به گزارش افکارنیوز، آوینی فیلم نوشت: الماسی در مراسم تقدیر از خود به پشت تریبون رفت و ضمن تشکر از قریبیان و مشایخی گفت این ها افرادی بودند که سینما را به واسطه آنان شناختم و آنچه آموختم درس های این افراد بود.

او به خاطرات گذشته خود با فرامرز قریبیان اشاره کرد و در ازای لوحی که قریبیان تقدیم او کرده بود به یاد روزهای نار و نی همه آنچه را که دوست داشتن های خود از آن دوران برمی شمرد با اهدای اناری که به او از جشنواره سی ویکم فیلم فجر اهدا شده بود، تقدیم قریبیان کرد.

قریبیان پس از الماسی پشت تریبون رفت و گفت: من خدمتی به سینمای ایران نکردم و علی رغم همه توصیفاتی که آقای الماسی داشتند فکر نمی کنم که کار خاص و مهمی تا به حال کرده باشم. از همه شما و جهانگیر الماسی تشکر می کنم.

پیش از قریبیان و الماسی، یوسفعلی میرشکاک و نادر طالب زاده به پشت تریبون آمدند و در جریان جشنواره سی ویکم فیلم فجر از آن دو نیز تقدیر به عمل آمد. میرشکاک در بازخوانی خاطرات گذشته خود با طالب زاده به ایام مراودات خود و طالب زاده با شهید آوینی اشاره کرد.

میرشکاک پس از تقدیم لوح تقدیر به طالب زاده گفت: من نادر طالب زاده را در کنار آوینی شناختم. روزی که به دعوت سیدمرتضی آوینی رفتیم که فیلمی را ببینیم و گویی دو فرشته از آسمان فرود آمده بودند که تقدیر من را به گونه ای رقم بزنند که در این سرزمین بمانم.

آن یک در فکه به آسمانی ها پیوست و آن یک حاج نادر طالب زاده است که در کنار من است. کمترین فضیلت حاج نادر ساخت فیلم مستند است.

طالب زاده گفت: جای مرتضی آوینی خالی است کاش در زمان حیاتش از او تقدیر می شد. خوشحالم که باآقای میرشکاک به صحنه آمدم. از کسانی که ما را شایسته تقدیر دانستند تشکر می کنم.

در این مراسم کلیپ های تصویری از هنرنمایی های مهری شیرازی پخش شده و از او به عنوان یک هنرمند برجسته کشور تقدیر به عمل آمد. لوح او را بازیگر جوان سینمای ایران مریلا زارعی تقدیم کرد.

او پس از تقدیم لوح تقدیر به مهری شیرازی گفت: فکر می کنم که دلیل حضورم در سینما به واسطه چهره پردازانی بوده است که در سینما فعالیت داشته اند مانند خانم شیرازی که با دستان مهربان او در هفت کار حضور داشتم. خیلی از اوقات پس از بازدید از نقش های مختلف یادمان می رود که چه دستانی برای ما زحمت کشیده اند تا ما با این نقش مقابل دوربین برویم. از تمام عزیزانی که ما را با دستان مهربانشان به اینجا رسانده اند، تشکر می کنم.

همچنین در ادامه از جمشید مشایخی تقدیر به عمل آمد و تصاویری از بازی ماندگار او در فیلم کمال الملک علی حاتمی نمایش داده شد. او خود را کوچک و خاک پای ملت ایران خواند. به احترام تمام سال های هنرنمایی مشایخی هنگام ورود او به سالن تمامی هنرمندان حاضر در سالن تالار وحدت بر روی پای خود ایستادند و او با بوسه بر زمین به روی سن آمد.

مشایخی در حالی که اشک در چشمان او حلقه زده بود، گفت: اولین بار است که یک شاگرد مورد تشویق بزرگان قرار می گیرد. افتخار می کنم که همیشه شاگرد شما هستم. او با خواندن بیت شعری از حافظ شیرازی از همه دست اندرکاران جشنواره و حضار جلسه تشکر کرد.

من که ملول گشتمی از نفس فرشتگان / قال و مقال عالمی میکشم از برای تو

برخی علاقه داشتند سینما را به استهجان بکشانند / خوش ناخواهان به دنبال انفعال سینمای ایران
محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه سی ویکمین جشنواره فیلم فجر متن کوتاهی قرائت کرده و گفت: سینمای پس از انقلاب گرچه کوشیده به سمت استهجان نرود، لیکن کافی است که کار به ابتذال بکشد و خوش ناخوا هان آن را به انفعال بکشند. سینما امروز رسالتی دارد، صدبار مسئولانه تر از گذشته. اگر به رنج، این نظام برپای ایستاده است و به خون، چهره سرخ نگه داشته است. بر هنرمند است که تن به آسودگی نیالاید و راه راحت نپیماید.

کاروان بی توقف، سی منزل را پشت سر گذاشت و در حیاط رباط، بار افکند! و چه بار افکندنی! و به تجدید قوا، جاده دهه چهارم را از این کاروانگاه، آغازید و اینک تاجران قافله معرفت و هنر و صانعان مبتکر حوزه تصویر تصوّر و هنرمندان عرصه تنویر تفکر، بار زحمت یکساله و گاه بیش از آن را، بر زمین قضاوت ها و ارزیابی ها، پیاده کردند و به افادت از آن، چشم مردم مشتاق را دعوت بر این ضیافت!

