افكارنيوز:علیرضا کریمی در خصوص موضوع عفاف در رسانه و نوع تبلیغاتی که در مطبوعات ، نشریات و آگهی نامه ها به چاپ می رسد که بعضا حاوی تصاویر زننده و مطالب خلاف عفت عمومی و موازین شرعی است ، اظهار داشت : "یکی از ماموریت های اصلی دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، نظارت بر آگهی ها و انطباق آن با موازین شرعی و قانونی کشور است ؛ اگر آگهی های تبلیغاتی که در صدا و سیما ، تبلیغات محیطی ، روزنامه ها و نشریات به چاپ می رسد ، خلاف موازین شرعی و قانونی باشد ، تخلف محسوب می شود و با این رسانه ها برخورد لازم صورت می گیرد ."

وی ادامه داد: " در بند دیگری از قانون تبلیغات آمده است که آگهی ها ی تبلیغاتی نباید حاوی گفتار یا تصاویری باشد که برای اخلاق و معتقدات مذهبی و عفت عمومی، توهین آمیز باشد و بر اساس این ۲ بند، برخورد با هر نوع تخلفات تبلیغاتی برای ما لازم است. "


مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی با اشاره به وضعیت نشریات زرد و تبلیغات آنها گفت: " برخورد جدی با آگهی نامه ها، مجلات زرد و مجلات آشپزی را که دردرج آگهی های خود رعایت شئونات اسلامی را نکرده اند آغاز شده است وحداقل تخلف را در مدت حدود یک سال و نیم گذشته در مورد تبلیغات سینمایی شاهد بوده ایم. "
وی با موفق ارزیابی کردن عملکرد دفتر تبلیغات در برخورد با تخلفات تبلیغات محیطی گفت: " اگر کانون های تبلیغاتی، تبلیغی را در سطح شهرهای کشور ارائه کنند و در این تبلیغات مرتکب خطایی شوند، ما هم به دفاتراستانی خود که به این کانون ها مجوز داده ا ند، تذکر می دهیم و هم به کانون تبلیغاتی متخلف و اگر کانون ها در این موارد همکاری لازم را به عمل نیاورند، به مدت ۳ ماه یا در مواردی به صورت کامل تعلیق می شوند و ما در برخورد با تخلفات تبلیغاتی با هیچ کس تعارف نداریم. "
مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی در خصوص استفاده ابزاری از تصاویر زن برای تبلیغ کالای خاص متذکرشد: " اگر چهره زن یا کودک یا حتی مرد در تبلیغاتی استفاده شود، این کار ممنوع است، در این موارد ا ستفاده از تصاویر زنان ایرانی یا خارجی تفاوتی ندارد که البته استفاده از تصاویر زنان ایرانی به هیچ عنوان مجوز ندارد و برای استفاده از تصاویر زنان خارجی نیز ممنوعیت قائل شده ایم. "

کریمی در خصوص استفاده از تصاویر زنان برای تبلیغ لوازم آرایشی گفت: " استفاده از چهره زن به هیچ عنوان برای تبلیغ لوازم آرایشی مجاز نیست و تمام تبلیغاتی که به این شیوه انجام می شود ممنوع است. "

کریمی در مورد برخورد قاطع با تبلیغات مبتذل در سطح کشورگفت: " در صورت مشاهده تخلف در حوزه تبلیغات به متخلفین تذکر داده یا در مواردی فعالیت آنها به حالت تعلیق در خواهد آمد، از سوی دیگر باید توجه داشت که ما در حال حاضر ۵ هزار و ۲۰۰ کانون آگهی فعال داریم که نظارت بر تمام خروجی این کانون ها بسیار مشکل است و ما دائما با موارد تخلف برخورد می کنیم و این طور نیست که از کنار تخلفات حتی کوچک به راحتی بگذریم. "

وی در خصوص تبلیغاتی که حاوی تصاویر زنان برای تبلیغات کالاهای مختلف هستند، گفت: " دائما با کانونهای تبلیغاتی متخلف برخورد و امتیاز برخی از آنها لغو می شود البته لغو امتیازی که از جانب ما صورت می گیرد بیشتر به صورت تعلیق فعالیت است و در برخی موارد نیز به متخلفین تذکر داده می شود و شماره هایی که در آن چنین تبلیغاتی به چاپ رسیده، جمع آوری می شود. "

کریمی یاد آور شد، ارزش و بهای فرهنگ کشور بسیار بالاتر از آن است که عده ای بخواهند با درج تبلیغات نامتعارف و خلاف موازین شرعی و قانونی به آن لطمه وارد کنند.

وی در ادامه به واردات برخی از کالاها با تصاویر نامناسب اشاره کرد و گفت: " پرونده هایی از این نوع بسیار است، برخی از کالاها از سوی وزارت بازرگانی مجوز واردات دریافت می کنند اما درواقع مجوز فرهنگی آن در نظر گرفته نمی شود و یا بطورمثال وزارت بهداشت، مجوز بهداشتی واردات محصول خاصی را صادر می کند و به جنبه های فرهنگی آن توجهی ندارد و این افراد زمانی که برای دریافت مجوزبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه می کنند، با مشکل مواجه می شوند. "

وی خاطر نشان کرد: " شما کافی است سری به یکی از داروخانه های سطح شهربزنید. بسیاری از کالاها مجوز از سوی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ندارند و خارج از چارچوب تعریف شده وارد چرخه عرضه می شوند، در این موارد نیروی انتظامی باید وارد عمل شود و مجوز واردات این کالاهای ممنوع را درخواست کند. "

مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبلیغاتی را که در مطبوعات و روزنامه ها به چاپ می رسد نیز در حوزه نظارتی دفتر تبلیغات دانست و گفت: " این وظیفه نظارتی به علت نداشتن نیروی انسانی لازم و کافی فعلا به عهده اداره کل مطبوعات داخلی معاونت مطبوعاتی محول شده که البته در حوزه تبلیغات در مطبوعات شاهدیم که به خاطر رعایت حال مطبوعات در بسیاری از موارد تذکرات لازم داده نمی شود و ما خود وارد میدان می شویم به طور مثال اخیرا نوعی مایع ظرفشویی که از آلمان وارد می شود در برخی از مطبوعات تبلیغ می شد که ما از معاونت مطبوعاتی درخواست کردیم که جلوی تبلیغ آن را بگیرد، در تبلیغ این محصول برای نشان دادن درخشندگی حاصل از آن، ۲ ستاره نمایش داده شده که در واقع همان ستاره داوود است و نام این محصول نیز به نام کوچک وزیر جنگ سابق رژیم صیهونیستی بود. "