آیا شب داخلی دیوار قصد سیاه‌نمایی دارد؟ فیلم وحید جلیلوند اثری سفارشی است؟

برای نقد فیلم  جدید وحید جلیلوند (شب، داخلی، دیوار) سوال های زیادی می تواند در ذهن مخاطب مطرح شود. این خود دلیل پر اهمیتی است که اثر جدید جلیلوند را می‌توان از فیلم قبلی جلوتر دانست. جلیلوند در این اثر توانسته به معنای مولف در سینما مقداری نزدیک شود. او همه کاره این اثر است. او نوید محمد زاده را در مشت فیلمنامه  خود قرار داده است. نوید محمد زاده در مصاحبه اخیر خود از رسیدنش به رویای بازیگری با بازی در  این نقش صحبت کرده است.

ایده  جلیلوند برای شب داخلی دیوار خوب است اما فیلمنامه بسیار کوتاه است.  جلیلوند این ایده خود را با تدوین زیرکانه فیلم که ستون اصلی ساخت این اثر است به یک فیلمنامه جذاب تبدیل می‌کند. تدوین این اثر هم کار خود اوست.او حاضر نیست تدوین فیلم خود را با کسی شریک شود حتی با سانسور پروانه نمایش در ایران. او می داند اگر پلانی از این اثر را از دست بدهد مدیون وجدان خود می شود و پازل معما گونه شب داخلی دیوار به هم ریخته می شود. او با تدوین نسبتا خوب خود ذهن ما را درگیر شخصیت های اصلی خود می کند.

1

آیا شب داخلی دیوار قصد سیاه‌نمایی دارد؟ آیا اثر جلیلوند اثری سفارشی است؟

  او موضوع خوبی را انتخاب کرده است. مشکلات حقوق و دستمزد کارگران یک جامعه. در بستر این موضوع واقعی متاسفانه فیلم اسیر سفارشی شدن می شود. جلیلوند نیز مانند پدر معنوی خود یعنی اصغر فرهادی دچار اشتباه محاسباتی می شود و نبوغ خود را به ارزانی به جشنواره های خارجی می فروشد.

1-14

او قهرمان خود را راننده یک خودرو ضد شورش میکند. ما حال باید با او احساس همدردی کنیم. اما او خیلی جلوتر از اصغر فرهادی با یک زیرکی حساب شده ما را درگیر موضوع می کند . ما را وارد تنش فکری میکند و حتی جایی ضربان قلب ما را بالا می برد.

شب داخلی دیوار سیاه نمایی نمی کند. اصلا در سینما واژه ای به اسم سیاه نمایی معنایی ندارد. او موضوعی حساس را در یک جامعه با برداشت شخصی خود و همفکرانش مطرح می کند. برای همین این موضوعات طرفدارن خارجی خود را در جشنواره های مختلف دارد.

او به راحتی از خط های فرضی دکپوپاز فیلم خود عبور میکند تا ما را درگیر موضوع کند. البته او کار

تازه ای در تدوین سینما نکرده است اما از مدل های قبلی خود در سینمای ایران بسیار جلوتر است.

شب داخلی دیوار

نقاط قوت فیلم شب داخلی دیوار

یکی دیگر از نقاط قوت شب داخلی دیوار بازی درخشان نوید محمد زاده است. او نقش یک فردی که به تازگی بینایی خود را از دست داده است بازی می کند. در زمان هایی بازی او ما را به یاد نقش پرویز پرستویی در بید مجنون و در زمان های کمی  بازی آلپاچینو در بوی خوش زن می  اندازد.

او می تواند الگوی دیگری در سینما از یک شخصیت نابینا برای علاقه مندان به بازیگری بسازد. نوید محمد زاده یکی از پازل های اصلی اثر جلیلوند است.

نقطه قوت دیگر فیلم کارگردانی حساب شده جلیلوند است. در کارگردانی او ، بازیگر و عوامل فنی  دیگر فیلم حق هیچ بداهه ای را ندارند. جلیلوند علاقه مندان به سینما را مشتاق به دیدن اثر بعدی خود می  کند.

12

نقطه ضعف شب داخلی دیوار

اما نقطه ضعف شب داخلی دیوار فیلمنامه است. اگر این اثر را یک رقابتی بین عوامل اصلی بدانیم فیلمنامه از باقی عوامل عقب می ماند و حتی در دو سوم پایانی فیلم مخاطب را خسته می کند. اما تدوین و کارگردنی نسبتا خوب این اثر فیلمنامه ضعیف را کاور میکند. در پایان میتوان گفت شب داخلی دیوار  تنها یک فیلم سفارشی خوب است.

یادداشت: حامد زبیراوی