به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، حضور شبکه نمایش خانگی به عنوان پل ارتباطی مستقیم بین مخاطبی که به هر دلیل به سینما نمی‌رود و همچنین سینماگران ایرانی و متولیان فرهنگی در بخش اداره سینما برهیچ اهل فنی پوشیده نیست. اما آنچه مسلم است این برقراری ارتباط از بدو تاسیس شبکه نمایش خانگی با حمایت بخش دولتی همراه بوده است و تا پیش از تشکیل سازمان سینمایی در قالب اداره کل در سازمان سینمایی فعالیت می کرد. با تشکیل سازمان سینمای سایه حمایت دولت از شبکه نمایش خانگی کم رنگ شد تا جائیکه مدیران موسسه‌های مختلف در بخش خصوصی ویدئو رسانه اعلام کردند که در آستانه ورشکستگی هستند.

مجموع مشکلات و عدم توجه به خواسته موسسه های فعال در امر ساماندهی و عرضه محصولات در شبکه نمایش خانگی به جایی رسید که عنوان شد در صورت عدم رسیدگی به خواست فعالان در این عرصه در بخش خصوصی، مقابل وزارت ارشاد برای رسیدگی به مشکلات در این بخش تجمع خواهند کرد و در نهایت فعالان در این عرصه با قول مساعد جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی برای رسیدگی به مطالبات شان سکوت کردند اما اتفاقی دراین زمینه نیفتاد.

از همین رو خبرگزاری مهر در نشستی با سعیدصادقی مدیرعامل موسسه تصویری جهان تصویر، محمد مهدی جعفری مدیرعامل موسسه قرن بیست و یک، محمد سعید قائنی نجفی مدیرعامل موسسه هنرنمای پارسیان، فرهاد رحمتی مدیرعامل موسسه قرن جدید و نیز مصطفی محمودی دبیر اتحادیه موسسات ویدئو رسانه مشکلات و مسائل موجود در حوزه فعالیت شبکه نمایش خانگی، جایگاه این صنعت و همراهی آن با هنر سینما را بررسی کرد.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و هنر: در سینمای جهان شبکه نمایش خانگی عضوی از پیکره واحدی به نام صنعت سینما است به گونه ای که بخش عمده تاثیر گذاری و چرخه اقتصادی به دوش شبکه نمایش خانگی است. اما به نظرمی رسد شبکه نمایش خانگی در ایران اینگونه تعریف نشده است، که اگر چنین بود شاید چنین جلسه ای تشکیل نمی شد. به طور مشخص جایگاه شبکه نمایش خانگی در ایران کجاست.

سعیدصادقی مدیرعامل موسسه تصویری جهان تصویر: اشاره درستی کردید. شبکه نمایش خانگی در همه دنیا مکمل صنعت سینما است و در عین حال به عنوان یک صنعت مستقل حضور دارد. با این اوصاف در تعریف شبکه نمایش خانگی می‌توان گفت که شبکه نمایش خانگی جدا از صنعت سینما نیست و مخاطب‌های خاص خودش را دارد. به این معنا که پس از پایان اکران یک فیلم سینمایی، محصول مورد نظر وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود و خانواده‌هایی که به هر دلیلی به سینما نمی روند را گردهم می آورد.

در ایران هم همین تعریف وجود داشته است. در سال ۱۳۷۹ سیف الله داد بخش خصوصی را به این چرخه وارد کرد و با ورود بخش خصوصی به این بخش تحولات بسیار زیادی در این عرصه ایجاد شد و با فراز و نشیب های فراوان همراه بود. به این معنا که تعداد بسیاری از کسانی که به نوعی درگیر صنعت سینما بوده اند وارد فعالیت در عرصه سینمای خانگی شدند. این ورود دستاوردهای بسیاری چون اشتغال‌زایی داشت تاجائیکه جایگاه عرضه محصولات فرهنگی در ویدئو کلوپ‌ها باز شد و بعد به سوپر مارکت‌ها رفت.

*نارسایی در بخش دولتی دقیقا کجای این چرخه اتفاق افتاد؟

- صادقی: به جرات می گویم از زمانی که من به عنوان بخش خصوصی وارد چرخه تولید فیلم‌های شبکه نمایش خانگی شدم، از سوی متولیان امور سینما در بخش دولتی حتی ریالی به عنوان کمک دریافت نکرده‌ام. ارگ در حال حاضر شاهد استقبال این صنعت در میان مخاطب هستیم به دلیل تلاش فکری و مالی مدیران در شبکه نمایش خانگی است که سرمایه‌های حضور در این چرخه را با فروش اموال منقول و غیر منقول و با قرض گرفتن اداره و تزریق کردند. این در حالی است که به کرات شنیده شده که موسسات عرضه محصولات شبکه نمایش خانگی با اندک هزینه ای که صرف می کنند سود سرشاری می برند.

