به گزارش افکار نیوز ،پرفسور حسین باهر با حضور درخبرگزاری مهر درمورد ربا و تعریف آن به مهر گفت: مطمئن باشید در زمینه ربا خیلی کارکردم یکی از کسانی که در بعد از انقلاب در حوزه علمیه قم طراحی بانکداری و اقتصاد اسلامی و حتی تدریس اقتصاد اسلامی داشت من بودم. ۱۲۰سوال اقتصادی- اجتماعی از حضرت امام(ره) کردم که امام با همه گرفتاریهایشان به آنها جواب دادند که آن را تحت جزوه‏ای به نام فتاوی امام درباره مسائل اقتصادی و اجتماعی تهیه کرده‏ام که منتشر نشده است.

وی افزود: ربا از نظر لغوی زیاد آمدن یک لبه پارچه از روی هم انداختن دو پارچه خیاطی است که توسط خیاط قیچی می‎شود. ربا یعنی یک چیزی بدهی و یک چیز اضافه‏تر بگیری. یعنی کالای به کسی بدهی بدون اینکه هیچ کاری روی آن بکنی و ارزش اضافی داشته باشد یک چیز اضافه‎تر دریافت کنی.

استاد بازنشسته جامعه‏شناسی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: ملاک ارزش در اسلام کار است. کار تولیدی و خدماتی داریم. انسان مالک هیچ چیزی نیست مگر اینکه برایش کار و سعی کرده باشد. در کار خدماتی هم مرد و زن از آنچه اکتساب می‏کنند نصیب می‏برند.

این محقق و پژوهشگر حوزه رفتارشناسی تصریح کرد: اگر به جای کارخدماتی و تولیدی آمدیم ربا دادیم اقتصاد فاسد می‏شود. اکثر بانکهای خصوصی ما از بانک‏‎های دولتی وام ۱۲ درصد می‎گیرند و خود ۲۴ درصد به محتاجان وام می‎دهند. یا افرادی وام ۱۲ درصد می‎گیرند و دربانکهای خصوصی با بهره ۲۱ درصد می‎گذارند خوب این می‎شود ربا.



باهردرمورد اینکه وضعیت کنونی جامعه ایران در سطح فردی و چه در سطح سیستماتیک در خصوص ربا چیست؟ بیان داشت: صرف نظر از اختلاسها و پولها و رشوه‏های زیر میزی وضعیت بانکها را گفتم که چطور است.


به همین دلیل است که بهترین ساختمان‏ها در سراسر کشور مال بانک‏هاست. یک ساختمانی در ولنجک که ما هستیم هست که طبقاتی اضافه بر حد قانونی اضافه کرده‏اند اگر تا یک ارتفاعی ساخت و ساز مجاز است چرا اجازه ساخت به آن می‎دهند اگر آزاد است پس برای همه باید آزاد باشد.

وی ادامه داد: گیر بسیار بزرگی که ربا دارد تورم و گرانی است هرکس که پولی دارد به تولید کننده یا کاسب ربا می‏دهد و هزینه‏های تولید و کسب و کاربالا می‏رود. بازنشستگان و بیکاران و آنهایی که حداقل حقوق دارند متضرراصلی این جریان می‏شوند. یک عده‏ای هرروز پولدارتر می‏شوند و اکثریتی هرروز فقیرتر. طبق آمار بانک مرکزی ۸۵ درصد دارایی‏های کشور دردست ۱۵درصد افراد است و ۱۵ درصد دارایی در دست ۸۵ درصد مردم.

این کارشناس امور مشاوره یادآورشد: اینچنین است که شکاف طبقاتی روز به روز گسترده‎تر می‎شود. حالا با یارانه دادن می‎خواهیم شکاف را کم کنیم ولی خود یارانه‏ها تورم ایجاد کرده‏اند. زیرا هزینه‏ها چند برابر میزان یارانه‏ها شده و توقع کاسبان از مردم بالا رفته است. ما باید یارانه را به بخش تولید می‏دادیم و بعد اجناس آنها را بین مردم پخش می‎کردیم. تولید کننده هم متعهد به کیفیت مرغوب و اشتغال زایی می‎شد.

باهر اظهارداشت: اینکه در قرآن آمده " فلتنظرو الانسان علی طعامه " ترجمه کرده‏اند انسان به طعامش نگاه می‎کند اما نظارت فراتر از رویت و حتی بصیرت است. هر لقمه‏ای که انسان می‏خورد بر او اثر می‎گذارد. لقمه حرام تا گلو می‏آید ولی از گلو پائین نمی‏رود. هر ایرانی در هرکجا که خاوری را ببیند تف به صورتش می‏اندازد. این تازه در دنیا، در آخرت چگونه می‏خواهد جواب پس دهد.

وی درپایان گفت: اگر به آخرت هم باور ندارید عدالت یک اصل هستی است در همه امور در ادبیات درعرفان در اخلاق و…عدالت جود دارد.