صفات وسجایای حضرت خدیجه درکلام پیامبر

به گزارش افکار نیوز به نقل از خراسان،پيامبر خدا(ص) بارها در سخنان خويش بانوان برتر تاريخ را به بشريت معرفي کرده اند. ابن عباس گفته است، روزي پيامبر خدا(ص) فرمودند: افضل نساء الجنة اربع: خديجة بنت خويلد و فاطمه بنت محمد و مريم بنت عمران و آسيه بنت مزاحم امرأة فرعون (الخصال، ج۱، ص۹۶ * بحارالانوار، ج۱۶، ص۲). برترين زنان بهشت چهار زن اند: خديجه دختر خويلد و فاطمه دختر محمد(ص) و مريم دختر عمران و آسيه دختر مزاحم همسر فرعون. در روايت ديگر نيز تعبير خير نساء الجنة را به کار برده اند.


استفاده از واژه های «افضل» و «خیر» تأکیدی بر بهترین و بالاترین و برترین و خوب ترین زنان جهان است.



بانوی برگزیده الهی


«گزینش الهی» یک امتیاز بزرگ برای حضرت خدیجه(س) است که در کلام پیامبر خدا(ص) بر آن تأکید شده است. پیامبر خدا فرموده اند: اِنّ ا… اختار من النساء أربعاً: مریم و آسیه و خدیجه و فاطمه(الخصال، ج۱، ص۱۰۷). خداوند از زنان چهار زن را برگزید: مریم، آسیه، خدیجه و فاطمه. روشن است که خداوند زنان کامل با فضایل بی نظیر را که در بالاترین درجات تعالی و سعادت قرار دارند، برمی گزیند.



ودود و ولود


حضرت امام صادق علیه السلام فرموده اند: روزی پیامبر(ص) وارد منزل خویش شدند. شنیدند یکی از همسرانشان به حضرت فاطمه سلام ا… علیها گفت: ای دختر خدیجه! تو برای مادرت بر ما فضیلتی می بینی! او چه فضیلتی بر ما دارد؟ او همانند ماست! پیامبر خدا(ص) خشمگین شدند و فرمودند: فان ا… تبارک و تعالی بارک فی الودود و الولود…(بحارالانوار، ج۱۶، ص۳). خدای تبارک و تعالی در ودود و ولود برکت قرار داده است، همانا خدیجه - خدا او را رحمت کند - از من طاهر و قاسم و فاطمه و رقیه و ام کلثوم و زینب را به دنیا آورد و تو را خداوند عقیم قرار داده و فرزندی نیاورده ای. در این حدیثچند صفت زیبای حضرت خدیجه(س) آمده است. حضرت خدیجه(س) «ودود» یعنی بسیار با محبت و مهربان و مهرورز بود.


او «ولود» و مادر فرزندان پیامبر خدا(ص) شد. خداوند از خدیجه به پیامبر «کوثر» داد و از نسل و ذریه حضرت فاطمه سلام ا… علیها شرفاء و سادات پدید آمده اند. حضرت خدیجه(س) تمام ثروت و امکانات و آبروی خویش را فدای همسرش پیامبر خدا کرد و در رنج ها و سختی ها در کنار پیامبر بود.



او مهربان ترین فرد نسبت به پیامبر(ص) بود و بیش از هر کسی همسرش را دوست می داشت و لوازم محبت را کامل رعایت می کرد. «ودود» صیغه مبالغه است و کثرت و فراوانی را می رساند. حضرت خدیجه سلام ا… علیها «ودود» بود. ودود بیانگر دو صفت زیبا است. هم دوست داشتن دیگران و هم محبوب دیگران بودن هر دو در واژه ودود نهفته است.



سلام خداوند و جبرئیل بر حضرت خدیجه(س)


«سلام» خداوند و جبرئیل بر انسان نمایشگر جایگاه عالی انسان و مقام او در پیشگاه پروردگار است. خدیجه در دوران عبادت و اعتکاف پیامبر(ص) در غار حراء از مسجدالحرام پای پیاده به جبل النور می رفت و غذا و آب برای آن حضرت می برد.


روزی جبرئیل از غذا آوردن حضرت خدیجه(س) برای پیامبر(ص) خبر داد و گفت: زمانی که او نزد شما آمد به او از جانب پروردگارش و من سلام برسان و به او از آینده اش در بهشت خبر بده(بحارالانوار، ج۱۶، ص۸). بارها جبرئیل از سوی خداوند به خدیجه(س) سلام رساند و خدیجه(س) نیز بر جبرئیل سلام کرد.


