افکار:

در آخرین روزهای سال پیش رو یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی کشور در حالی به میزبانی تهران برگزار خواهد شد که برخی نهادهای متولی علمی و فرهنگی همیشه مدعیِ کشور در این بخش با سکوت و حتی بایکوت این اتفاق، ترجیح داده اند در به حاشیه راندن این حرکت بزرگ موثر باشند.

به گزارش «تابناک»؛ ده برنامه نویس بزرگ جهان روز شنبه به تهران می آیند تا در یکی از بزرگترین رویدادهای برنامه نویسی دنیا شرکت کنند. برخی از اینها، اگرچه فرصت برای حضور در مسابقه برنامه نویسی فیس بوک که همزمان با اولین مسابقه بین المللی برنامه نویسی در ایران در حال برگزاری است را، داشتند؛ اما ترجیح دادند که خود را در مقابل نخبگان ایرانی محک زنند.

مجموعه عوامل متعددی اکنون دست به دست هم داده تا برترین‌های برنامه‌نویسی دنیا را برای حضور در این مسابقه بین المللی، راهی ایران کند و این افراد به تدریج در یکی دو روز آینده وارد تهران می‌شوند. البته همزمان با ورود آنها، قرار است معتبرترین سایتهای خبری جهان در حوزه برنامه‌نویسی، اخبار این رخداد مهم را بصورت لحظه ای به اطلاع مخاطبان خود برسانند.

با این وجود در پایتخت کشورمان به عنوان کانون این رخداد بزرگ، از دهها دستگاه و نهاد پرطمطراقی که هریک به نوعی وظیفه حمایت از چنین اقداماتی را برعهده دارند، هیچ خبری نیست و ظاهرا کماکان نگاه ها صرفا به سوی رویداد های ورزشی و هنری معطوف است.

جالب این که سایت codeforces. com که یکی از معتبرترین سایتها در حوزه اخبار و رتبه بندی مسابقات بین المللی برنامه نویسی است از مدتها قبل با اختصاص لینکی در صفحه اول خود که به صفحه اختصاصی " مسابقه بین المللی برنامه نویسی بیان " در تهران منتهی می شود، نه تنها اخبار پیشرفت این مسابقه را به طور کامل به مخاطبان خود اطلاع رسانی می کند بلکه حتی برای شرکت کنندگان در این مسابقه که برای حضور در مرحله فینال قصد سفر به تهران را دارند، اطلاعاتی کامل از نحوه سفر به تهران را منتشر کرده است.

با این حال در داخل کشور نهادهایی که وظیفه حمایت از شرکتهای دانش بنیان را برعهده دارند و روی این وظیفه مانور هم می دهند، از اینکه بخش خصوصی بدون مشارکت آنها، اقدام به برگزاری چنین رویداد مهمی کرده است دل خوشی ندارند و عملاً در حال بایکوت این اتفاق مهم هستند.

این رویداد بزرگ پس از دو مرحله مقدماتیِ انتخابی و حذفی که با حضور ۴۹۱۰ شرکت‌کننده ایرانی و خارجی، برگزار شد، اینک با حضور ۶۰ نفر از جمله ده برنامه نویس خارجی و ۵۰ ایرانی، از شنبه ۲۸ بهمن ماه به میزبانی تهران وارد مرحله فینال می شود؛ عرصه ای که بی شک در ارتقای توانمندی جوانان با استعداد ایرانی بسیار موثر و مفید خواهد بود و می تواند استعدادهای بالقوه دانشجویان نخبه ایرانی را بیش از پیش شکوفا کند.

این حرکت جالب می تواند فرصت مناسبی برای شناسایی چهره های شاخص در این حوزه باشد؛ حوزه ای که متاسفانه در کشور جزو خلاهای جدی محسوب می شود و هنوز قدرت کشورمان در این بخش قابل مقایسه با رقبای جهانی نیست و از این منظر، چنین فضاهایی بهترین فرصت برای جذب نخبگان برای استفاده در پروژه های ملی محسوب می شود اما آیا نیم نگاهی از سوی نهادهای فرهنگی به این بخش می شود یا ظرفیتی که در این مسابقه به نمایش در می آید، بدون بهره برداری از سوی نهادهای مسئول تهران را ترک می کند؟