به گزارش افکارنیوز به نقل از خبرگزاری حوزه، وی در تحلیل فضای فرهنگی و اجتماعی آمریکای لاتین گفت: يكي از اشتباهاتی که محققان دربارة آمريكاي لاتين به آن دچار ميشوند در نظر گرفتن اين منطقه همچون سرزميني واحد است.واقعيت آن است كه آمريكاي لاتين كشورهاي متعددي را در برميگيرد كه با هم بسيار تفاوت دارند. اين تفاوت تمام عرصههاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي را شامل ميشود.

* آثار منفی مهاجرت

سهیل اسعد با اشاره به منطقه جغرافیایی آمریکا افزود: آمریکای لاتین دارای ۳ بخش آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی است و بسیاری از مهاجران از کشورهایی مثل لبنان، سوریه و فلسطین بوده اند. امروز ۱۷ میلیون مهاجر عرب به ویژه لبنانی داریم در صورتی که در خود کشور لبنان ۴ میلیون لبنانی داریم. مردم سوریه، فلسطین و اردن هم همینطور اهل مهاجرت هستند؛ زیرا مهاجرت در این کشورها به صورت رسم و سنت است. مهاجرت از جنبه دنیوی و اقتصادی فواید و خوبی‌هایی دارد ولی در بحثمعنویت، دین، اخلاق و ارزش‌های دینی تبعات و آثار منفی و بدی دارد.

وی توضیح داد: یکی از مشکلاتی که مهاجران امریکای لاتین داشتند بحثازدواج بود. چون اکثر این مهاجران مرد بودند و خانم مسلمان نبود، مهاجران مجبور شدند با دختران مسیحی ازدواج کنند و نسل این مسلمانان مهاجر، به تبعیت از مادران خود مسیحی شدند.

* مسیحیانی با اسامی محمد و علی!

این کارشناس آمریکای لاتین با اشاره به اینکه قبل از پیروزی انقلاب حتی یک مسجد هم در آمریکای لاتین نمانده بود، گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شیعیان منطقه کم کم مسیحی می‌شدند. آن‌هایی هم که مسلمان ماندند دین کمرنگی برایشان مانده بود تا حدی که کسانی داشتیم که سادات بودند و با اسم محمد و علی کاتولیک بوده و عناوین مسیحی داشتند.

* تشابهات و تفاوت های کشورهای منطقة آمریکای لاتین

وی در ادامه افزود: کشورهای منطقة آمریکای لاتین تاریخ و جغرافیای مشترکی دارند، اما از نظر ترکیب اجتماعی، نظام‌های حکومتی و اقتصادی و بعضی از عناصر فرهنگی چندان مشابهتی به هم ندارند.

سهیل اسعد که در نشست تحلیل فضای فرهنگی و اجتماعی آمریکای لاتین سخن می گفت، تاریخ و زبان را وجه مشترک مردم منطقه دانست و گفت: تاریخ عرصه‌ای است که کشورهای امریکای لاتین را به هم نزدیک می‌کند. بنابراین در پژوهش دربارة این منطقه و شناخت آن، نگاه جزءنگرانه و بررسی جداگانة کشورهای منطقه ضرورت دارد. چرا که برزیل و آرژانتین با بولیوی و پرو یا شیلی و پاراگوئه با هائیتی و کوبا بسیار فرق دارد.

وی افزود: پس از کشف و اشغال این سرزمین ثروتمند توسط اروپاییان، آنچه بر این سرزمین گذشت ویرانی، قتل عام، تغییر آداب و رسوم و زبان، و حتی تحمیل مذهبی بود. دورة چپاول که حدود چهار قرن ادامه داشت، سرانجام در دهه‌های اول و دوم قرن نوزدهم میلادی با استقلال کشورها به پایان رسید.