او در ادامه صحبت های خود افزود: سینما کلید پیشرفت کشور است آنگاه که آن را گم نکنیم و برای ورود ناگزیر به از جا کندن و برداشتن لولا نشویم که خانه بی در، امنیت خود را از دست می دهد و هرکس به خود اجازه ورود می دهد. سینماگر باید از کلید معرفت و تعهد خود با تمام وجود مراقبت کند و حریم خود و دیگران را مواظبت کند. نباید به هرکس اجازه ورود به آن بدهیم و سینماگر باید از کلید معرفت و هنر خود به خوبی محافظت کند. انتخاب مسئول از دایره هنرمندان این حوزه نیز با همین دیدگاه صورت گرفته است.

حسینی خطاب به سینماگران حاضر در تلار وحدت گفتک عزیزان سینماگر! جهان امروز شاهد تحولات وسیع و سریعی است. شاهد تجدید حیات معنویت، دیانت و ارزشهای متعالی است. علیرغم اهانت ها به اسلام و پیامبر اعظم، باور همگان به تحقق وعده الهی راسخ تر می شود که " هوالذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله ولو کوه المشرکون "

هرکه پری گشت به بال حضور / اوج بگیرد زخیال حضور
وعده حق را چو تو مظهر شوی / شأن بیابی ز وصال حضور

و هنرمند بدین سان خود را مصالح این ستون عرش آسا می نماید و مصالح خود را منطبق با مصلحت حق می انگارد و خود را در اختیار باورش می گذارد!


حسینی اضافه کرد: سی و یکمین جشنواره فیلم فجر با تمایزی محسوس و تنوعی ملموس از اقلیم و موضوع، نقد سالم اجتماعی، دفاع مقدس و حضور چشم گیر فیلم اولی ها و استقبال بین الملی به تعریض جاده و علایم راهنما مجهز شده است.

حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره امسال تنوع خوبی دارد و سوژه های متعددی را در آن شاهد هستیم. در گذشته عده ای می گفتند که سینماگران دغدغه های شخصی خود را دنبال می کردند اما امروز آنچه که می بینم خط مطالبات و درخواست های مردم است که در جشنواره و آثارش تا حد زیادی دنبال شده است. در باره فرهنگ ها و آداب از شرق تا غرب کشور تا حد زیادی در جشنواره امسال فیلم هایی حضور دارند. ایران کشوری با فرهنگ و آداب مختلف است و توجه کنونی سینماگران به این مقوله ها قابل تقدیر است.

او همچنین به فیلم اولی ها و جوانان اشاره کرد و آن را به عنوان وجه تمایز دیگری در جشنواره برشمرد و گفت که این هنرمندان جوان در مظهر بزرگان آثار قابل قبولی دارند که جای تقدیر دارد.

او در ارزیابی مهمترین اقدام در دوره کاری و مسئولیت خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در زمانی که سینما مشکلات جدی داشت و گزینه های مختلفی که برای سرگرمی مردم در ماهواره و شبکه خانگی وجود دارد و همین امور کشش مردم به سالن های سینما را تحت شعاع قرار داده بود این افتخار را داشتیم که توانستیم مسئولین عالی رتبه کشور را درگیر این حوزه کنیم.

حسینی با اشاره به مختصاتی از تأکیدات رهبر انقلاب در زمینه سینما و توصیه های ایشان گفت: مقام معظم رهبری همواره درباره سینما نکات مهمی از گذشته بیان می فرمودند که این توصیه ها نقشه راه ماست. از سوی دیگر توانستیم از حضور رئیس جمهور محترم در جلسات شورای عالی سینما بهره ببریم به گونه ای که همین توجهات باعثشد که بیشترین اعتبارات سینما را در بودجه سال۹۱ داشتیم.

وزیر ارشاد معتقد است که سینما دیگر در حاشیه نیست و جزو اولویت های کشور شده است و ارتقای جایگاه سینما همیشه در دستور ثابت ارشاد قرار گرفته است. او گفت: در حالی که چند وزارت خانه با هم ادغام می شوند، سازمانی خاص برای پیگیری مطالبات سینمایی تأسیس می شود و امروز تعداد قابل توجهی بازیگر، کارگردان، نویسنده و تهیه کننده در آن فعال هستند و یا با آن ارتباط تنگاتنگ دارند. این ارزشمند است و البته آغاز راه است و قطعاً نفرات بعد از ما هم این مسیر را ادامه خواهند داد و بعید است که بخواهند این مسیر ارتجاع و یا خدای نکرده تنزلی داشته باشد.

حسینی درباره حمایت های وزارت متبوع خود از سینما خاطرنشان کرد: در بعد سخت افزاری، به دنبال ارتقای تجهیزات فیلم سازی و نمایش همچون سینماها و غیره هستیم و حمایت های لجستیکی جدی و جدیدی در دستور کار داریم. همچنین در بعد نرم افزاری و محتوا معتقدیم که با تکیه بر فرهنگ غنی دینی و تمدنی که داریم می توانیم خط جدید و قدرتمندی را در ارائه تفکر و اندیشه خود در قالب های جذاب به دنیا به راه انداخته و تعامل با همه متخصصان و هنرمندان برای ارتقای این مسیر برای ما اولویت دارد. بنای حضور در میان مردم در سرتاسر دنیا داریم از آمریکای لاتین بگیرید تا آفریقا و اروپا و غیره چرا که باور داریم که اینان علاقمندند که فرهنگ و آداب ملت ایران و اسلام را بشناسند و البته بنای آن هم داریم که مواضع خود در قبال تحولات مختلف و مهم جهانی را به زبان هنر و نمایش به گوش جهانیان برسانیم.

وي در پايان عنوان كرد: از سينماگران و نقشِ گرانِ آنان سپاسگزارم و به استيفاي آرزوهاي مقدس نظام، اميدوارم. توفيق، رفيق طريق عزت و اعتبار گردآورندگان و گردآمدگان اين محفل باد!