بیماران ضایعات نخاعی با دستکش موزیکال قادر به نواختن می‌شوند

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، اين مهندسان دستكشي طراحي كردهاند كه به اين اشخاص كمك ميكند پيانو بنوازند.

سیستم جدید موسوم به(The Mobile Music Touch(MMT به این اشخاص امکان یادگیری نواختن آهنگ‌های مختلف را با مرتعش کردن انگشتان کاربر می‌دهد و به آن‌ها می‌گوید که کدام کلید موجود بر روی صفحه کلید پیانو را بنوازند.

دستکش جدید که با الهام از سیستم یادگیری موزیکال Piano Touch که از پیش در همین مرکز طراحی شده بود، ساخته شده است.

این فناوری شامل یک دستگاه متصل به پشت دستکش است که به طور بی‌سیم به یک رایانه، MP۳ پلیر یا گوشی‌هوشمند وصل می‌شود.

یک آهنگ درون وسیله بی‌سیم متصل به پشت دستکش برنامه‌ریزی می‌شود، سپس کلیدهای صحیح بر روی صفحه کلید پیانو روشن می‌شوند، دستکش به ارتعاش درمی‌آید تا نشان دهد که کدام انگشت باید کلید را بزند. این امر به کاربر امکان می‌دهد که همزمان با آهنگ بنوازد و به تدریج کلیدهایی که باید زده شود را به حافظه می‌سپارد.

این جلسات مفید یادگیری شامل افرا دارای ضایعات نخاعی بود که پیش از آغاز آزمایش بیش از یک سال بود که به این ضایعه دچار شده بودند و با محدودیت‌هایی در حس کردن و تحرک مواجه بودند.

پس از بازه زمانی بالغ بر هشت هفته، شرکت‌کنندگان نواختن هفته‌یی سه بار و به مدت ۳۰ دقیقه نواختن پیانو را تمرین کردند و نیمی از آن‌‌ها از دستکش جدید برای تمرین استفاده کردند و نیمی دیگر نیز این عمل را بدون پوشیدن آن صورت دادند.

با این حال یاد دادن چگونگی نواختن پیانو هدف اصلی این مطالعه نبود. شرکت‌کنندگان همچنین این دستکش را در منزل برای دو ساعت در روز و پنج روز در هفته پوشیدند. در نتیجه آن‌ها ارتعاشات را همزمان با عادات روزانه خود حس می‌کردند.

مطالعات قبلی نشان داده که پوشیدن سیستم MMT حتی هنگامی که افراد پیانو نمی‌نواختند به آن‌ها در یادگیری سریع‌تر آهنگ‌ها و به خاطر سپردن بهتر آن‌ها کمک کرد و محققان امیدوار بودند که پوشیدن بدون فعالیت این وسیله همچنین دارای اثرات توانبخشی باشد.

این رویا زمانی تحقق یافت که دریافتند افراد حاضر در نمونه موردی که از سیستم مزبور استفاده کردند، به طور قابل توجهی در تکمیل آزمایشات حسی و گرفتن اشیا بهتر از افرادی عمل کردند که پیانو را به روش معمول یاد گرفته بودند.

پس از انجام این مطالعات، تعدادی از شرکت‌کنندگان قادر بودند که بافت روتختی‌ها و لباس‌هایشان را برای نخستین بار از زمان ابتلا به عارضه نخاعی حس کنند. تعدادی از آن‌ها نیز توانستند اشیا را به آسانی بلند کنند و برخی نیز قادر به حس کردن سریع و نه با تاخیر گرمای فنجان‌های قهوه‌شان بودند.

تانیا مارکو رهبر ارشد این پروژه معتقد است که توانایی‌های تحرکی ارتقا داده شده می‌تواند نتیجه فعالیت از سرگرفته شده مغز باشد که گاهی اوقات در افراد مبتلا به عارضه نخاعی از کار می‌افتد. ارتعاشات احتمالاً این فعالیت را در قشر حسگر دست آغاز می‌کنند و به شروع آن در بخش تحرک مغز می‌انجامند.

مارکو امیدوار است که این موفقیت در حوزه MRI کاربردی(fMRI) نیز نتایجی داشته باشد.