۱۰۰ بازیگر صاحب‌نام ایفای نقش می‌کنند که می‌توان به حمیدرضا هدایتی، علیرضا استادی، رامین راستاد، مهدی سلوکی، رامبد شکرآبی، کاوه سماک‌باشی، افشین سنگ‌چاپ، حسن اسدی، ماشاءا...شاه‌مرادی‌زاده، اکبر رحمتی، رضا توکلی، محمدرضا رهبری، سراج مالک، محمود مقامی، نفیسه روشن، پوراندخت مهیمن، سولماز حصاری، ساقی زینتی و... اشاره کرد.


هشت پا، بلای خانمان‌سوز

سریال هشت پا به کارگردانی احمد معظمی هم در حال تصویربرداری است. مجموعه تلویزیونی هشت‌پا علاوه‌بر جنبه‌های آموزشی و پیشگیری، دارای داستان و جذابیت‌های بصری خوبی است که قطعا مخاطبان بسیاری را برای تماشای این سریال به خود جذب خواهد کرد.


ماجرای یک دانشمند

سریال دیگر «رویان» نام دارد که داود بیدل، کارگردان آن است. این سریال با محوریت پژوهشگاه رویان به دستاوردهای علمی در این پژوهشگاه می‌پردازد. در خبرها آمده است که مریم مومن، حمیرا ریاضی، نیلوفر کوخانی، جواد قامتی، رویا جاویدنیا و... از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال نقش‌آفرینی خواهند کرد. خط اصلی قصه سریال درباره دکتر سبحان ایمانی است که گروهی از متخصصان شاغل در رویان را در قالب یک کارگروه به‌کار می‌گیرد و زندگی شخصی هر یک از افراد گروه، داستان‌های پرکششی دارد. در واقع رویان با موضوع پیشرفت‌های پزشکی ساخته می‌شود. 


رخنه به قلب دشمن

علی غفاری این روزها کارگردانی سریال «رخنه» را برعهده دارد که مدتی است در حال تصویربرداری است. رخنه درباره اقتدار موشکی ایران است و قصه این سریال یک درام معمایی با محوریت هوافضا است که بازیگران مختلفی در آن بازی می‌کنند و مهدی شفیعی، تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد. امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، نادر فلاح و سپیده خداوردی ازجمله بازیگرانی هستند که نام‌شان به عنوان بازیگران این سریال مطرح شده است. علی غفاری پیش از این فیلم و سریال‌های مختلفی را به تولید رسانده که «بچه‌مهندس» از جمله آنها است.


 بیست کووید به آنتن نزدیک شد

بیست کویید

سریال بیست کووید به کارگردانی هادی حاجتمند و تهیه‌کنندگی ابوالفضل حاجتمند از تولیدات دیگر سیماست. ابوالفضل حاجتمند، تهیه‌کننده این سریال گفت: بیست کویید قرار است پس از پخش فصل دوم «رحیل» به آنتن شبکه سه سیما برسد. 

علی عامل‌هاشمی، جواد سلطانی، محمد دلگشا، حسن زارعی، بهار نوحیان، علیرام نورایی، آزیتا ترکاشوند، میرطاهر مظلومی، فرزاد جمشیدی، حسام خلیل‌نژاد، فاطمه مقدس، علی ذکریایی، فهیمه مؤمنی، بهار داورزنی، ابتسام بغلانی، صفر کشکولی، اسدا... یکتا، یاسر حمزه و پانته‌آ کی‌قبادی در این سریال ایفای نقش می‌کنند.

سریال خوشبختانه فضای شیرینی دارد اما تلطیف‌شده فضای کرونا را تاریخ‌نگاری می‌کند. سریال از قبل کرونا شروع می‌شود و بعد راوی گروه‌های جهادی که به میدان آمدند، بچه‌مسجدی‌ها و گروه‌هایی که در روستاها فعالیت کردند، است تا به تزریق واکسن می‌رسد و با زبان شیرینی حرف‌های مهمی را مطرح می‌کند.


چهارمین قاب زیر خاکی 

زیر خاکی

سریال «زیرخاکی» نیز که پیشتر سه فصل از آن به پخش رسید، این روزها به سری چهارم رسیده است. این سریال در حال تصویربرداری است. مسئولان شهرک سینمایی دفاع‌مقدس شروع ساخت فصل چهارم زیرخاکی در این مجموعه را تایید کردند. جلیل سامان، کارگردان سه فصل پیشین، کارگردانی این فصل را هم برعهده دارد و باید دید این سری چه اتفاقاتی برای شخصیت‌های اصلی رقم خواهد خورد. 


به انتظار سلمان فارسی 

سلمان فارسی

«سلمان فارسی» مجموعه تلویزیونی در حال ساخت در ژانر درام تاریخی به کارگردانی و نویسندگی داوود میرباقری و تهیه‌کنندگی حسین طاهری است که تصویربرداری آن از ۱۰دی۱۳۹۸آغاز شده‌است.

این سریال داستان سلمان‌فارسی را درسه دوران تاریخی بیزانس، ایران ساسانی وحجاز صدراسلام به تصویر می‌کشد. علیرضا شجاع‌نوری، محمدرضا هدایتی، زنده‌یاد چنگیز جلیلیوند، تورج نصر، احترام برومند، دارویش فرهنگ و...از بازیگران این سریال هستند. محمدرضا هدایتی به‌تازگی در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره حضورش در سلمان فارسی گفت: در این سریال نقش یک هندی را بازی می‌کنم که مباشر یک تاجر است. نقش آن را فرهاد اصلانی بازی می‌کند، ما ازهند به ایران می‌آییم و اتفاقات دیگری که رخ می‌دهد.


سنجرخان، دلاور ایران

مجموعه سنجرخان به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی حسین جلالی سریالی است که فیلمنامه آن را مرحوم ضیاالدین دری به عهده داشت و بعد از درگذشت او، بخش‌های باقیمانده از نگارش سریال هم نهایی شد. مجموعه سنجرخان قرار است روایتی از یک قهرمان کرد باشد و دلاوری‌های او را به تصویر بکشد. حسین جلالی، تهیه‌کننده سنجرخان درخصوص پرداختن به قهرمانان کرد می‌گوید: «سوران» و «سنجرخان» دو کار متفاوت هستند. سوران یک کار معاصر بود و سنجرخان یک کار تاریخی است. سنجرخان کاری در سطح قهرمانان ملی است. به نظرم گوشه‌گوشه خاک ایران، پر از قهرمانانی از اقوام مختلف است. از جنوب که دلیران تنگستان و رئیسعلی دلواری و شمال که میرزاکوچک‌خان است. یا قهرمانانی مثل ستارخان و باقرخان. در کردستان هم به قهرمانی مثل سنجرخان می‌رسیم. همه اینها قهرمانان ملی هستند. کردستان پر از این قهرمانان است که هرچقدر به آن پرداخته شود باز هم کم است.