بازیگری حاتمی کیا در یک فیلم

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، سید روح‌ الله حجازی کارگردان، حمید فرخ نژاد بازیگر، هومن بهمنش مدیر فیلمبرداری و علی طالب‌آبادی نویسنده فیلمنامه «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» همزمان با اکران این فیلم در نشست ایسنا جزییات ساخت این فیلم را تشریح کردند.

در ابتدای این نشست، روح الله حجازی کارگردان با اشاره به شکل‌گیری دومین فیلم سینمایی‌اش یادآور شد: قبل از «در میان ابرها» از همان اول دغدغه ساخت یک کار اجتماعی داشتم. ایده‌ای شهری با عنوان «ندبه» را با آقای گوهری مطرح کردم و ایشان با موضوع خیلی ارتباط برقرار نکردند تا در نهایت به جنوب رفتیم و «در میان ابرها» را ساختم.

وی ادامه داد: بعد از آن با علی طالب‌آبادی آشنا شدم و تله فیلم «اگر باران ببارد» که سال ۸۷ از تلویزیون پخش شد و بازخورد خوبی هم داشت را با هم کار کردیم. آن بازخورد باعثشد با هم به سمت دومین فیلم سینمایی برویم، همان «ندبه» را ارایه دادیم که پروانه ساخت نگرفت، بعد «اتفاق می‌افتد» که باز پروانه نگرفت و سومی «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» که باز ابتدا پروانه نگرفت و در نهایت با پیگیری‌های آقای شفیعی تهیه‌کننده و من پروانه ساخت دریافت کرد.

آنقدر گفتیم نسخه نپیچیم که حاصل‌اش فیلم‌های بی‌خاصیت شده است

حجازی، فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» را ماحصل تجربه‌های قبلی‌اش با علی طالب‌آبادی دانست و گفت: از همان ابتدا ایده‌ای که مطرح شد، دغدغه‌ای بود که داشتیم. خود من بدون دغدغه نمی‌توانم فیلم بسازم و موضوع باید برایم مهم باشد. آنقدر گفتیم نسخه نپیچیم که حاصل‌اش فیلم‌های بی‌خاصیتی شده که دغدغه‌ای ندارد در صورتیکه اگر مانند بسیاری از فیلمسازان معتبر دنیا، آدم دغدغه‌مند باشد فکر نمی‌کنم اشکالی داشته باشد.

وی تجربه کارگردانی این فیلم را نسبت به «در میان ابرها» متفاوت برشمرد و اظهار کرد: این تفاوت به حضور علی طالب‌آبادی به عنوان نویسنده برمی‌گردد و زبانی که با خودش آورد، بسیار موثر بود. او تنها کسی است که خیلی خوب همه آنچه که می‌خواهم را درک و دغدغه‌هایم را برطرف می‌کند.

همه محدودیت‌ها برایم ریسک بود

این کارگردان درباره محدودیت بازیگر و لوکیشن در «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» گفت: این موضوع به لحاظ دکوپاژ و میزانسن ریسک بزرگی برایم بود و عمده صحنه‌های ما در یک سوییت گذشت، همه محدودیت‌ها ریسکی بود که امیدوارم سربلند بیرون آمده باشیم.

روح‌الله حجازی درباره‌ی بازیگران فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» مطرح کرد: همه آدم‌هایی که برای جلو و پشت دوربین انتخاب شدند کار را دوست داشتند و فیلم مساله همه‌شان بود.

این کارگردان درباره‌ی مراحل شکل‌گیری فیلم در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: طرح کاملی را به وزارت ارشاد دادیم و با همان پروانه ساخت گرفتیم اما هنوز فیلمنامه کامل نوشته نشده بود چون می‌خواستیم بازیگرها قطعی شوند تا براساس آن‌ها فیلمنامه کامل شود. خوشبختانه حمید فرخ‌نژاد و مهتاب کرامتی اعتماد کردند و شاید «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» جزو معدود فیلمنامه‌هایی باشد که بدون خواندن فیلمنامه مشخصی قرارداد بستند و براساس آن‌ها فیلمنامه نوشته شد.

تجربه‌ی بازیگری حاتمی‌کیا در یک فیلم

روح‌ الله حجازی به حضور ابراهیم حاتمی کیا در فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» اشاره کرد و گفت: برای نقش آقای گوهریان قرار بود گزینه‌ای باشد که بازیگر نباشد و حتی‌ چهره‌هایی از سوی تهیه‌کننده معرفی شدند اما می‌خواستیم تماشاگر پیش‌زمینه‌ای از بازی او نداشته باشد بنابراین گزینه‌های مختلفی از سیاستمداران تا ورزشکاران را در ذهنمان مرور کردیم تا اینکه ابراهیم حاتمی کیا از سوی علی طالب آبادی پیشنهاد شد.