مصطفی محمودی دبیر اتحادیه موسسات ویدئو رسانه: در راستای صحبت های آقای صادقی متاسفانه باید متذکر شوم که در نظام بندی جدید سازمان سینمایی کشور، شبکه نمایش خانگی از ساختار اداره کل به یک دفتر تبدیل شده است. دفتری که یکی از دوستان در کنار یک مسئولیت دیگر اداره آن را نیز به عهده گرفته است از همین رو در شرایط فعلی شبکه نمایش خانگی به عنوان چرخ پنجم و زاپاس در سینمای ایران یاد می‌شود.

* اما نمی‌توان به صرف نارسایی در یک سال گذشته چرخه اقتصادی این عرصه از فعالیت سینمایی را زیر سئوال برد ضمن اینکه مدیران سینما به فراخور فعالیت خود در عرصه سینما به این حوزه توجه‌هایی داشته اند.

محمودی: به هیچ وجه چنین نیست که دستاورد محصولات فرهنگی را زیر سئوال ببریم. عمر شبکه نمایش خانگی از یک دهه تجاوز می کند و ۱۲ سال است که بخش خصوصی با جدیدت در این عرصه فعالیت می کنند و دستاوردهای ارزشمندی را نیز کسب کرده اند. به این معنا که در بخش کار آفرینی، ایجاد مشاغل مختلف در بخش های متفاوت مانند تولید، بسته بندی، توزیع محصولات از جمله فعلیت های این بخش است که از سوی مسئولان نادیده گرفته شده است. که این بخش از فعالیت‌های شبکه نمایش خانگی به دلیل مسائل و مشکلات اخیر سینما دچار مشکل شده است.

یکی دیگر از دستاوردهای شبکه نمایش خانگی کمک به ارائه محصولات سالم و روز به خانواده‌های ایرانی بوده است. یکی دیگر از فعالیت‌های مفید که فکر می کنم در خاورمیانه بی‌نظیر است ایجاد شبکه مویرگی گسترده در کشور است که پس از گذشت ۴۸ ساعت از ورود محصول علاقمند می‌تواند محصول مورد نظر را در نقاط مختلف دنیا پیدا کند. مجموع این تلاش‌ها و حضور مفید شبکه نمایش خانگی این انتظار را پس از تاسیس سازمان سینمایی کشور به وجود آورد که به شبکه نمایش خانگی در سازمان سینمایی توجه بیشتری شود.

* چه اتفاقی افتاده که فکر می کنید این انتظار برآورده نشده است؟

- محمودی: با کمال تاسف از زمان تشکیل سازمان سینمایی بخش سینمای خانگی که در معاونت سینمایی از ساختار اداره کل برخوردار بود به یک دفتر تبدیل شده است. آن هم دفتری که یکی از دوستان مدیر در کنار یک مسئولیت دیگر اداره این دفتر را هم به عهده دارد و بارها به این مسئله اعتراض شده ولی هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

*نمی توان به صرف تبدیل اداره کل به یک دفتر ایرادی تنها از این جهت وارد کرد. عملکرد آن بعد از تشکیل سازمان سینمایی به چه شکل بوده است؟

- محمودی: ایراد از این جهت وارد است که هیچ مشورتی با فعالان در عرصه نمایش خانگی در بخش خصوصی صورت نگرفت. در واقع بحثنشد که آیا این تغییر و تحولات به نفع بخش خصوصی است یا خیر. سینمای ایران از این تصمیمات تا چه اندازه متضرر و یا صاحب نفع می شود. مجموع این سئوال ها باید کارشناسی می شد و بعد یک اداره کل را به یک دفتر تبدیل می کردند.



* آیا اقدامی در جهت صحبت با مسئولان صورت گرفته است؟

- محمودی: بیش از سه ماه است که اتحادیه موسسات ویدئو رسانه درخواست ملاقات با رئیس سازمان سینمایی را داده اند اما هیچگونه توجهی به این مطلب نشده است. البته اعتراض هایاخیر باعثشد قول مساعد از جناب شمقدری بگیریم. از سوی دیگر به طور مکتوب این اتحادیه درخواست کرده است که با مقام عالی وزارت دیدار داشته باشیم اما توجهی به نامه مورد نظر نشده است.

