به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، خانه هنرمندان پیشکسوت یک ساختمان استیجاری است که پیش از این در اختیار مرکز هنرهای نمایشی بوده و دو اتاقش را به این موسسه اختصاص داده‌اند، این خانه به گفته سیدعباس عظیمی که مدیریت آن را بر عهده دارد هنوز بودجه و اعتباری ندارد اما قرار است، فعالیت‌های زیادی را انجام بدهد.

ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر در این دیدار که ۲۲ آذر ماه انجام شد، اظهار امیدواری کرد: این موسسه در مجلس تصویب شود تا ردیف بودجه، ضوابط و قانونمندی داشته باشد و مثل بیمارستان هنرمندان بلاتکلیف نماند.

عزت‌الله انتظامی در جریان بازدید از موسسه هنرمندان پیشکسوت اظهار امیدواری کرد: این موسسه در حد یک اسم نباشد و بتواند فعالیت‌های اجرایی انجام دهد.

سیدعباس عظیمی در این دیدار گفت: فعلا این ساختمان اجاره‌ای و نیروی انسانی را مدیون معاونت هنری هستیم و امیدواریم دیگر معاونت‌های وزارت ارشاد هم کمک کنند.

همچنین در این دیدار عظیمی از انجام کمک‌هایی برای حمایت از سعدی افشار خبر داد و گفت: آقای فتحعلی‌بیگی به دنبال برگزاری مراسمی است تا در جریان آن کمک‌های لازم برای تامین هزینه‌های درمان آقای افشار تامین شود. ایشان از ما خواستند تا ما هم با آنها همکاری کنیم و به زودی جزییات برگزاری این برنامه مشخص می شود.

او یادآور شد: معاونت هنری پیش از این مبلغ ده میلیون تومان را به عنوان هزینه عمل جراحی کمر آقای افشار پرداخته بود.

در جریان این بازدید عزت‌الله انتظامی، یادآور شد: چند سال پیش که آقای قالیباف تازه شهردار شده بود و من درباره مشکلات تعدادی از بازیگران خانم که از کار افتاده بودند با ایشان گفت‌وگو کردم و در دور‌ه‌ای که آقای غریب‌پور مدیرعامل خانه هنرمندان بود، تسهیلاتی در اختیار این هنرمندان قرار گرفت اما بعد از تغییر مدیریت خانه هنرمندان این حقوق قطع شد تا اینکه سال گذشته در گفت‌وگویی با معاونت هنری، آقای شاه‌آبادی موافقت کرد مبلغی را به صورت ماهانه به این هنرمندان پرداخت کنند اما از یکی دو ماه پیش این حقوق دیگر پرداخت نشده است.

انتظامی با تاکید بر ضرورت رسیدگی به امور هنرمندان از کار افتاده و پیشکسوت گفت: این هنرمندان چگونه باید گذران زندگی کنند. هنوز مساله بهداشت و بیمه تکمیلی بسیاری از آنها به نتیجه نرسیده است، ضمن اینکه به خاطر بالا رفتن نرخ دلار، هزینه‌های درمان خیلی بالا رفته است.

او در ادامه با تقدیر از اقدام معاون هنری در تاسیس خانه هنرمندان پیشکسوت متذکر شد: پیشنهاد تاسیس خانه هنرمندان سالمند را هم ارائه کردیم، زیرا اگر چنین مکانی راه‌اندازی شود هنرمندان دور هم جمع می‌شوند و بیشتر زنده می‌مانند.

عزت‌الله انتظامی یادآور شد: ما نیازمند تثبیت موسسه هنرمندان پیشکسوت هستیم تا بتوانیم امور این هنرمندان را سامان دهیم. خیلی دردناک است که بسیاری از آنها در شرایط سختی از دنیا می‌روند.

او در عین حال با اشاره به ترکیب اعضای هیات امنای موسسه هنرمندان پیشکسوت اضافه کرد: در این ترکیب دو هنرمند انتخاب شده که پیشکسوت نیستند باید کسانی را انتخاب کنند که دغدغه این کار را داشته باشند. اگر از افرادی مثل من بدشان می‌آید می‌توانند از آقایان کشاورز، نصیریان، مشایخی و … دعوت به همکاری کنند. از سوی دیگر شش نماینده دولتی در کنار دو هنرمند در این ترکیب دیده می‌شود، دست کم سه هنرمند را انتخاب می‌کردید.

