این ۸ فیلم سینمای ایران ارزش چند بار دیدن را دارند

 

 

 

 

این ۸ فیلم سینمای ایران ارزش چند بار دیدن را دارند

‌خانه خراب (۱۳۵۴)

خانه‌خراب فیلمی به کارگردانی نصرت‌الله کریمی با حضور بازیگرانی چون نصرت‌الله کریمی، مرتضی احمدی و شهلا ریاحی محصول سال ۱۳۵۴ است.

خلاصه داستان:

تجددطلبی خانواده‌ای سبب می‌شود تا پدر این خانواده پس از فروش خانه قدیمی‌اش ساختمان جدید و مدرنی را آغاز کند. اما این کار در خور توانادی او نیست و با مشکلات مالی زیادی مواجه می‌شود. این مشکلات سرانجام باعث می‌شود که او از ادامه کارش صرف‌نظر کرده و به خانه قدیمی خودش در قبال پرداخت پول بیشتری بازگردد!

نصرت کریمی با ساخت فیلم «خانه‌خراب» از مهمترین سینماگران واقع‌گرا و اجتماعی دهه پنجاه ایران بود که خوش درخشید. خانه خراب توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون بالاترین نمره را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان می‌دهد عموم مردم خانه خراب را اثری ارزشمند، با کیفیت و مهم ارزیابی کنند.

این ۸ فیلم سینمای ایران ارزش چند بار دیدن را دارند

‌شب غریبان‌ (۱۳۵۴)

فیلم سینمایی شب غریبان به‌کارگردانی محمد دلجو و  با حضور بازیگرانی چون گوگوش و فرزان دلجو در سال ۱۳۵۴ تولید شده است.

خلاصه داستان:

پسر و دختر جوانی که تنها و سرگردان هستند، با یکدیگر آشنا می‌شوند و برای اینکه رونقی به زندگی بی‌رنگشان بدهند با یاری دو تن دیگر طرح سرقتی را می‌ریزند. با دخالت تبهکاری که مترصد بهره‌برداری از نتیجه کار آنهاست، سرقت را با موفقیت صورت داده و در نهایت در این راه جانشان را از دست می‌دهند.

فرزان دلجو و شهرام شب پره در این فیلم نسل جدیدی از فیلم‌های جوان‌پسند را به سینمای ایران معرفی کردند.

هنوز هم گاهی به خودمان می‌گویم کاش شب غریبان همان‌جا تمام شده بود. روی همان پله‌ها. در همان روزهای کوتاهی که فرصت کردند مرز خواب و بیداری را گم کنند. کاش ما رضا را ندیده بودیم که به وقتِ جان دادن به سیامک گفت نم‌خواهم بمیرم.

این ۸ فیلم سینمای ایران ارزش چند بار دیدن را دارند

یک اصفهانی در نیویورک‌ (۱۳۵۱)

فیلم سینمایی یک اصفهانی در نیویورک به‌کارگردانی شاءالله ناظریان با حضور بازیگرانی چون نصرت‌الله وحدت، رضا ارحام صدر و سرور رجایی در سال ۱۳۵۱ تولید شده است.

خلاصه داستان:

پدری سنتی با مرارت پسرش را برای تحصیل به آمریکا فرستاده است. اما پسر برخلاف تصور پدر به جای تحصیل در کارهای غیرقانونی خود را درگیر کرده است.بالاخره پس از مدتی با مطالبه‌ی پولهای زیادی که پسر مرتباٌ درخواستش را می‌فرستد، در نهایت پدر، شخصی را برای رسیدگی به وضع پسر به آمریکا می‌فرستد که در آنجا با پیش‌آمدن ماجراهای فراوان قضیه فیصله پیدا می‌کند.

فیلم یک اصفهانی در نیویورک در راستای سری فیلم‌های قابل تامل و جالب توجه محسوب می‌شود . صرفا بر ظواهر این سری فیلم‌ها بخواهیم انگشت بگذاریم مسلما به نکات بی‌ربطی می‌رسیم ولی اگر فارغ از ژانر و کمدی بودن فیلم و یا انگ فیلم‌فارسی زدن بخواهیم نگاهی کنیم، می‌توان پی برد چقدر جلوتر از زمان خود بوده است.

این ۸ فیلم سینمای ایران ارزش چند بار دیدن را دارند

هنگامه‌ (۱۳۴۷)

فیلم سینمایی هنگامه به‌کارگردانی ساموئل خاچیکیان با حضور بازیگرانی چون بهروز وثوقی، آذر شیوا، نیلوفر در سال ۱۳۴۷ تولید شده است.

خلاصه داستان:

دو خواهر از خانواده‌ای اشرافی شیفته‌ی پسر راننده‌شان می‌شوند.در حالی که هیچکدام قبلاٌ به او توجهی نداشتند.پس از ماجراهایی سرانجام خواهر کوچکتر به نفع خواهر بزرگتر خود را کنار می‌کشد.

ساموئل خاچیکیان از ارامنه‌ای بود که نقش بسیار پررنگی در شکل‌گیری سینمای ایران داشت و  از پیشگامانی بود که با ساخت ۳۴ فیلم در پنج دهه، حضوری کم‌وبیش مؤثر داشت.

