به گزارش افکار نیوز به نقل از مهر، نشست نقد و بررسی مجموعه "راز پنهان" عصر دیروز با حضور فلورا سام کارگردان، مجید اوجی تهیه کننده، کامران تفتی، داریوش ارجمند، علیرضا جلالی تبار، لیلا بلوکات و حمیدرضا محمدی بازیگران و اهالی رسانه برگزار شد.

اوجی در این نشست در پاسخ به اینکه چه شد دوباره کارگردانی سریال مناسبتی را به سام سپردید، اظهار کرد: بعد از پخش سریال " ناز و نیاز " مدیر شبکه اول پیشنهاد داد فلورا سام تجربه کارگردانی سریال بلندتری را هم داشته باشد که " راز پنهان " همان تجربه شد. در واقع این پیشنهاد از سوی مدیر شبکه به سام داده شد نه من.

وی درباره بودجه کار ادامه داد: همان بودجه‌ای که من دو سال پیش با آن " توطئه فامیلی " را ساختم، برای این سریال در اختیارم قرار داشت. دوستان نهایت لطف را از خود نشان دادند و همه نصف دستمزد واقعی‌شان را گرفتند.

تهیه‌کننده " راز پنهان " درباره کیفیت تصویر در این سریال گفت: کار را به طریق Full HD گرفتیم که برای پخش از تلویزیون باید تبدیل می‌شد. در این تبدیل معمولا افت کیفیت پیدا می‌کنیم. با این حال فیلترهایی مورد استفاده قرار گرفتند که نظرات درباره آنها کاملا سلیقه‌ای است.

سام نیز در این باره توضیح داد: بخشی از این موضوع نیز به نورپردازی کار برمی‌گردد. فضایی که قصه از نظر مفهوم رمز و راز دارد بسیار پرکنتراست است.

وی در پاسخ به اینکه چطور شخصیت فرامرز بعد از یک تصادف سخت و بستری شدن در بیمارستان به راحتی به محیط کارش برمی‌گردد، اظهار کرد: من نمونه واقعی این موضوع را دیده‌ام. یکی از آشنایان ما تصادفی کرد و مدتی به کما رفت. بعد از آنکه به هوش آمد خاطرات و اسامی را از یاد برد اما مهارت‌هایش را از دست نداد و ۱۰ روز بعد در برج مراقبت فرودگاه مثل زمان پیش از تصادف مشغول به کار شد.

وی افزود: همکاران شخصیت فرامرز نمی‌دانند او فراموشی گرفته. تنها برایشان این سوال ایجاد می‌شود که چرا اخلاق او عوض شده است؟ فرامرز هم برای حفظ خودش در اجتماع موضوع فراموشی‌اش را بروز نمی‌دهد.

نویسنده و کارگردان " راز پنهان " با بیان اینکه این سریال را برای ماه رمضان ننوشته است، یادآور شد: من بدون مدنظر قرار داشتن رمضان، نگاهی کلی به انسان و فطرتش و همینطور بازگشت او به خویشتن را در نظر داشتم. علاوه بر این من معتقد نیستم این مضامین صرفا باید در مناسبت‌ها طرح شوند.

سام یادآور شد: نباید اینطور باشد که یک ماه روزه بگیریم و نماز بخوانیم و بعد همانی شویم که قبل از رمضان بودیم. برای نگارش این سریال می‌خواستم چیزی بنویسم که جز سرگرمی نکات دیگری هم داشته باشد. در غیر این صورت می‌توانستم یک مثلثعشقی در کار بگذارم و مطمئن باشم کار می‌گیرد!

وی ادامه داد: تهاجم فرهنگی به کشور ما باعثسطحی نگر شدن مردم شده و من دوست داشتم کاری بسازم که خلاف سریال‌های کانال‌های ماهواره‌ای عمل کند. در واقع علاقمند بودم هر کسی از دیدن سریال برداشت شخصی خود را داشته باشد.

سام گفت: در این مدت تلفن‌های زیادی داشتم. کسی می‌گفت با دیدن سکانسی گریه کرده. به او گفتم این سکانس که گریه نداشت و او اذعان کرد خودش را در این بخش از سریال دیده. اینکه دیگران خودشان را در درام پیدا کنند یکی از خواست‌های من است.

