به گزارش افکارنیوزبه نقل از مرکز اسناد انقلاب، شمس‌الدوله و تاج الدوله(‌ از زنان ناصرالدین شاه) / شاه توسط مامورین خود شنیده بود که آقای گریک مانع اعزام رقاصان شده است و در حالی که در سر میز بازی نشسته بود دستور داد به…

لئون گریک کارگردان دسته بالت جهانی انگلیس در مورد اقامتش در ایران چنین می گوید:

" شاه ایران چهار رقاصه مرا خواستار بود ولی من قبول نکردم. "
" به این دلیل مرا به زندان افکندند و ۶ روز بازداشت بودم. "
(از خبرنگار مخصوص این روزنامه ویلی شیللر)

لندن ۱۷ ژوییه؛ وزارت امور خارجه انگلستان درباره وضعیت یکی از اتباع انگلیسی مقیم ایران از سفیر خود آقای سر جفری هاریسن سوال کرده است.

لئون گریک کارگردان ۲۶ ساله و رییس یک دسته کوچک رقاصان انگلیسی، بنا به دستور شاه ایران مدت ۶ روز بازداشت بوده و در این مدت مقامات انگلیسی برای آزادی نامبرده فعالیت می کردند.

لئون گریک بعدا به وسیله تلفن، مصاحبه کوتاهی با روزنامه ساندی پیکچر در لندن به عمل آورده و شرح ماجرا را چنین بیان داشته است:

ماجرا از روزی آغاز شد که من با خانم عدل که فرانسوی و همسر یکی از پزشکان مخصوص شاه است آشنا شدم.

او تقاضا کرد که چهار نفر از رقاصه های خودم را به کاخ تابستانی شاه ایران اعزام دارم، متاسفانه چون ما همگی در قرار داد یکی از تئاترهای ایران بودیم اقدام به چنین عملی برای من غیر مقدور بود که به ۴ نفر از رقاصانم اجازه دهم برای چند روز از کار خود دور باشند.

من متقابلا به خانم عدل گفتم که شخصا مسئول حفاظت این افراد بوده و نمی توانم بدون همراه و حفاظت مطمئنی آنها را برای شاه اعزام دارم و گفتم حتی اگر ملکه انگلستان و یا پاپ هم چنین تقاضایی از من بکنند جواب رد خواهند شنید.

۴۸ ساعت بعد از جواب رد دو نفر کارآگاه به اتاق هتل من آمده و مرا بازداشت و به مدت ۶ روز در یک سلول کثیف زندانی بودم.

خانم عدل بعدها به هلن فای یکی از رقاصان من گفته بود که شاه توسط مامورین خود شنیده بود که آقای گریک مانع اعزام رقاصان شده است و در حالی که در سر میز بازی نشسته بود دستور داد به این شخص درس لازم را بدهید.