به گزارش افکارنیوزبه نقل بوک ترید، با اعلام فهرست اولیه جایزه من بوکر آسیا، دور جدید این رقابت برای تعیین بهترین کتاب یک نویسنده آسیایی در سال ۲۰۱۲ شروع شد. این فهرست شامل ۱۵ اثر از ۹ کشور آسیایی است که در این میان برای نخستین بار نام نمایندگانی از ترکیه نیز دیده می‌شود.

برخلاف سال پیش که محمود دولت آبادی با رمان «زوال کلنل» در فهرست اولیه نامزدهای این جایزه حضور داشت، امسال نماینده‌ای از ایران در این فهرست حضور ندارد.

در فهرست اولیه بوکر آسیا ۲۰۱۳ از هند «روزهای بز» نوشته بنیامین، «سرزمین دیگر» نوشته آنجالی جوزف و «نارکوپولیس» نوشته جت تاییل، از پاکستان «بین رس و شن» نوشته مشرف علی فاروقی و «نازک تر از پوست» نوشته عظما اسلم خان، از ژاپن «کیف» نوشته هیرومی کاواکامی، از ترکیه «خانه سکوت» نوشته اورهان پاموک و «افتخار» نوشته الیف شفق، «تو هستی» نوشته کیم توی از ویتنام / کانادا، «گل سیاه» نوشته یانگ - هام کین از کره جنوبی، «جزیره هزار آیینه» نوشته نائومی موناورا از سریلانکا، از چین «دخترهای شمالی» نوشته شنگ کیی و «زنان در حال شستشو» نوشته تای نینگ، «باغ مه غروب» نوشته تان توان انگ از مالزی و «جاده‌ای به سوی اوربینو» نوشته روما ترن از سریلانکا / بریتانیا حضور دارند.

گروه داوری امسال متشکل از مایا جاگی به عنوان رییس و مونیک ترونگ و ویکرام چاندرا هستند و فهرست نهایی هم ۹ ژانویه ۲۰۱۳ و نام برنده ۱۴ مارس ۲۰۱۳ در هنگ کنگ معرفی اعلام می‌شود.

جایزه بوکر آسیا که از سال ۲۰۰۷ اهدا می‌شود، تا سال ۲۰۱۱ تنها به کشورهای آسیای شرقی تعلق می‌گرفت اما از سال پیش ایران، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز امکان شرکت در این رقابت را به دست آوردند.

این جایزه به آثاری از نویسندگان این کشورها تعلق می گیرد که به زبان انگلیسی نوشته شده یا ترجمه شده باشند. نویسنده برنده این رقابت ۳۰ هزار دلار دریافت می کند و در صورت ترجمه بودن اثر، به مترجم نیز ۵ هزار دلار اهدا می‌شود.

جایزه بوکر آسیا در پنج دوره برگزاری اش ۳ بار به نویسندگان چینی و یک بار به نویسنده‌ای از فیلیپین تعلق گرفت. رمان «نماد گرگ» اثر جیانگ رونگ از چین در سال ۲۰۰۷، «ایلوسترادو» اثر میگوئل سیجوکو نویسنده فیلیپینی در سال ۲۰۰۸، «قایقی به سوی رهایی» اثر سو تونگ از چین در سال ۲۰۰۹ و بی فیو نویسنده و نمایشنامه نویس چینی با رمان «سه خواهر» در سال ۲۰۱۰ نام خود را به عنوان برندگان این جایزه ثبت کرده‌اند.

سال پیش نیز کیونگ-سوک شین از کره جنوبی برای رمان لطفا مراقب مامان باش این جایزه را به خانه برد.