نسل جدید مریخ‌نورد ناسا مجهز به ساعت اتمی

به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا ، ناسا بيش از ۲.۵ ميليارد دلار در پروژه مريخنورد كنجكاوي (Curiosity) سرمايهگذاري كرده كه قرار است پنجم اوت (۱۵ مرداد) بر سطح سياره سرخ فرود بيايد.

«داگ مک‌کوئیسشن»، مدیر برنامه اکتشافات مریخ ناسا در کنفرانس مطبوعاتی نمایشگاه بین‌المللی هوایی فارنبورگ ۲۰۱۲ از مأموریت ۸۰۰ میلیون دلاری دیگر این سازمان برای اکتشاف بر سطح سیاره سرخ خبر داد.

در مریخ‌نورد جدید ناسا از چترهای بزرگی استفاده می‌شود که سرعت فرود مریخ‌نورد در جو سیاره سرخ را به طور چشمگیری کاهش می دهد. همچنین میزان دقت فرود فضاپیما با استفاده از چندین ساعت اتمی افزایش پیدا می‌کند.

در حال حاضر، ناسا برای مریخ نوردهای خود از چترهای طراحی شده در دهه ۱۹۷۰ میلادی برای فضاپیماهای Viking lander استفاده می‌کند اما عرض چتر جدید ۹ متر افزایش یافته و به ۳۰ متر رسیده است.

در مأموریت سال ۲۰۱۸ یا ۲۰۲۰ ناسا علاوه بر مریخ‌نورد جدید، احتمالا یک مدارگرد مجهز به سیستم ارتباطی لیزری جدید نیز استفاده خواهد شد.

کاهش چشمگیر بودجه مأموریت سال ۲۰۱۸ یا ۲۰۲۰ ناشی از کاهش بودجه فدرال است که باعثکاهش ۲۰ درصدی بودجه بخش فضایی شده و بیش از همه برنامه اکتشافی مریخ را تحت تأثیر قرار داده است.

در پی کاهش بودجه، ناسا به اجبار از برنامه اکتشافی ExoMars متعلق به آژانس فضایی اروپا خارج شد. در این مأموریت یک مدارگرد و مریخ‌نورد در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ راهی سیاره سرخ خواهند شد.

از ديگر برنامههاي آتي ناسا به سياره مريخ مي توان به پروژه MAVEN اشاره كرد كه شامل پرتاب يك مدارگرد براي بررسي جو اين سياره در سال ۲۰۱۵ ميلادي است.