وی در عین حال تاکید کرد: ما به هیچ کس توهین نمی‌کنیم و برای همه احترام قائلیم اما باید کسانی را انتخاب کنند که دغدغه هنرمندان پیشکسوت را داشته باشند.

رییس هیات مدیره خانه تئاتر درباره راه‌اندازی بیمارستانی برای هنرمندان نیز توضیح داد: ما در درجه اول خواستار یک خانه مصادره‌ای شدیم و بنده اعلام کردم اگر چنین مکانی را بدهند، همه کارهایش را خودم پیگیری می‌کنم تا اینکه آقای هوشمند از طرف بهزیستی تماس گرفت و گفت خودمان پیگیری می‌کنیم و بعد از دهه عاشورا خودمان تماس می‌گیریم اما تا امروز خبری نداده‌اند، اگر با من مشکل دارند می‌توانند فرد دیگری را انتخاب کنند اما نباید بگذراند کار بر زمین بماند.

به گزارش ایسنا، در این نشست که در محل موسسه هنرمندان پیشکسوت برگزار شد، ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر نیز در سخنانی خاطرنشان کرد: ارزش گذاشتن به هنرمندان پیشکسوت ارزش‌گذاری به مسایل فرهنگی و هنری است و اگر در جامعه‌ای به مسایل فرهنگی اهمیت داده نشود اشکالات بسیاری بروز پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مسایل فرهنگی زیربنای هر جامعه‌ای است یادآور شد: سالها خواستار حمایت‌های جدی در امور هنرمندان پیشکسوت بوده‌ایم اما تا به امروز هیچ اتفاق زیربنایی رخ نداده است. چندین سال طول کشید تا درجه‌بندی هنرمندان و طرح تکریم به نتیجه رسید که هنوز هم در مقابل هزینه‌ها مبلغ ناچیزی است.

راد اضافه کرد: سال‌ها برای راه‌اندازی صندوق حمایت از هنرمندان و روزنامه‌نگاران تلاش شد، این صندوق اوایل خدمات‌رسانی بهتری داشت اما به تدریج به دلیل کمبود امکانات، خدمات‌رسانی‌اش خیلی ضعیف شد. از سوی دیگر مکانی را برای هنرمندان پیشکسوت تئاتر در نظر گرفتند که آنجا هم تعطیل شد.

او خواستار برنامه‌ریزی جدی برای موسسه پیشکسوتان هنرمند شد و گفت: ما امیدواریم تاسیس این خانه در حد یک سروصدای بیهوده نباشد اگر به صورت باری به هر جهتی فعالیت کند، نمی‌تواند به اهدافش برسد اما اگر به شکل درستی برنامه‌ریزی شود می‌تواند همه فعالیت‌های مربوط به پیشکسوتان را متمرکز کند.

این بازیگر تئاتر اضافه کرد: چنین تشکیلاتی با یک بودجه ناچیز و چند کارمند نمی‌تواند فعالیت کند.

ایرج راد با اشاره به پیگیری‌هایش با وزارت ارشاد برای حل مشکلات درمانی هنرمندان پیشکسوت یادآور شد: سال گذشته به آقای وزیر گفتم، هر زمانی هنرمندی بیمار می‌شود ناچاریم دست گدایی دراز کنیم در حالی که هنرمند گدا نیست و در سال‌های جوانی‌اش به جای جمع آوری پول به فکر خلق اثر هنری بوده است. بنابراین کمک‌رسانی به آنها باید در شان‌شان باشد.

او درباره پیشنهاد دیگری مبنی بر ساختن بیمارستانی برای هنرمندان پیشکسوت توضیح داد: آقای وزیر لطف کرد و در بیمارستان شهید رجایی میان وزارت ارشاد و بهداشت تفاهم‌نامه‌ای نوشته شد تا به تعدادی از هنرمندان پیشکسوت کارت ویژه‌ای بدهند. قرار شد دو بیمارستان رسول اکرم(ص) و هاشمی‌نژاد هم به این طرح بپیوندند اما با اینکه نزدیک ۱۰ ماه می‌گذرد، هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است و نمی‌دانیم چرا؟

مدیرعامل خانه تئاتر ابراز نگرانی کرد: حالا هم که صحبت راه‌اندازی موسسه هنرمندان پیشکسوت است، همین نگرانی وجود دارد که همه چیز در حد حرف باشد و هیچ اتفاقی نیفتد.