(بحارالانوار، ج۱۶، ص۱۱). در پایان معراج نیز حاجت جبرئیل از پیامبر خدا(ص) این بود: ان تقرأ علی خدیجة من ا… و منی السلام(بحارالانوار، ج۱۶، ص۷). از جانب خداوند و من بر خدیجه(س) سلام برسان.



نخستین تصدیق کننده و ایمان آورنده و پشتیبان پیامبر(ص)


حضرت خدیجه(س) در عصر تنهایی پیامبر خدا(ص) یاور پیامبر بود. او نخستین زنی است که پیامبری و رسالت الهی و نزول وحی بر حضرت محمد صلی ا… علیه و آله و سلم را تصدیق کرد و به پیامبر خدا ایمان آورد و هیچ گاه پیامبر را تنها نگذاشت و همواره پشتیبان پیامبر(ص) بود.



استغفار و ثنای بی پایان


پیامبر خدا(ص) همیشه از حضرت خدیجه(س) یاد و برای ایشان استغفار می کرد. هیچ گاه پیامبر فداکاری ها و رنج ها و سختی ها و جهاد و ایثار حضرت خدیجه(س) را فراموش نکرد. یکی از همسران پیامبر اکرم(ص) گفته است: کان رسول ا… اذا ذکر خدیجه لم یسأم من ثناء علیها و استغفار لها…(بحارالانوار، ج۱۶، ص۱۲). زمانی که در نزد پیامبر از خدیجه یاد می شد هیچ گاه از ثنا و مدح و ستایش خدیجه و استغفار برای او به ستوه نیامد و دلگیر و خسته نشد و از سخنان ناسنجیده درباره او به شدت خشمگین می شد.



برخی صفات حضرت خدیجه(س)


در گفت وگوهای زمان ازدواج پیامبر اکرم(ص) و حضرت خدیجه(س) برخی صفات زیبای حضرت خدیجه(س) برای پیامبر(ص) چنین توصیف شده است: هی من اهل مکه من قومک و هی اکثر من مالاً و أحسنهُنَّ جمالاً و اعظمهنَّ کمالاً و اعفهنَّ فرجاً و ابسطهُنَّ یداً طاهرة مصونة تساعدک علی الامور و تقنع منک بالمیسور و لا ترضی من غیرک بالکثیرة کبیرة فی قومها مطاعة فی امرها و عشیرتها قریبة منک فی السبب یحسدک علیها جمیع الملوک و العرب هی مملوکتک خدیجة(بحارالانوار، ج۱۶، ص۵۴). او از اهل مکه از قوم توست او سرمایه دارترین زنان اهل مکه و زیباترین و نیکوترین آنان و بزرگ ترین آنان در کمال و با عفت ترین آنان و با سخاوت ترین آنان است.


انسان پاک و مصون از فساد و انحراف است. تو را در امور مساعدت و یاری می کند و از تو به کم قانع است و از غیر تو به زیاد هم خشنود و راضی نمی شود در قومش بزرگ و فرمانش مطاع است و قبیله اش قریب تو در نسب است همه پادشاهان و عرب بر تو در ارتباط با او حسادت می ورزند.



نخستین نمازگزار با پیامبر(ص)


بی تردید حضرت خدیجه(س) در اسلام آوردن و ایمان به آخرین پیامبر خدا پیشگام بوده است. همچنین در عبادت خدا و اقامه نماز همراه با رسول خدا نیز پیشتاز جهانیان بوده است. او همه آن چه پیامبر خدا آورد پذیرفت و تصدیق کرد و احکام الهی را اجرا کرد. پس از حضرت خدیجه(س) دومین نمازگزار با پیامبر خدا(ص) در مسجدالحرام حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام بود. در سال های آغاز بعثت پیش از دعوت علنی فقط همین سه بزرگوار با هم نماز می خواندند.(بحارالانوار، ج۱۶، ص۷).



بشارت بهشت


پیامبر خدا به حضرت خدیجه(س) بشارت بهشت دادند. آری فضایل اخلاقی و صفات بی نظیر حضرت خدیجه(س) او را اهل بهشت کرد و پیامبر خدا مأموریت یافتند که این امتیاز بزرگ الهی را به همسرشان خدیجه تبریک بگویند.


(بحارالانوار، ج۱۶، ص۷ و ص۸). پس از رحلت حضرت خدیجه نیز زمانی که دختر ایشان حضرت زهرا(س) اندوهگین بودند، جبرئیل نازل شد و به پیامبر مأموریت داد که سلام پروردگار را به حضرت فاطمه(س) برساند و از جایگاه حضرت خدیجه(س) در بهشت خبر دهد.(بحارالانوار، ج۱۶، ص۱).