این ۸ فیلم سینمای ایران ارزش چند بار دیدن را دارند

‌مومیایی ۳‌ (۱۳۷۸)

فیلم سینمایی مومیایی۳ به‌کارگردانی محمدرضا هنرمند با ضحور بازیگرانی از جمله پرویز پرستویی، مهتاب کرامتی، رامبد جوان، سیروس ابراهیم‌زاده، رضا ژیان و فتحعلی اویسی در  سال ۱۳۷۸ در گونه ماجراجویی و کمدی تولید شده است.

خلاصه داستان:

سروان قربانی،افسر وظیفه‌شناس است که کارش را به خوبی و با صداقت تمام انجام می‌دهد. او که باید هرچه زودتر کلانتری محل خدمت اش را به مالک اصلی اش تحویل دهد، به او اطمینان می‌دهد که قصد تخلیه کلانتری را دارد ولی متأسفانه هیچ‌کس حاضر نیست ملکش را به کلانتری اجاره دهد. در این میان سروان قربانی در ماجرای سرقت یک مومیایی نیز گرفتار می‌شود و…  .

 پرویز پرستویی بخاطر بازی موفقش در نقش سروان قربانی، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد.

ترکیب پرویز پرستویی و مهتاب کرامتی در کنار فتحعلی اویسی و رضا ژیان، سورپرایز ویژه یا بود برای مخاطبان پرتعداد سینما در دهه هفتاد که آن را پای پرده نقره‌ای میخکوب می‌کرد.

این ۸ فیلم سینمای ایران ارزش چند بار دیدن را دارند

‌دختر شیرینی فروش‌ (۱۳۸۰)

فیلم سینمایی دختر شیرینی فروش به‌ کارگردانی ایرج طهماسب با بازی چهره‌های مطرح همچون، فاطمه معتمدآریا، ثریا قاسمی، ایرج طهماسب و حمید جبلی در سال ۱۳۸۰ در گونه کمدی و عاشقانه تولید شده است.

خلاصه داستان:

ازدواج پردردسر یک دختر شیرینی‌فروش و یک پسر ساده است که به‌دلیل مخالفت شدید پدر پسر و مادر دختر ازدواجشان ۲۰ سال به تاخیر می‌افتد.

حمید جبلی در فیلم «دختر شیرینی‌فروش» با وجود اختلاف سنی کمی که با ایرج طهماسب دارد، در نقش پدر او ظاهر شده و به قدری دقیق از پس ایفای این نقش برآمده که باورمان می‌شود با یک پیرمرد قوزی غرغرو که مدام درحال سکته کردن است مواجهیم که مرتب شما را به شگفتی وادار می‌کند.

این ۸ فیلم سینمای ایران ارزش چند بار دیدن را دارند

همسر (۱۳۷۲)

همسر فیلمی به کارگردانی و نویسندگی مهدی فخیم‌زاده با بازی مهدی هاشمی و فاطمه معتمدآریا در سال ۱۳۷۲ تولید شده است.

خلاصه داستان:

زن و شوهری در شرکتی کار می‌کنند که رئیس شرکت به جرم اختلاس دستگیر می‌شود. مرد هم که معاونت شرکت را به عهده دارد، مطمئن است وی را به ریاست شرکت انتخاب خواهند کرد ولی هیئت امنا همسر او را برمی‌گزیند. مرد که تحمل ریاست همسرش را ندارد مشکلاتی در محل کار و در نتیجه خانواده به وجود می‌آورد.

همسر  یکی از آثار سینمای ایران است که تماشای دوباره‌اش خالی از لطف نیست و با توجه به کیفیت‌های زنانه‌اش فیلمی است که فرمول ساختاری آن همچنان می‌تواند در سینمای ایران کاربرد داشته باشد. فیلم از ساختاری استفاده می‌کند که در سینمای داستان‌گوی کلاسیک سابقه‌ای دیرینه دارد: کمدی رمانتیک.

این ۸ فیلم سینمای ایران ارزش چند بار دیدن را دارند

‌خواستگاری‌ (۱۳۶۸)

فیلم سینمایی خواستگاری به‌کارگردانی مهدی فخیم‌زاده با بازی هادی اسلامی، قریا قاسمی، اسماعیل محرابی، ثریا حکمت و مصطفی طاری در سال ۱۳۶۸ روی پرده سینما رفت.

خلاصه داستان:

پیرمردی که فرزندانش عروس و داماد شده‌اند و حتی صاحب نوه‌هایی نیز هست، ناگهان تصمیم به ازدواج می‌گیرد! فرزندان ابتدا مخالفت می‌کنند ولی بعد سعی می‌کنند که او را در راه خواسته‌اش، که زندگی با پیرزن همسایه است یاری دهند. پسر پیرزن مخالف شدید این ازدواج است و گرفتاری‌هایی در این رابطه برای پیرمرد ایجاد می‌کند. یک روز دوستان پیرمرد تصمیم می‌گیرند که به او کمک کنند و به همین جهت پیرزن را نیز که خواستار این ازدواج است می‌دزدند و وقتی پسرش آن دو را که حالا زن و شوهر هستند در خانه قدیمی پیرمرد، می‌یابد چاره‌ای ندارد جز اینکه به رأی آنها احترام بگذارد.

فیلم «خواستگاری» هنوز هم یکی از پرتماشاگرترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود. انتخاب زنده‌یاد هادی اسلامی و ثریا قاسمی برای ایفای دو نقش اصلی این فیلم، مُهر تائیدی شد بر کارنامه کاری مهدی فخیم‌زاده.