وی اضافه کرد: باید این امور شکل قانونی و مصوب پیدا کند. ضمن اینکه تصویب اینها در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تنهایی کارساز نیست. همچنان که بسیاری از مسایل دیگر در این شورا تصویب شده و اجرایی نشده است. با تمام اینها معتقدم باید همواره از جایی شروع کنیم تا بالاخره با حرکتی لاک‌پشت‌وار جلو برویم.

راد با بیان اینکه به هر حال بودن این خانه بهتر از نبودنش است، افزود: در درجه اول نیازمند حمایت‌های معنوی هستیم که در پی آن حمایت مادی هم انجام شود. ضمن اینکه ای کاش مسایل مربوط به این خانه به صورت توافق‌نامه باشد نه تفاهم‌نامه. چرا که تفاهم نامه هیچ ضمانت حقوقی و اجرایی ندارد در حالی که توافقنامه ضمانت اجرایی دارد.

به گزارش ایسنا، در این نشست سیدعباس عظیمی مدیر موسسه هنرمندان پیشکسوت با ارائه توضیحاتی درباره راه‌اندازی مکان گفت: فعلا در مراحل اولیه کار هستیم و چارت تشکیلاتی و برنامه‌ریزی انجام شده است. ضمن اینکه در گام اول ۳۵۰ هنرمند بالای ۶۰ سال که شامل طرح تکریم هنرمندان بوده‌اند را پوشش می‌دهیم.

او اضافه کرد: از طریق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ریاست جمهوری برای تامین اعتبار پیگیری کرده‌ایم.

عظیمی با بیان اینکه این موسسه به صورت فرابخشی به هنرمندان پیشکسوت در سراسر ایران خدمات رسانی می‌کند، گفت: برنامه‌های بسیار خوبی طراحی کرده‌ایم که انجام آن نیازمند بودجه است.

او همچنین درباره حضور برخی از اعضای هیات امنای این موسسه توضیح داد: نقش من به عنوان مدیرعامل از ارکان این تشکیلات شکل گرفته و مسئول انتخاب اعضا هیات امنا و هیات مدیره هستند، البته احتمال تغییر اعضا وجود دارد شاید تعجیل برای شکل‌گیری هیات امنا باعثایجاد این مشکل شده است.

به گفته او، محمود فرهنگ و اسماعیل سلطانیان به انتخاب معاونت هنری و معاونت سینمایی در کنار نمایندگانی از سازمان صدا و سیما و دیگر نهادهای دولتی در هیات امنای این موسسه حضور دارند.

عظیمی در عین حال تاکید کرد: علاقمندیم اعضای هیات امنا دغدغه پیشکسوتان را داشته باشند و افرادی پیگیر باشند.

او با ابراز خرسندی از بازدید عزت‌الله انتظامی وایرج راد از این موسسه اضافه کرد: بخشی از برنامه‌های ما تاسیس خانه هنرمندان سالمند است.

مدیر موسسه هنرمندان پیشکسوت درباره ردیف‌بودجه این موسسه توضیح داد: همان گونه که اشاره کردم از طریق ارشاد پیگیری‌هایی با دفتر ریاست جمهوری انجام شده است. از سوی دیگر خواسته‌ایم این موضوع در کمیسیون فرهنگی هیات دولت مطرح شود تا از این طریق بتوانیم بودجه بگیریم.

عظیمی با اشاره به مشکلات این موسسه افزود: کارشناسی‌های نادرست باعثشده گاه ما را موازی با صندوق حمایت از هنرمندان بدانند. در حالی که چنین چیزی نیست و مساله هنرمندان پیشکسوت فقط مالی نیست بلکه شامل همه امور آنها می‌شود.

او در پاسخ به پرسشی درباره هماهنگی‌های دیگر اعضای هیات امنا تصریح کرد: اینها نمایندگان دستگاه‌های فرهنگی هستند بنابراین امیدوارم به تدریج ارتباط ما بیشتر شود و بتوانیم امکانات مورد نظر را دریافت کنیم.

عظیمی همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر درباره ضمانت بقای این موسسه بعد از تغییرات دولت در سال آینده توضیح داد: این موسسه به همت آقای شاه‌آبادی و با حمایت مالی ایشان شکل گرفته است. البته چیزی قابل پیش بینی نیست اما به هر حال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که تکلیفی قانونی است و کسی نمی تواند از آن سرپیچی کند.

مدیر موسسهی هنرمندان پیشکسوت در پایان گفت: این موسسه متعلق به قشر مهم و خاصی از جامعه است و کسی نمیتواند آن را منحل کند بلکه انتظار معقولی است که هر جامعهای باید به هنرمندان پیشکسوت خود، سرویس بدهد.