در ادامه کامران تفتی نیز درباره همکاری مجدد با زوج اوجی، سام اظهار کرد: در سریال " ناز و نیاز " آنقدر کار کردن با این تیم را دوست داشتم که دلم می‌خواست این تجربه تکرار شود. به ویژه به کاراکتر خاکستری مایل به روشنایی و سفیدی‌ام در آن سریال علاقمند بودم.

وی افزود: کاراکتر امیرعلی هم آنقدر شخصیت پردازی شده بود که مرا برای انجام کاری بایسته مصر می‌کرد. از طرفی جنس قلم سام را نیز دوست دارم. مجید اوجی جرو بنیانگذاران و پرچم داران سریال‌های درست است و من با عشق سر این کار آمدم.
بازیگر نقش امیر علی یادآور شد: همه فاکتورها در این سریال درست و سر جای خود بودند و نویسنده " راز پنهان " آنقدر داستان نوشته که بتواند به راحتی به تم فراموشی مسلط باشد. مثل من که اگر پیش بیاید تا صبح می‌توانم درباره لورکا و بورخس حرف بزنم.

تفتی شرایط کار با دفتر اوجی را حرفه‌ای و آرمانگرایانه قلمداد و تصریح کرد: از بزرگترهایمان چون داریوش ارجمند و پروانه معصومی تا جوانان تازه نفسی که اولین تجربه‌های خود را داشتند در این سریال حاضر بودند و بزرگترین دغدغه‌ام درباره فیلمنامه نیز این بود که اولین سریالی را می‌خواندم که از اتفاقات ساده و واقعی، از تکرار و روزمرگی و از مباحثی که با آنها شعار می‌دهیم، به یک فیلمنامه تمثیلی و تصویری قابل قبول رسیده بود.

وی با اشاره به عبارت درخت گناه یادآور شد: چه کسی تا به حال چنین چیزی شنیده بود؟ این تمثیل یک خلاقیت ناب است. فکر می‌کنید چه می‌شود اگر هر گناهی انجام دهیم یک سالک از گونه‌مان دربیاید!

این بازیگر با نام بردن از ریزرفتارها و ریزنشانه‌هایی در شخصیت‌های " راز پنهان " ادامه داد: سریال در یک روایت صادقانه تمام آسیب‌های اجتماعی را یادآوری می‌کند. اینکه لحظه‌ای بایستیم و برای هم توضیح بدهیم. واقعا ما چقدر برای هم حرف می‌زنیم؟ انگار بیشتر دنبال گرفتن گاف از یکدیگر هستیم.

تفتی شخصیت امیرعلی را به یک خواننده تشبیه کرد و گفت: او انگار دارد خودش را آماده می‌کند که کم کم صدایش اوج بگیرد و ناگهان فریاد بزند. شاید تا پریشب همه فکر می‌کردند او یک شخصیت منفی است اما او شخصیت پیچیده‌ای دارد و این اصلا به پلیس بودنش مرتبط نیست.

وی افزود: پلیس هم انسان است و حتی قرار نیست پلیس مقدس و بی حاشیه‌ای نشان دهیم. حسن امیرعلی نیز به شدت واقعی بودنش است که حال من را خوب می‌کند. نقش پیچیده را خوب و واقعی بازی کردن کار سختی است.

حمیدرضا محمدی که این روزها در نمایش " حساب پرداخت نمی‌شه " در سالن انتظامی روی صحنه است، با ابراز خوشحالی از حضور در سریال " راز پنهان " گفت: من همیشه بدشانس بوده‌ام و کارهایم درست پخش نشده‌اند. اما خیلی اتفاقی از طریق عباس دقاقی به این دفتر معرفی شدم.

وی افزود: شخصیت رسول طی دو جلسه صحبت با خانم سام شکل گرفت. ما تئاتری‌ها تحلیلگر هستیم و همیشه شخصیت پردازی را قبل از آغاز کار انجام می‌دهیم.

ادامه دارد…