علی طالب‌آبادی نویسنده فیلمنامه هم در این زمینه توضیح داد: شخصی را می‌خواستیم که بتواند جلوی فرخ‌نژاد از نظر درام بایستد و حرفی برای گفتن داشته باشد چرا که جلوی او بازی کردن بسیار سخت است بنابراین به‌دنبال آدمی بودیم که در این مثلثغیرعشقی درست درآید.

وی ادامه داد: در میان بازیگران به یک مورد برخوردیم که دیدیم نمی‌شود تا اینکه روزی با روح‌الله حجازی این کاراکتر را مرور می‌کردیم و من ابراهیم حاتمی‌کیا را پیشنهاد دادم. من مراوده خوبی با ایشان دارم و مدتی هم با هم بر روی فیلمنامه‌ای کار کردیم که امیدوارم بتوانیم در آینده آن را کار کنیم.

این نویسنده اظهار کرد: وقتی حاتمی‌کیا را به عنوان بازیگر نقش گوهریان پیشنهاد دادم حجازی گفت می‌توانی؟ و قرار شد من با او حرف بزنم.

طالب‌آبادی یادآور شد: روزی که با ایشان صحبت می‌کردیم گفتند به هر حال من ابراهیم حاتمی‌کیا هستم به موجی که برایتان می‌آید فکر کرده‌اید؟ پس از اینکه اعلام رضایت کردند بیشتر از مشعوف شدن، می‌ترسیدیم و وقتی شروع به بازنویسی شخصیت گوهریان کردم برایم بسیار سخت بود. شب به شب فیلمنامه را برای آقای حاتمی‌کیا ایمیل می‌کردم و وقتی از پشت تلفن می‌گفتند دست شما درد نکند، نفس راحتی می‌کشیدم. در مجموع این همکاری تجربه خیلی خوبی بود.

حاتمی‌کیا حرفه‌ای برخورد کرد

روح‌الله حجازی هم ادامه داد: من هم در مقام کارگردان این نگرانی را داشتم به هر حال قرار بود کارگردانی، جلوی دوربین بیاید که برخلاف من، او بسیار تکنیکال است بنابراین دو نگاه متفاوت داریم و برایم سخت بود بگویم خیلی ساده حرکت کند و هیچ چیزی پیچیده نیست.

وی ادامه داد: ترس و دغدغه بزرگم این بود که این نقش در می‌آید یا نه! همانقدر که حضور ابراهیم حاتمی کیا به نفع فیلم بود اگر بازی‌اش در نمی‌آمد به ضرر کار تمام می شد. اما شب اول گفت: «ابراهیم حاتمی‌کیا را کنار بگذارید و انگار با بچه‌ای مواجه هستی.» آنقدر حرفه‌ای برخورد کرد که برایمان خیلی عجیب بود، حتی یک بار درباره کار کارگردانی نظر نداد و کار را برایم ساده کردند. ضمن اینکه حمید فرخ نژاد هم در مقابل ایشان خیلی زحمت کشید.

این کارگردان تاکید کرد: در سه فیلم سینمایی‌ام شانس بزرگی که آوردم گروه کار بود به هرحال وقتی انتخاب درست باشد بخش زیادی از مسیر را رفته‌ای. بازیگری مقوله مهمی برای من است و سعی کردم در دو فیلم اخیرم انرژی زیادی برای آن بگذارم.

حمید فرخ‌نژاد: خوشبختانه انتخاب اشتباهی نداشتم

در ادامه نشست ایسنا، حمید فرخ‌نژاد بازیگر اصلی «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» درباره حضورش در این فیلم بدون خواندن فیلمنامه کامل آن گفت: بعد از مدتی که در سینما کار کردم به هر حال با گروه‌ها و آدم‌های مختلف همکاری داشته‌ام و یکسری تجربیات حاصل می‌شود. درحرفه ما شناخت آدم‌ها با نگاه کردن و بعد از یکی دو دیالوگ پیدا می‌شود.

وی یادآور شد: طرح این کار که پیشنهاد شد، کاملا می‌دانستم چه اتفاقی می‌افتد. کارگردان و نویسنده در پرداخت‌ها به این نتیجه رسیده بودند با نفرات احتمالی آینده فیلمنامه را مکتوب کنند. به هر حال بعد از این همه سال یواش یواش یکسری معیارها برایت جور دیگری می‌شود و آدم‌ها به خیلی چیزها ارجح‌ می‌شوند. برایت مهم‌ است که با چه کسی کار می‌کنی و اتفاقاتی که در پشت صحنه‌ می‌افتد برایت جایگاه زیادی را خواهد داشت.

