به گزارش افکارنیوز به نقل از ایرنا از معاونت سیما، 'عزت الله ضرغامی' روزپنجشنبه در نشستی با 'مرضیه وحید دستجردی' وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشكی و مدیران ارشد این وزارتخانه، ایجاد شبكهای با عنوان سلامت را نیاز مردم برای دسترسی به اطلاعات بهداشتی و پزشكی دانست و افزود: صدا و سیما با توجه به این نیاز جامعه سعی دارد اطلاعات نوین پزشكی را در كشور به اطلاع آحاد مردم برساند تا ضریب سلامت جامعه را ارتقاء دهد.

ضرغامی افزود: این شبکه به دلیل رسالت بزرگ خود باید یک جدول پخش دقیق و حساب شده داشته باشد، به طوری‌که تمامی ظرفیت‌های پزشکی و نیازهای مردم در آن گنجانده شود.

رییس سازمان صدا و سیما همچنین طب کودک را مهمترین مقوله‌ای دانست که باید در شبکه سلامت به آن توجه شود و ادامه داد: در این بخش باید آموزش‌هایی در زمینه سلامت کودکان ارائه شود زیرا که سازندگان آینده کشور، همین کودکان امروزند.

وی همچنین بر تولید برنامه هایی در مورد تغذیه و کمک‌های اولیه تاکید کرد و گفت: هم‌اکنون بسیاری از هموطنان ما از بیماری‌های ناشی از مشاغل رنج می‌برند؛ بنابراین طب کار مقوله‌ای است که در بسیاری از زمینه‌ها می‌تواند راهگشا باشد.

ضرغامی، اطلاع‌رسانی در زمینه مراکز درمانی را از دیگر موضوعات اساسی دانست که در این شبکه باید به آن پرداخته شود و تاکید کرد: حفظ محیط زیست از موضوعات جهانی است و پرداختن به آن از اساسی‌ترین نیازهای دنیای امروز است که برنامه‌سازان شبکه سلامت نباید لحظه‌ای از آن غافل شوند.

طب سالمندان از دیگر نکاتی بود که رییس سازمان صدا وسیما برآن تاکید کرد و گفت: بسیاری از مشکلات افراد سالمند در زمینه سلامت جسم و روان آنها تنها با آموزش‌های ابتدایی مرتفع خواهد شد و رسانه ملی با راه‌اندازی این شبکه درصدد رفع این نیازهاست.

' مرضیه وحید دستجردی ' وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در ادامه این جلسه با قدردانی از صدا و سیما در انجام رسالت سنگین خود گفت: آموزش و فرهنگ سازی بهترین سرمایه‌گذاری بلند مدت در تمام ادوار تاریخ بوده است و این سازمان با راه اندازی این شبکه خدمتی بزرگ را در کارنامه خود ثبت خواهد کرد.

وی بر حمایت همه‌جانبه این وزارت خانه در زمینه تولید و کارشناسی برنامه‌ها تاکید کرد و گفت: با توجه به پیشرفت های عظیم کشور در زمینه پزشکی و تجهیزات آن، شبکه سلامت حرف‌های بسیاری برای مردم خواهد داشت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه، تکثر شبکه‌ها را فرصتی مغتنم برای فرهنگ سازی در زمینه‌های متعدد دانست و افزود: امیدواریم با اطلاع‌رسانی در زمینه برنامه پزشک خانواده در آینده‌ای نزدیک، شاهد کاهش بیماری‌های متعدد در کشور باشیم.

وی با اشاره به شیوه زندگی امروز مردم که برگرفته از زندگی شهری و صنعتی کنونی است، افزود: در جوامع امروزی بیماری‌های خاصی وجود دارند که تنها با آموزش، درصد قابل توجهی از آن کاهش خواهد یافت.

دستجردی با تأکید بر این نکته که در حال حاضر ۴۵ درصد از مرگ‌ومیرهای کشور ناشی از بیماری‌های قلبی است، افزود: با فرهنگ سازی در زمینه ورزش و تغذیه سالم می توان از افزایش این بیماری ها جلوگیری کرد.

دستجردی همچنین به مشکلات اجتماعی ناشی از تنبیه کودکان توسط والدین اشاره کرد و افزود: قطعا با ارائه آموزش صحیح در شبکه سلامت باید شاهد تغییر این رفتار باشیم.

وی آموزش کودکان را از اصلی‌ترین نیازهای شبکه دانست و اضافه کرد: بسیاری از خطراتی که کودکان در معرض آن قرار می‌گیرند همچون برق‌گرفتگی، توسط پیشگیری‌های ابتدایی خنثی خواهد شد. برنامه‌سازان این شبکه باید بدانند حفاظت از کودکان سرمایه‌گذاری بلندمدت و پرسودی برای کشور است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: افتتاح شبکه‌ای تلویزیونی با عنوان سلامت نشان دهنده آن است که صدا و سیما اعتقاد راسخ دارد که پیشگیری مقدم بر درمان است.

در ادامه این جلسه، علی دارابی معاون رییس صدا و سیما در امور سیما در سخنانی با اشاره به سیاست های این سازمان در تنوع بخشی به شبکه های تلویزیونی و تخصصی تر شدن آنها، اظهار داشت: صدا و سیما در سیاست تنوع بخشی به شبکه ها، راه اندازی شبکه سلامت را از اولویت های اساسی می داند و برای خود رسالت بزرگی را در فرهنگ سازی در بهبود شاخص های سلامتی جامعه قائل است.

