به گزارش رهوا، آیت الله جعفر سبحانی غروب سهشنبه در دیدار سرپرست و نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در سخنانی به اهمیت چاپ قرآنی مناسب در کشور اشاره کرد و گفت: امروز قرانی که در کشور وجود دارد با خط عثمان طه میباشد که عربستان جدیدا هجده میلیون جلد از آن را به چاپ رسانده است و در کل کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی به صورت رایگان در اختیار مسلمانان قرار میدهد.

وی با بیان اینکه خط عثمان طه را به سختی می‌توان خواند اظهار داشت: این خط مربوط به زمان عثمان است و ما شناخت و آشنایی چندانی با این نوع خط نداریم از این رو هر چند معتقدیم که در قران نمی‌توان تصرف کرد اما می‌توان خط کتاب را عوض کرد.

خط قران باید به گونه‌ای باشد تا جوانان بتوانند به راحتی آنرا بخوانند

آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه خط قرآن باید به گونه‌ای باشد تا جوانان بتوانند به راحتی آن را بخوانند تصریح کرد: باید قرآنی با خط ایرانی و به نام ایران در تیراژ میلیونی به چاپ برسد و در اختیار مسلمان داخل و خارج از کشور قرار گیرد و کسی دیگر نیز در کشور حق چاپ قرآن به غیر از این نوع خط را نداشته باشد.

این مرجع تقلید اضافه کرد: در زمان مسئولیت مسئول قبلی سازمان اوقاف به ایشان پیشنهاد کردم که از تعداد ۶ هزار جلد قران خطی که در کشور وجود دارد یکی را انتخاب کند و بعد از اصلاح و تطبیق کامل عبارات، آن را به عنوان قرآن ایران به چاب برساند که متأسفانه انجام نشد.

موقوفات باید حفظ شود

آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: باید در سازمان اوقاف به مٌر قانون عمل شود عنوان کرد: در قبل از انقلاب و در نظام گذشته بسیاری از اوقاف در کشور به تملک اشخاص درآمد و در واقع قسمتی از موقوفات کشور در املاک شخصی رفته است که باید تلاش شود این اوقاف پیگیری و برگردانده شود.

این مرجع تقلید در ادامه بر توجه به عمران و آبادانی مساجد بخصوص در مناطق محروم و سنی نشین کشور تأکید کرد و اظهار داشت: مساجد اهل سنت در برخی از مناطق حواشی ایران به دلیل مساعدت کشورهای عربی، آباد است که باید سعی شود مساجد شیعیان نیز آباد باشد.

گروهی مأمور رسیدگی به عمران و آبادانی مساجد حواشی کشور شوند

وی خطاب به سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور پیشنهاد کرد: نامه‌های بسیاری برای بنده در خصوص کمک کردن به مساجد نوشته می‌شود که در این زمینه اوقاف باید گروهی تشکیل دهد تا مساجد مناطق محروم در حواشی ایران را مورد بررسی قرار دهند و آن دسته از مساجدی که باید برای ساخت و ساز کمک مالی شود برای آن‌ها برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برای کشور ما غم آور است که مساجد اهل سنت آباد باشد اما مساجد ما شرایط سختی را داشته باشند که سازمان اوقاف می‌تواند با حفظ نیت واقفان گروهی را برای ساماندهی به امور مساجد ترتیب دهد.

وی در بخش پایانی سخنان خود به انتشار کتاب موسوعه الوقف فی‌الفقه الاسلامی که در بردارنده مطالبی از فقه مذاهب اسلامی باشد اشاره کرد و افزود: خوب است که سازمان اوقاف این کتاب را چاپ کند و به کتابخانه‌های عمومی در داخل و همچنین کتابخانه‌های جهان اسلام اهدا کند.

آیت الله سبحانی ابراز داشت: این امر عامل تقریب بین مذاهب و برای آن‌ها خوش بینی ایجاد می‌کند و از طرفی نیز تبلیغ اسلام است.
یادآور می‌شود در پایان این دیدار تمبر یادبود یکی از امامزادگان استان قم به نام امامزاده ابراهیم توسط آیت الله سبحانی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر در قم - در حاشیه این دیدار نیز آیت الله سبحانی به عکس دسته جمعی که بر دیوار محل ملاقات نصب شده بود اشاره کرد و گفت: این عکس مربوط به روزی است که قرار بود فردای آن روز برای نوشتن قانون اساسی کشور راهی تهران شویم.

وی به کسانی که در این عکس دسته جمعی حضور داشتند اشاره کرد و گفت: آقایان حائری، صدوقی، مکارم شیرازی، منتظری، شهید بهشتی، جعفر اشتهاردی، مقدم مراغهای در این عکس حضور داشتند و برخی از افراد دیگر که بعدها منحرف شدند نظیر بنی صدر نیز در این جلسه حاضر بودند.