چه کسی سی مرغ را به خانه خواهد برد؟

افکارنیوز گروه فرهنگ و هنر: سرانجام لیست اولیه فیلم ها برای جشنواره سی و یكم منتشر شد. جشنوارهای كه نسبت به جشنوارههای سی دوره گذشته، نسبت به نامهای مشهور یك جشنواره متوسط به شمار میرود. نه آنقدر اسم مشهور و كارگردان كاربلد زیاد است كه فرصت دیدن همه فیلمهای خوب را نداشته باشید و نه آنقدر خالی كه بخواهیم به سادگی از كنار آن بگذریم. ضمن آن كه حسن جشنواره فجر اینجاست كه همه ساله استعدادهای فراوانی را در جشنواره میتوان كشف كرد و برای لذت برن از یك فیلم، زیاد نمی توان به سابقه كارگردان و بازیگر اعتماد كرد. با این حال ده فیلم جنجالی امسال تا اینجا این فیلمها هستد:

چ، ابراهیم حاتمی‌کیا: فیلم جدید کارگردان مشهور دفاع مقدس ایران تا همین جا هم جنجال به پا کرده است. این جنجال‌ها هم به خاطر فیلم قبلی حاتمی کیا، گزارش یک جشن، هم به خاطر اختلافات هنگام فیلمبرداری و هم به خاطر خاص بودن شخصیت شهید چمران، از همین الان در صدر لیست تماشای جشنواره روها قرار گرفته است. طرفداران سینمای دفاع مقدس هم معتقدند تنها کارگردان کاربلدی همچون حاتمی کیا می تواند پیچیدگی های شخصیتی شهید چمران را به تصویر بکشد.

هیس دخترها فریاد می‌زنند، پوران درخشنده؛ درصد کارگردانان زن ایرانی نسبت به کارگردانان مرد حتی از کشور مدعی آزادی آمریکا هم بیشتر است! در سینمای آمریکا به زنان بیشتر به عنوان بازیگر و برای استفاده تبلیغاتی توجه می‌شود اما در ایران استعداد کارگردانان زن در پشت دوربین شکوفا می‌شود. انبوهی کارگردان جوان گویای این مساله است.

علیرضا داودنژاد هم که روزگاری کارگردان جنجالی سینمای ایران بود، امسال «کلاس هنرپیشگی» را در جشنواره شرکت داده است که با توجه به ساخته‌های کارگردانش می‌توان انتظار یک فیلم خوش ساخت را از آن داشت.

«بهنام بهزادی» در ساخت فیلم اولش «تنها دو بار زندگی می‌کنیم» توجه بسیاری از مخاطبان را به سینمای خود جلب کرد. امسال با فیلم قاعده تصادفی در جشنواره حضور پیدا خواهد کرد. اگر این فیلم، فیلم خوبی باشد، احتمالاً جایزه ای خواهد برد تا بی توجهی به فیلم قبلی کارگردان جبران شود.

محسن امیر یوسفی که فکر می‌کرد فیلم «آتشکار» پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما می‌شود امسال آشغال های دوست داشتنی را جلوی دوربین برده است.

اما شاید(البته شاید) باز هم ساخته روزنامه‌نگار جنجالی مسعود کیمیایی مهمترین فیلم سال باشد. فیلم جدید او «رسوایی» نام دارد و با اینکه کمدی نیست اما از ترکیب بازیگرانی شبیه فیلم قبلی بهره برده. حضور اکبر عبدی و محمدرضا شریفی‌نیا بعد از اخراجی‌های ۳ باید دیدنی باشد.

«داستان عوضی» ساخته فریدون جیرانی، بعد از همه جنجال‌های این روزها درباره فیلم «من مادر هستم» شاید یکی از گزینه ها باشد.

مازیار میری کارگردان منتقد نیز امسال یک فیلم برای حوزه هنری ساخته است؛ حوض نقاشی ساخته جدید این کارگردان صاحب‌سبک سینمای ایران است.

البته برگشتنی ساخته داریوش مهرجویی و ترنج در ترنج مجتبی راعی دیگر فیلمهای مهم و شاخص این دوره جشنواره فیلم فجر هستند.