* نژاد و زبان ساکنان امریکای لاتین

سهیل اسعد گفت: ساکنان اصلی منطقة امریکای لاتین سرخ‌پوست‌ها هستند که خود به قبایل گوناگون با فرهنگ‌های متفاوت تقسیم می‌شوند. مایاها، اینکاها، آزتک‌ها و … نام تعدادی از این قبایل است که تمدن‌هایی را نیز در این منطقه پدید آورده بودند. این ترکیب جمعیتی با ورود استعمارگران اروپایی به منطقه تغییر کرد. اختلاط این مهاجران سفیدپوست با ساکنان اولیة امریکای لاتین، نژاد سومی را پدید آورد که گاهی از آن با نام «مستیزو» یا «ریوزو» یاد می‌شود. اما افزون بر این نژاد، شاهد حضور سیاه‌پوستان افریقایی هستیم که بردگان مهاجران اروپایی بودند.

وی در تقسیم بندی کشورهای منطقه از لحاظ نژادی و اجتماعی گفت: بولیوی، پرو و اکوادور از جنبة فرهنگی، نژادی و تاریخی کاملاً سرخ‌پوستی هستند. آرژانتین، ‌ شیلی و اروگوئه نیز به دلیل شباهت در یک دسته قرار می‌گیرند. پاراگوئه به دلیل در برگرفتن جمعیتی از سرخ‌پوستان که تمدن و قبیلة خاصی دارند از باقی کشورها متمایز است. در برزیل، کلمبیا و ونزوئلا تنوع فرهنگی بیشتر است و جامعه بین سیاه‌پوست‌ها، اروپایی‌ها و سرخ‌پوست‌ها تقسیم شده است. کشورهای حوزة دریای کارائیب، کوبا، هائیتی، دومینیکن و برخی جزایر کوچک دیگر بیشتر دارای جمعیت سیاه‌پوست هستند. در آمریکای مرکزی نیز هندوراس، السالوادور، کاستاریکا، نیکاراگوئه و پاناما جمعیتی نیمه سرخ‌پوستی و نیمه‌سیاه‌پوستی دارند و سفیدپوست در میان آنها کمتر مشاهده می‌شود. در مکزیک گرچه سرخ‌پوست‌ها بسیارند، به دلیل همسایگی با ایالات متحدة آمریکا، فرهنگی مشابه امریکا حاکم است.

* پیشرفته ترین کشورها در آمریکای لاتین

کارشناس آمریکای لاتین گفت: در میان کشورهای آمریکای لاتین، برزیل، آرژانتین، شیلی و مکزیک پیشرفته‌ترین کشورها به شمار می‌آیند. آرژانتین، برزیل، و مکزیک به دلیل برخورداری از منابع طبیعی بسیار، موقعیت خوبی دارند. در آرژانتین و مکزیک، از میان منابع طبیعی نفت و گازست که برای این کشورها ثروت‌زا شده است. برزیل نیز که به ام‌المعادن معروف است. آنچه کشور پاناما مؤثر بوده و به ارتقای سطح رفاه در آن کشور کمک کرده کانال پاناماست که تبادلات تجاری و نیز حضور توریست‌ها در آن کشور و دیدن از جاذبه‌های توریستی آن منجر شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: کشورهای آمریکای مرکزی به دلیل آب و هوای همیشه بهاری‌شان(که به خاطر نزدیکی به خط استواست) از زیبایی بسیاری برخوردارند که همان باعثرونق صنعت توریسم در این کشورها شده است. کشور پرو و بولیوی هم به دلیل طلای مرغوبی که این کشورها دارند اهمیت یافته‌اند. شیلی نیز به معادن مسش معروف است. طلا، زمرد و قهوه نیز کالاهایی هستند که برای کلمبیا تولید ثروت کرده‌اند.

* نظام سیاسی در کشورهای امریکای لاتین

سهیل اسعد گفت: کشورهای امریکای لاتین گرچه از قرن نوزدهم میلادی توانستند به استقلال دست یابند و استعمارگران را از سرزمین خود بیرون رانند، همچنان با خطر مداخلة این قدرت‌ها روبه‌رو بودند. استعمارگر تازه نفس این منطقه ایالات متحده امریکاست که تاکنون با طرح‌ریزی و اجرای کودتاهای نظامی گوناگون در این کشورها، قدرت را به دست گرفت. این کودتاها که مجری آن سازمان سیا(CIA) بود، حکومتهای نظامی و وابسته را به مردم کشورهای امریکای لاتین تحمیل کرد..

