تولید چتر دریایی مصنوعی از سلول‌های موش صحرایی!

به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، اين فناوري كه Medusoid لقب گرفته به يك گل با هشت گلبرگ شباهت دارد و هنگام قرار گرفتن در يك ميدان الكتريكي مانند چتر دريايي واقعي شنا ميكند.

کیت پارکر بیوفیزیکدان دانشگاه هاروارد معتقد است که ابداع جدید از لحاظ کاربردی یک چتر دریایی و از لحاظ ژنتیکی موش صحرایی است.

جانا ناوروت همکار وی تمامی سلول‌های موجود در بدن‌ یک چتر دریایی نوجوان با هدف مشاهده چگونگی حرکت آن‌ را ترسیم کرد و دریافت که همچون قلب انسان، سیگنال‌های الکتریکی پمپاژ شده به رشته‌های چتردریایی، آن را به حرکت درمی‌آورد.

دانشمندان به منظور ساخت نمونه مشابه مصنوعی یک لایه منفرد عضله قلب موش را روی ورقه الگوبندی‌شده پلی دی متیل سیلوکسان رشد دادند به طوری که عضلات به سرعت منقبض شده و ضربه قدرتی چتر دریایی را هنگامی که میدان الکتریکی به این سازه اعمال می‌شود، تقلید کردند. یک سیلیکون ارتجاع‌پذیرنیز medusoid را به شکل مسطح اصلی بر گرداند و آن را برای ضربه بعدی آماده کرد.

نتیجه حاصل آن که در آزمایشات انجام شده چتر دریایی جدید مانند نمونه واقعی شنا کرد و حتی جریان‌های آبی واقعی مشابه جریان‌هایی که ذرات غذا را به درون دهان موجود وارد می‌کنند، تولید کرد. فناوری ارائه شده این عمل را هنگامی که بین دو الکترود در آب قرار داده می‌شود، صورت داد.

چتر دریایی مصنوعی با هدف کمک به درک قوانین اساسی پمپ‌های عضلانی ساخته شده است. این موفقیت نشان‌گر توانایی سیستم‌های کیمری مهندسی اجزای زنده و غیرزنده است.

آزمایشگاه پارکر روی خلق مدل‌های مصنوعی بافت‌های قلب انسان جهت بازسازی ارگان‌ها و آزمایش داروها کار می‌کند.

اين تيم هماكنون در نظر دارد كه يك medusoid را با استفاده از سلولهاي قلب انسان بسازد. آنها همچنين اميدوارند كه ديگر اشكال زندگي دريايي را مهندسي معكوس كنند.