افکارنیوز: دیر زمانی است که تصاویر سهبُعدی راه به خانههای ما پیدا کردهاند ولی همانطور که میدانید تمامی تلویزیونها و نمایشگرهای سهبُعدی از یک محدودیت رنج میبرند: الزام استفاده از عینک مخصوص.

اخیرا برخی نمایشگرهای سه‌بُعدی بدون نیاز به عینک نیز معرفی شده‌اند، اما هیچ کدام آنها چه از لحاظ کیفیت تصویر تولیدی و چه از لحاظ تکنولوژی مورد استفاده آن قدر موفق نبوده‌ است که بتوانند تبدیل به استانداردی در صنعت نمایشگرها شود.

محققان دانشگاه MIT در حال حاضر مشغول تحقیق روی دو طرح اولیه هستند که امید دارند این روند را تغییر داده و در سال‌های آتی راه را برای خلق پنل‌های نسل بعدی جهت خلق تصاویر سه‌بُعدی و مشاهده‌ آنها بدون نیاز به عینک مخصوص هموار سازد. این پنل‌های جدید دارای عمق تصویر و زاویه‌ دید بیشتری نسبت به راه‌حل‌های فعلی بوده و به نوعی محدودیت‌های فعلی در آن‌ها کاهش یافته است.

در نمونه‌ تحقیقی اول که نازک‌تر است، صفحه نمایش تشکیل شده از ۲ پنل LCD و لنز مابین آن‌ها. واحد روشنایی پشتی منحصربفرد آن نیز می‌تواند نور را سمت‌دهی کند.



اما نمونه‌ دوم دارای ۳ پنل LCD است که با یک واحد روشنایی پشتی از نوع معمولی، تصاویر سه‌بُعدی را خلق می‌کند.



در هر دوی این نمونه‌ها، محاسبات آنیِ نرم‌افزاری، در هر لحظه، تصویری متفاوت بصورت متناوب روی هر پنل به نمایش می‌گذارد. از این رو در این فناوری تصاویر تولید شده‌ی سه‌بُعدی، محصول محاسبات نرم‌افزاری هستند، نه وابسته به سخت‌افزار گران‌قیمت و شیشه‌ عینکی که شما را قادر به مشاهده‌ آن‌ها کند. همان‌طور که در عکس زیر مشخص است، این تصاویر سه‌بُعدی به قدری واقعی هستند که بیننده با توجه به محل نشستن خود، تجربه‌ای متفاوت از تصویر پخش شده را خواهد داشت. درست مثل اینکه با تغییر جا، زاویه‌ی دید شما نسبت به عمق تصاویر فرق کند.



آزمایشگاه تحقیقاتی MIT امیدوار است این فناوری در پنج سال آینده بتواند بصورت عمومی عرضه شود. اگرچه استفاده از ۲ یا ۳ پنل LCD در این روش باعث افزایش هزینه تولید این نمایشگرها میشود، ولی باید در نظر داشت که روشهای پیشنهاد شدهی دیگرِ فعلی که عمدتا اساسی سختافزاری دارند، گرانتر از این روش هستند. جهت آشنایی هرچه بهتر با این دو روش میتوانید ویدئوی معرفی آنها را مشاهده نمایید.