به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، در حالیکه تلسکوپهای ناسا و دیگر رصدخانه‌های دنیا از شکار لحظه اصابت یک سیارک نسبتا بزرگ با مشتری غافل ماندند، یک منجم آماتور در تگزاس موفق به مشاهده مستقیم و تهیه فیلم از لحظه برخورد شد.

«دان پترسون» با استفاده از تلسکوپ ۱۲ اینچی خود لحظه برخورد سیارک را مشاهده و ثبت کرد و «جورج هال» نیز با بررسی فیلم‌هایی که از سیاره مشتری ضبط کرده بود، فیلم لحظه برخورد سیارک را در اینترنت منتشر کرد.

این برخورد سیارکی روز دوشنبه ۱۰ سپتامبر(۲۰ شهریور) ساعت ۱۱:۳۵ به وقت گرینویچ در قسمت شرقی سیاره مشتری روی داد.

نور سفید و درخشان ناشی از برخورد سیارک به شکل بیضی و در حدود ۱.۵ تا دو ثانیه در فیلم دیده می‌شود و سرعت این برخورد بالغ بر شش هزار متر بر ثانیه تخمین زده می‌شود.

محققان نجوم منتظر چرخش مشتری برای مشاهده آثار این برخورد هستند، اما به نظر نمی‌رسد که این حادثه آثاری مشابه برخورد ستاره دنباله دار «شومیکر لوی ۹» در سال ۱۹۹۴ را در پی داشته باشد.

در سالهاي ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ ميلادي برخورد چندين سيارك بزرگ و كوچك با مشتري ثبت شده است، اما بيشترين آثار به جامانده مربوط به برخورد ستاره دنباله دار شومیکر لوي است كه با سرعت ۲۱۵ هزار كيلومتر بر ساعت با این سیاره برخورد کرد و خراشهایی بر سطح آن بر جاي گذاشت.