سرانجام امپراطوری گوگوریو و شیلا چه شد؟

شیلا گوگوریو باکجه سه امپراطوری کره ای که هیچوقت با هم توافق نکردن و بیش از ۶ قرن به جنگ و جدل با هم پرداختند.

شیلا: قدیمی ترین در میان سه امپراطوری که سال ۵۷ قبل از میلاد تاسیس شد و در جنوب شبه جزیره قرار داشت و تا ۹۳۶ میلادی حکومت کرد.

گوگوریو:دومین و مقتدرترین امپراطوری کره ای که در ۳۷ قبل از میلاد تاسیس شد و در قسمتی از جنوب و بیشتر مناطق شمالی و شرق چین امروزی حکومت میکرد و تا ۶۶۸ میلادی حکومت کرد.

باکجه:سومین امپراطوری کره که در ۱۸ قبل از میلاد تاسیس شد در جنوب شبه جزیره کره قرار داشت و تا ۶۶۰ میلادی حکومت کرد.

باکجه و گوگوریو هر دو هم خانواده و دارای یک ریشه مشترک بودن جومونگ موسس گوگوریو و سوسانو همسرش به همراه پسرش بیریو موسس باکجه بودن با وجود هم خون بودن سالهای سال باکجه و گوگوریو دشمن هم بودن در پاره ای حتی باکجه تا انحطاط کامل گوگوریو نیز پیش رفت شیلا در دوره های زیادی متحد باکجه و گاهی متحد گوگوریو به شمار میرفت سالها گذشت و زور سه امپراطوری برای یکی کردن سه قدرت به یکدیگر نرسید.

تا اینکه در سال ۶۵۴ میلادی امپراطور کوتاه فکر باکجه با گوگوریو متحد شد و به خاک شیلا و متحد چینیش(تانگ)حمله کردند این اشتباه استراتژیک باعث شد امپراطوری تانگ عصبانی شده و با کمک شیلا به مرزهای باکجه و گوگوریو حمله کردند باکجه ۶۶۰ میلادی و گوگوریو ۶۶۸ میلادی از تاریخ محو شدند شیلا با کمک خارجیها موفق شد بر تمام شبه جزیره مسلط بشه در پایان حکومت شیلا با حملاتی ضربتی ارتش چینی رو از خاک کره بیرون کرد و قدرت اصلی شبه جزیره کره شد.

اگر چه شیلا بسیار قدرتمند بود اما در نزد مردم کره به دلیل اتحاد با چینیها سلسله ای منفور و خیانتکار تلقی میشه و محبوبیت گوگوریو رو نداره.

سرانجام امپراطوری گوگوریو و شیلا چه شد؟