این بی‌توجهی‌ها در حالی صورت می گیرد که شاهد هستیم دوستان در اتحادیه تهیه کنندگان و شورای صنفی نمایش هر زمان که اراده کنند در ملاقات هم با وزیر و با رئیس سازمان سینمایی برای آنها باز است. به همین دلیل معتقدم که شبکه نمایش خانگی در این دوره خاص زمان بدترین وضعیت ممکن را از سر می گذراند. شبکه نمایش خانگی در طول سالها فعالیت خود با فراز و فرودهای بسیاری مواجه بوده است. اما این فراز و نشیب ها در دوره های مختلف به پیشبرد فعالیت های شبکه نمایش خانگی منجر شده است. در واقع فعلان در این عرصه به ویژه در بخش خصوصی از شکست‌های کوچک موفقیت‌های بزرگ برای خود کسب کرده اند. اما اتفاق هایی که در چهار سال اخیر به خصوص در یک سال گذشته رخ داده است وضعیت حیات شبکه نمایش خانگی را به خطر انداخته است.

* برگردیم به صحبت های آقای صادقی، در میان صحبت های خود عنوان کردید که مدیران موسسه‌های تولید فیلم برای شبکه نمایش خانگی با فروش اموال منقول و غیر منقول و یا با قرض گرفتن در این عرصه فعالیت می‌کنند. این درحالی است که به نظر می رسد اتفاقا این بخش از فعالیت سینمای سود آور است.

- صادقی: آواز دهل شنیدن از دور خوش است. هزینه هایی که در بخش تولید، آماده سازی، بسته بندی، تبلیغات و توزیع و مسائل دیگر می شود باعثشده تا عملا توجیه اقتصادی در این صنعت وجود نداشته باشد به این معنا که اگر این چرخه به لحاظ اقتصادی با تدبیر نباشد سودآور که نیست ضرر و زیان بسیاری را نیز متحمل می شود. حال اینکه اگر عشق و علاقه در میان نبود امکان نداشت این صنعت با این وضعیت به حیات خود ادامه دهد.

* وجود رقبا دراین عرصه تا چه انداز تایین کننده و تاثیر گذار در پیش آمد شرایط موجود بوده است؟ آیا اصولا سینما رقیب شبکه نمایش خانگی محسوب می شود؟

- صادقی: درباره قسمت دوم سئوال باید بگویم که صنعت سینما به هیچ عنوان رقیب محسوب نمی شود چرا که فعالان در عرصه نمایش خانگی سینما را در کنار خود می بینند و حال اینکه اگر انتقادی هم داریم به این دلیل اجباری است که برای خرید فیلم های سینمایی به گردن داریم و این اجبار باعثشده عدم توجیه اقتصادی برای فعالان دراین عرصه ایجاد شود.

رقبای اصلی شبکه نمایش خانگی شبکه های فارسی زبان ماهوراه هستند و نخستین جرقه این موضوع هم با حضور شبکه فارسی وان با دوبله نادرست وارد خانه ها شد و بعد دیدند که استقبال خوب بوده از برخی از دوبلورهای داخل کشور دعوت به همکاری کردند و متاسفانه همکار شدند - البته روی سخن من با دوبلورهای متعهد و اخلاق گرا نیست - پس از این شبکه تمامی شبکه های دیگر فارسی زبان اقدام به پخش سریال های خارجی کردند که دقیقا خانوداه ها و به خصوص قشر جوان را نشانه گرفته بودند. نشانه ای که با برنامه ریزی کامل و مشخص انجام شده و می شود و حال اینکه شبکه نمایش خانگی در این بین با نوع فعالیتی که انجام می دهد با ابزاری که در اختیار دارد با این تهاجم فرهنگی مقابله می کند.

* با این اوصاف شبکه نمایش خانگی ابزاری است برای مقابله با تهاجم فرهنگی دردست وزارت ارشاد، فکر می کنید چرا حمایت های لازم از این پدیده توسط بخش دولتی صورت نمی گیرد.

- صادقی: دقیقا سئوال ما هم همین است. واقعا نگاه دولت و متولیان به شبکه نمایش خانگی چیست؟ به جرات می گویم که شبکه نمایش خانگی تنها رسانه ای است که علاوه بر تاثیرگذاری رمز ماندگاری را نیز در خود دارد.