فرخ نژاد با بیان اینکه همان موقع فهمیدم این آدم‌ها دنبال کار خوب هستند ادامه داد: پس از چند جلسه صحبت به نتیجه رسیدیم و با اکثر افراد گروه‌ هم اولین همکاری‌ام بود.

وی افزود: برای اولین‌بار دیدم چهره پرداز(سعید ملکان) سه بار تست گریم زده و سه نوع مو آورده که برایم خیلی جالب بود‌ یا هومن بهمنش حتی به قیمت ضایع کردن بازیگرها خواست کارش خیلی خوب باشد و این برایم بسیار محترم بود یا حجازی از خیلی چیزهای شخصی‌اش گذشته بود و با یک حال خیلی بد حتی با سرم سرصحنه می‌آمد، علی طالب آبادی هم میل و اشتیاق زیادی داشت کارخوب شود.

این بازیگر سینما با بیان اینکه تعامل و جنگ خیلی خوبی بین آدم‌ها برای بهتر شدن کار بود اظهار کرد: افراد گروه انگیزه زیادی داشتند و آمده بودند با جاه طلبی کارخوب و متفاوتی انجام دهند. جوان بودن به کارگردان جرات داد که دو نفر آدم را در فضای محدودی بگذارد و ۹۰ دقیقه تماشاگر را سرگرم کند. شاید اگر سن‌اش بالاتر بود یکسری احتیاط‌ها را لحاظ می‌کرد اما این خلاقیت را از بین می‌برد.

وی افزود: گروه پشت دوربین در عین حال که دیده نمی‌شد جاه‌طلبی داشت تا خیلی چیزها دیده شود این از ویژگی‌های خیلی مهم حجازی‌ در مقام کارگردان و سایر عوامل بود که نتیجه کار هم فیلم ساده‌ای است که تماشاگر را می‌کشاند و نگاه‌ها را جذب می‌کند و خوشبختانه انتخاب اشتباهی نداشتم.

فرخ نژاد درباره ویژگی‌های نقش‌اش در فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» گفت: یک کار تبعات خودش را دارد. این فیلم می‌طلبید اینگونه باشم؛ آدم هیجان زده دستپاچه که در عین حال که آدم فکر می‌کند موجود خیلی قوی و مسلطی است اما هیچ چیز ندارد و روی هیچ، خودش را بنا کرده است. آنقدری که حتی نمی‌تواند موقعیتی که خود ساخته را تحمل کند. یک اقتدار توخالی که با تلنگری می‌شکند در حالیکه تصور می‌شود موجودی خود ساخته و مسلط به امور است.

وی ادامه داد: «محسن» شخصیتی است که کم آورده و نمی‌داند چگونه موقعیت خودش را در این اجتماع جدیدی که وارد شده تثبیت کند. نوع بازی باید یک اقتدار توخالی را نشان می‌داد.

فرخ‌نژاد با تاکید بر اینکه با انتخاب نقش فقط به دنبال باورپذیر کردن آن است، گفت: آنچه در طول کار به مدد می‌آید مانند گریم، نور‌، زاویه دوربین، ‌دیالوگ، ‌نگاه کارگردان و نوع تدوین همه چیزهایی است که به مدد بازیگر می‌آید که در این فیلم، مجموع اینها، بسیار خوب بود.

این بازیگر که پیش از این در سه کار ابراهیم حاتمی کیا حاضر بوده است درباره همکاری با او به عنوان بازیگر مقابل اظهار کرد: کار با حاتمی کیا تجربه خیلی خوبی بود و ایشان هم باید خوشحال باشد در کاری که چفت و بست درست دارد توانسته بازیگری را تجربه کند. معتقدم بعد از این ارتباطش با بازیگران به گونه دیگر خواهد بود.

وی افزود: او در موقعیتی قرار گرفت که مدت‌ها آدم‌ها را از آنجا می‌دید. این برای یک کارگردان خیلی مهم است که این مسیر را تجربه کند و از این فیلم به بعد حاتمی‌کیای دیگری در مقام کارگردانی خواهد بود که بازیگر را هدایت می‌کند و بازیگرش را درک خواهد کرد. من کار خودم را کردم و هر کسی غیر از حاتمی کیا بود هم آن تعامل را داشتم.

محدود بودن لوکیشن و بازیگر دغدغه ما نبود

علی طالب‌آبادی نویسنده‌ی فیلم‌نامه «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» در بخش دیگری از نشست ایسنا درباره محدود بودن بازیگران و لوکیشن در این فیلم و دغدغه ناشی از آن برای نگارش فیلمنامه گفت: این محدود بودن لوکیشن و بازیگر دغدغه ما نبود چون خود من وقتی می‌بینم تعداد بازیگر زیاد است همیشه فکر می‌کنم چگونه می‌شود به همه پرداخت.