وی افزود: پس از کنار رفتن حکومت‌های برآمده از کودتا در دهة ۱۹۸۰ام که دهة دموکراسی نامیده می شود. دو گرایش سیاسی چپ و راست در میان مردم و نخبگان این سرزمین‌ها از ویژگی‌های اصلی سیاست امریکای لاتین شده است. این مسئله به ویژه در دورة حضور و اقتدار اتحاد جماهیر شوروی شکل بارزی داشت. اما درحال‌حاضر در بعضی از این کشورها دوگانگی چپ و راست به سمت نوعی تعادل و میانه‌روی تمایل یافته است.

* ناکارآمدی نظام سرمایه داری

اسعد در ادامه گفت: بیشتر کشورهای آمریکای مرکزی یا حوزة دریای کارائیب که نه از منابع چندانی برخوردارند و نه جمعیت چندانی دارند و با درآمد حاصل از صنعت توریسم امور خود را می‌گذرانند تقریباً تابع امریکا هستند. به این کشورها باید کلمبیا را هم اضافه کرد که به اسرائیل امریکای لاتین مشهور است

این کارشناس اظهار داشت: آنچه برای مردم امریکای لاتین ملموس است ناکارآمدی نظام کاپیتالیستی(سرمایه‌داری) است. این نظام هیچ‌گاه در کشورهای این منطقه پاسخگو نبوده است؛ چون طبیعت فرهنگی این ملت‌ها با اصل نظام کاپیتالیستی انسجام نمی‌یابد. بحثاستعمار نیز که در وجدان عمومی مردم امریکای لاتین مطرح است به تنفر ملت‌های این منطقه از اروپا و امریکا و نظام کاپیتالیستی آنها منجر شده است. اما کمبود رهبران باتجربه باعثشده است حرکتی جدی علیه کاپیتالیسم شکل نگیرد.

وی گفت: در فرهنگ کشورهای امریکای لاتین گرچه همیشه تنفر از نظام کاپیتالیستی مطرح بوده، به دلیل اهمیت نداشتن موضوعات سیاسی و اجتماعی نزد مردم عادی، میزان توجه به اخبار و در نتیجه آگاهی از حقیقت رویدادهای سیاسی بالا نیست. در این کشورها، فقط نخبگان هستند که به گوش‌دادن به اخبار، مطالعة روزنامه و کتاب‌های مربوطه علاقه دارند.

* وضعیت آموزش در امریکای لاتین

این کارشناس آمریکای لاتین درباره وضعیت اموزش عمومی در منطقه گفت: در میان کشورهای این منطقه، آرژانتین و مکزیک از نظر سطح علمی و آموزشی در رتبة خوبی قرار دارند. در کل کشورهای منطقه همیشه آموزش ملی اهمیت داشته است و بهترین دانشگاه‌ها، ‌ دانشگاه‌هایی هستند که به دولت تعلق دارند.

اسعد افزود: علاوه بر مدارس دولتی، مدارس متعلق به واتیکان نیز در امریکای لاتین اهمیت بسیاری دارند. در این مدارس ارزش‌های اخلاقی بهتر از باقی مدارس به دانش‌آموزان داده می‌شود و به دلیل مدیریت خوب و بودجة مناسب توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

* تلاش های آموزشی و تبلیغی ترکیه در آمریکای لاتین

مبلغ و مترجم آثار اسلامی به زبان اسپانیولی به فعالیت کشورهای خارجی در عرصه مدرسه سازی و تربیت کودکان و نوجوانان اشاره کرد و افزود: در میان کشورهایی که در این عرصه بسیار فعال‌اند می‌توان به ترکیه اشاره کرد که گروه های وابسته به فتح الله گولن در این زمینه کار می کنند. ترکیه افزون بر مدارس، به تأسیس آموزشگاه‌های زبان ترکی و مؤسسات مذهبی و فرهنگی نیز در این منطقه دست زده است. ژاپنی ها، چینی ها، آمریکایی ها و بسیاری از کشورهای اروپای غربی در زمینه آموزشی و دانشگاهها در منطقه فعالند.

