دلایل حضور بیوک میرزایی در سریال «کلاه پهلوی»
افکارنیوز

_ بیوک میرزایی، بازیگر نقش ماشاء‌الله خان در سریال تلویزیونی کلاه پهلوی اظهار داشت: من با فضای این سریال که قصه آن در دهه ۳۰ می گذرد، آشنا هستم. در واقع خاطرات دوران کودکی و نوجوانی‌ام به دهه ۳۰ برمی گردد. بنابراین فضای قصه برایم ملموس بود.

وی در ادامه افزود: وقتی قرار است نقشی در یک سریال تاریخی بازی کنم، مسلماً درباره آن مطالعه می‌کنم تا نسبت به نقش شناخت پیدا کنم تا با اشراف کامل نقش را اجرا کنم. در فیلمنامه‌ها درباره آدم‌ها و رفتارهایشان اطلاعات کمی وجود دارد. بنابراین فیلمنامه اطلاعات مختصری از منطقه جغرافیایی داستان به بازیگر می‌دهد و بعد از آن بازیگر است که باید شخصیت را خلق کند. بنابراین همیشه سعی می کنم نقش را طوری بازی کنم تا برای مخاطبان قابل لمس باشد.

این بازیگر ادامه داد: زندگی پر فراز و نشیب شخصیت ماشاء‌الله خان من را برای بازی در سریال کلاه پهلوی ترغیب کرد. شخصیت او تک‌بعدی نیست تا باعثخستگی مخاطب شود. من هم سعی کردم با یک بیان متفاوت این شخصیت را برای مخاطبان شیرین کنم. ماشاء‌الله خان جزو تازه به دوران رسیده‌هایی است که برای این‌که موقعیتی به دست بیاورد، سعی می‌کند خودش را به آدم‌های بالادست نزدیک کند. تا این‌که به مرور زمان متوجه می‌شود که تیشه به ریشه باورها و مذهب خودش زده است.

میرزایی با اشاره به اینکه تا حدودی طنازی را به شخصیت ماشاء الله خان داده است، گفت: خودم رگه‌های طنز را اضافه کردم تا برایم مخاطبان قابل لمس شود و مردم بهتر بتوانند با این شخصیت ارتباط برقرار کنند. بازیگر گاهی لازم است به نقش چیزهایی را اضافه کند تا برای مخاطب شیرین شود. سعی کردم این نقش چنین ویژگی‌‌هایی را داشته باشد. بعد از این‌که پیشنهادهایم را برای جذاب کردن شخصیت ماشاءالله به ضیاء‌الدین دری دادم، او پذیرفت و از این پیشنهاد هم استقبال کرد.

وی درباره همکاری با درّی افزود: او کارگردان توانمندی است که مخاطب را می‌شناسد. با اشراف کامل روی یک فیلمنامه کار می‌کند. با توجه به اینکه فیلمنامه کلاه پهلوی را هم خودش نوشته است، بنابراین با اشراف بیشتر این سریال را کارگردانی کرد. دری جزو کارگردانانی است که تعامل خوبی با بازیگران دارد و مرتب با آنها درباره نقش صحبت می کند.

میرزایی درباره اینکه آیا تصویربرداری طولانی این سریال برایش خسته کننده بوده یا نه، توضیح داد: به هر حال هر کاری دشواریهای خودش را دارد. حفظ تداوم صحنه هم کار دشواری بود، اما تلاش میکردم در هنگام بازی تمرکز زیادی داشته باشم و مرتب صحنههای مختلف را در ذهنم مرور میکردم تا بازیام یکدست باشد. در مجموع نباید میگذاشتیم روند بازیگری از یکدستی خارج شود. امیدوارم موفق شده باشم. به هر حال مردم باید این موضوع را قضاوت کنند.