وی با اشاره به ایده اولیه این فیلم یادآور شد: ایده این فیلم یک حرف طولانی بین ما در شکل‌های مختلف بود. در لا به لای حرف‌هایمان ناگهان به ایده خیلی خوبی رسیدیم و همان نطفه این کار بود، آقایی همسرش را به شکل دیگری درمی‌آورد و دچار بحران می‌شود.

این نویسنده ادامه داد: در جامعه ما این ماجرا رخ می‌دهد. جامعه‌ای که خیلی وقت است در تغییر گیر کرده. شما باید به یک فرهنگ و ثبات برسی اما در ایران هنوز این اتفاق نیفتاده و به سرعت در حال تغییر هستیم. مجموعه‌ای از این اتفاقات در ذهن ما بود در نهایت به آدمی رسیدیم که موقعیتی پیش می‌آید و درآمدش تغییر می‌کند.

طالب آبادی درباره اسم این فیلم هم اظهار کرد: من در اسم گذاشتن استعدادی ندارم اما این اسم را من گذاشتم و همه هم خیلی گارد داشتند و می‌گفتند طولانی است، بفروش نیست، انگلیسی‌اش دچار مشکل می‌شود و آدم را هم جذب نمی‌کند اما همه با یک لبخند نام می‌بردند.

هومن بهمنش مدیر فیلمبرداری «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» با بیان اینکه از طریق طالب‌آبادی به روح‌الله حجازی معرفی شده است، ادامه داد: «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» اولین فیلمی بود که در جریان کامل فیلمنامه قرار نگرفتم اما با اعتمادی که داشتم، پذیرفتم و در نهایت دیدم تصمیم درستی گرفتم البته خیلی زود متوجه شدم مسیر فیلم به بیراهه نخواهد رفت و آدم‌ها نسبت به این فیلم جدی هستند. وقتی دیدم حمید فرخ‌نژاد و مهتاب کرامتی انگیزه بالایی برای این فیلم دارند مطمئن ‌شدم ما هم راهمان را درست می‌رویم.

وی با اشاره به ویژگی‌های کارش در این فیلم توضیح داد: تضادی که در قصه، آدم‌ها دچارش می‌شدند سعی می‌کردم در نور هم چنین اتفاقی بیافتد. در ترکیب‌بندی و قاب‌بندی چون فضا بسته بود قاعدتا هرچقدر هم که تلاش می‌کردی نمی‌توانستی تنوع به وجود آوری بنابراین تنوع بصری برای من جنبه نورپردازی فیلم بود واز آن بابت می‌توانستم تعداد کلوزآپ‌های فیلم را از لحاظ بصری متنوع‌تر کنم تا تماشاگر راحت‌تر رد کند.

بهمنش با تاکید بر اینکه باید بستری فراهم می‌شد تا این آدم‌ها واقعیت‌پذیر باشند، اظهارکرد: چون قصه داشت در یک هتل اتفاق می‌افتاد و هتل ترمینالی از یک شهر و مکان توریستی است باید اغراق شده تجمل یک شهر از لحاظ جنبه‌های جلوه بصری در مقابل واقعیت یک شهر به شکل کاذب باشد.

وی تاکید کرد: از لحاظ بصری جدا از دینی که به علی طالب‌آبادی و روح‌الله حجازی دارم خیلی زیاد هم مدیون کمک‌های حمید فرخ‌نژاد و مهتاب کرامتی در درک حرفه من به عنوان بازیگر هستم.

حجازی هم با اشاره به حمید فرخ‌نژاد گفت: شبی که قرار شد ابراهیم حاتمی کیا در کار باشد، ایشان به محل فیلمبرداری آمد و ضمن اینکه لوکیشن را می‌دید به من گفت «فرخ نژاد بازیگر باهوشی است مواظب باش محدودش نکنی.»

وی افزود: فرخ‌نژاد تحصیل کرده سینماست، کارگردان و فیلمنامه نویس بوده و جوایز هم گرفته است. برایم همیشه عجیب بوده و هست کسی که تکنیک را یاد گرفته هنوز در بازی بکارت دارد و هر بار که مقابل دوربین قرار می‌گیرد همه را غافلگیر می‌کند و این بسیار عجیب است، هربار چیز جدیدی برای رو کردن دارد.

این کارگردان درباره فیلم جدیدش «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» گفت: این فیلم ادامه همان نگاه است اما داستان دیگری دارد. دغدغه‌های مشترکی که داشتیم را با همان تیم قبلی ادامه دادیم. حس کردیم حرف‌های جدی‌تری حتی جدی‌تر «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» است که می‌شود زد. تمام تلاشمان را می‌کنیم تا در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید.


روح الله حجازی

فرخ نژاد و طالب آبادی
فرخ نژاد