وی پیشنهاد کرد که نهادهای فرهنگی و آموزشی فعالیت بیشتری در این عرصه داشته باشند و کودکان و نوجوانان منطقه حداقل مسلمانان و اعراب را دریابند که فردا بسیار دیر خواهد بود.

* ضرورت فعالیت رسانه ای برای ۶۰۰ میلیون نفر

طلبه آرژانتینی حوزه علمیه قم، درباره ساماندهی فعالیت‌های مربوط به شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی گفت: متأسفانه این امور به خوبی مدیریت نمی‌شود. به عنوان مثال حدود ۵۰ شبکه ماهواره‌ای شیعی به زبان عربی در دنیا وجود دارد اما یک شبکه به زبان اسپانیایی نداریم، در حالی که ۲۵ کشور اسپانیایی‌زبان با ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت در دنیا وجود دارد و زبان اسپانیایی بعد از انگلیسی، زبان دوم جهان است.

* محتوای غنی اسلامی به شیوه های جذاب ارائه نمی شود

این مبلغ فعال در منطقه آمریکای لاتین ادامه داد: اسلام از محتوای شایسته و بسیار غنی برخوردار است اما متأسفانه به شیوه‌های جذاب ارائه نمی‌شود. این در حالی است که آثار مخالفان و معاندان به صورت جذاب و گسترده منتشر می‌شود. متأسفانه همچنان به شیوه‌های سنتی تبلیغ می‌کنیم.

وی افزود: مسلح شدن به تمام مسائلی که در تبلیغ دین نیاز است اولین وظیفه طلبه امروز است. علم معارف اسلامی، آشنایی با فرهنگ و زبان‌های مختلف، آشنایی با روش‌های تبلیغ یعنی چه زمانی، کجا و چگونه تبلیغ کردن از موارد مهمی است که در تبلیغ دین نیاز است.

* هیسپان تی وی تقویت شود

این کارشناس شروع به فعالیت شبکه هیسپان تی وی شبکه اسپانیولی زبان صداوسیما را بسیار مغتنم شمرد و خواستار تقویت فعالیت های این شبکه در عرصه اطلاع رسانی و آموزش عمومی و معرفی اسلام ناب شد.

اسعد بر ضرورت برنامه ریزی و هماهنگی بیشتر فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: ناهماهنگی ها و بی نظمی ها و فقدان برنامه ریزی استراتژیک باعثشده است که فرصتهای زیادی را در منطقه از دست بدهیم و دشمنان علیه ما تبلیغات منفی فراوانی بکنند. الان کرسی‌های شیعه‌شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان خالی است یا در اختیار غیرمسلمانان به ویژه بهایی ها و یهودیان قرار دارد.

وی بهترین راه بر خنثی سازی تبلیغات منفی را کار و فعالیت و حضور توانمند و باهدف و برنامه برشمرد.

در ابتدای این نشست که به همت پژوهشکده مطالعات منطقه ای پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص) با حضور جمعی از محققان پژوهشگاه و کارشناسان معاونت امور بین الملل و دانشگاه مجازی المصطفی(ص) برگزار شد.آقای محمد قربانپور، دبیر گروه اروپا و آمریکا، ضمن خیر مقدم به استاد مدعو و پژوهشگران حاضر به معرفی پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص) و پژوهشکده مطالعات منطقه ای و گروههای فعال آن پرداخت و به فرصتها و ظرفیت‏های جامعه المصطفی(ص) در خصوص آمریکای لاتین اشاره کرد. در ادامه یاسر عسگری، کارشناس پژوهشکده گزارشی کوتاه از فعالیت های صورت گرفته در گروه اروپا و آمریکا درباره منطقه پرداخت.