وی افزود: شبکه سلامت سیما طرحی نو در فضای رقابتی رسانه ای است که با رویکرد ارتقا دانش عمومی مردم در حوزه سلامت فعالیت خواهد کرد که بی شک مخاطبان بسیاری را نیز به خود اختصاص می دهد.

دارابی با اشاره به مهم ترین راهبرد این شبکه در فرهنگ سازی و نهادینه کردن مقوله سلامت و بهداشت آحاد مردم جامعه به مثابه فرهنگ عمومی، گفت: تلاش می شود که با بهره گیری از آخرین یافته ها و نوآوری‌ها در عرصه سلامت، با باورها و رفتارهای غلط در حوزه سلامت مقابله شود.

وی استقبال کم نظیر مردم از برنامه دکتر سلام را گواه ضرورت اهتمام سیما به این حوزه دانست و گفت افزایش امید و آگاهی در مردم و کاهش آلام و بیماری ها در جامعه از اهداف مهم این برنامه بوده که با راه اندازی شبکه سلامت سیما، این مهم در سطحی گسترده تعمیم خواهد یافت.

معاون رییس صدا و سیما در امور سیما از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه ها و مجموعه های حوزه بهداشت و سلامت دعوت کرد تا برای تولید بهترین محتوا و ارتقای کیفیت برنامه ای این شبکه با معاونت سیما همراه شوند.

وی تصریح کرد که نقش مؤثر کارشناسان و صاحب نظران این حوزه در تولید محتوا و کار هنری برنامه سازان صدا و سیما آثار ماندگاری را خلق خواهد کرد.

سپس آبتین مهدی پور مدیر شبکه سلامت در سخنانی تسهیل دسترسی به برنامه های آموزشی حوزه سلامت را برای مردم در اقصی نقاط کشور و بستر سازی برای عملی کردن طرح ملی پزشک خانواده را از اهداف راه اندازی شبکه سلامت عنوان کرد.

وی یادآور شد: سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی، آموزش عمومی سلامت و ترویج الگوی تغذیه صحیح از اولویت های برنامه سازی این شبکه محسوب می شود.

در این جلسه، شهاب الدین صدر رییس سازمان نظام پزشکی نیز سلامت جسم و روان اجتماع را مهمترین وظیفه در نظام مقدس اسلامی دانست و گفت: ارتقای سطح سلامت عمومی از دغدغه‌های همیشگی مسئولان است و راه‌اندازی شبکه‌ای با این عنوان ما را در رسیدن به جامعه‌ای سالم کمک خواهد کرد.

وی افزود: نمایش دستاوردهای نظام در حوزه سلامت در کنار آموزش شیوه‌های صحیح زندگی باعثمی‌شود به یک گفتمان واحد میان مردم و مسئولان در زمینه جامعه سالم دست یابیم.

‌صدر، توریسم درمانی را از نکاتی دانست که صدا و سیما باید به آن توجه وی‍ژه‌ای داشته باشد و اضافه کرد: به نظر می‌رسد آحاد جامعه پزشکی بهترین همکاران برای این شبکه باشند.

همچنین حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، نیز در این نشست مبارزه با خرافه‌گرایی و مراقبت در پرداختن به طب سنتی را از مهمترین نکات برنامه‌سازی در این شبکه دانست و اضافه کرد: از دیگر اصولی که صداو سیما باید فرهنگ سازی کند، اخلاق پزشکی است چرا که در جامعه پزشکی ما شاهد مشکلات عدیده در این زمینه هستیم.

علیرضا مرندی رییس فرهنگستان علوم پزشکی نیز نقش رسانه را درزمینه فرهنگسازی بی‌بدیل خواند و گفت: باید در برنامه‌هایتان از بیان مسایل پیچیده پرهیز کنید چون براساس آمار کمتر از ۴ درصد علم پزشکی با تکنیک‌های پیچیده سروکار دارد و بقیه مسایل در انجام نکات ساده خلاصه می‌شود.

مرندی راه اندازی شبکه سلامت را عاملی برای تقویت سیستم phc یا شبکه بهداشت دانست و گفت: برنامه سازان باید سعی کنند وارد مباحثدرمانی نشوند چرا که این کار خطرات بسیاری در جامعه ایجاد می‌کند.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در ادامه، بیان مسایل تربیتی و خانوادگی را از مهمترین نیازهای جامعه امروزی دانست و گفت: جا دارد در این شبکه به روح و روان جامعه توجه ویژه‌ای شود و مسایل عاطفی و احترام به همسرو خانواده در اولویت‌های برنامه‌سازی قرار گیرد.

وی در خاتمه به مساله کنترل جمعیت در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: با برنامه‌های چند سال اخیر شاهد کاهش رشد جمعیت بوده‌ایم و جا دارد به دلیل اهمیت موضوع افزایش جمعیت فرهنگ سازی شود.

محسن مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سخنان خود، با تشکر از خدمات صدا و سیما در نشان دادن دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در عرصه پزشکی توسط شبکه سلامت تأکید کرد و یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای ارزنده ای در حوزه پزشکی و سلامت داشته است که باید آن را برای مخاطبان تبیین کرد. وی همچنین خواهان تبیین عالمانه و هنرمندانه مباحثی چون مدیریت جمعیت، بیماری‌های مشترک انسان و دام، توجه به سالمندان و محیط زیست به عنوان اولویت های شبکه سلامت گردید.

در این جلسه تعدادی از مدیران ارشد وزرات بهداشت و درمان و آموزش پزشكی و مدیران شبكه های سیما نیز حضور داشتند .